Svalaste skyddsutrustningen

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hallå, vad finns det för skyddsutrustning(jacka och byxor) som passar för den som vill köra hoj i lugnt tempo i Sydeuropa. Där är det som bekant varmt. Jag är alltså ute efter det som är så svalt som möjligt, men ändå ger någon form av skydd. Jag är medveten om att skyddsnivån inte kommer att vara i närheten av ett bra skinnställ, det är jag beredd att ta.

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
Kwikasfuki R -19
Var själv nere i Spanien för några veckor sedan och åkte hoj.
Förutom hjälmen, riktiga handskar (Alpinestars GP-PRO) och stövlar (Dainese Torque Pro) så körde jag i kevlarjeans från Dainese samt en skyddsväst Dainese Light Wave 2 D1 Skyddsjacka med en tunn crosströja ovanpå (T-shirt under västen).
Kanske ett par "sommarhandskar" och ev. låga MC-skor hade gjort det ännu något svalare men jag är tyvärr något skeptisk till sådan utrustning...

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag brukar köra i kevlarjeans (Lindstrand) och skinnjacka med tunn ulltisha under. Har dock ej kraschtestat denna utstyrsel.
Jag vill kunna stanna och promenera runt för att se ev sevärdheter, utan att avlida i värmen, eller se ut som en rymdgumma.
Jag stannar så fort jag ser nåt kul/fint/udda så det blir många stopp och jag har valt klädsel därefter.

Motorrad har gjort lite tester på jeanskläder: http://www.jofama.se/mcsm/tests/Motorrad test.pdf

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det absolut svalaste lär vara ett helperforerat raceställ men det kanske inte är det mest praktiska på långresa.
Rukkas Air-serie typ Airider, Aircomet osv om det ska vara textil. Riktigt svala om man tar ur Gore-texfodret och 100% vattentäta och halvsvala om man lämnar det i.

Rena racestövlar brukar vara de mest välventilerade och skyddar också bäst. en aldrig så kort regnskur eller vattenpöl gör dock att man blir blöt direkt.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Plagg med Schoellers c_change-material är också påtagligt svala om man är van vid Goretex som membranteknik sedan tidigare.

Dessa plagg går att köra som bara skaljacka, och man har ändå regnskyddet i yttermaterialet när man strippat ut fodret. Richa satsar hårt på c_change:

http://www.richa.eu/technology/c-change/

Tänk bara på att prova ut storlekar med de kläder under som du kommer att använda när det blir dags.
Att testa i butik med extra fleece och fodret kvar i jackan ger inte rätt passform på de inbyggda skydden när du strippar av dig och tar ur värmefodret.

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Jag kan rekommendera att ha en tight syntettröja under jackan du väljer. Jag kör själv med en kompressionströja kallad cool/off under skinnstället här i Kaliforniens hetta och enligt min erfarenhet gör det stor skillnad. Har kört med skinnställ i 40 grader och varit mer bekväm i det än shorts och tisha.

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Syntet närmast kroppen är ingen höjdare om du vurpar. Kan smälta av friktionsvärme. Inte najs att skala bort från huden efteråt. Mitt tips är underställ av bambu.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha