Svarar inte på gas

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
Hojen: en gammal gsx550es .

Huvudproblemet är att den inte svarar på gas, vill dö eller dör är väl rättare sagt.
Har rivit förgasarna, blåst ur kanaler å munstycken m tryckluft. Membranen är hela ej heller torra. Trottlarna ser ok ut liksom nålar.
Trycket på trottlarna känns lika å de faller med motstånd om jag trycker upp dom (lika fort).

Den går igång med full choke, då går den även upp i varv men så fort jag släpper choken eller lägger på gas så dör den.
Stiften är snustorra vilket tycker jag borde tyda på för lite soppa. Matar via flaska (ja,jag har gjort ett vakumhål)så fel sitter ej i kran/filter.

Min egen lilla tes är att vakum saknas för att få trottlarna att lyfta och därmed bara suger i sig luft när spjällen öppnar, men vete fåglrna hur jag ska kolla det isf. Provade att lyfta nålarna ett snäpp men utan resultat.

Ideerna börjar ta slut, tacksam för hjälp.
Annars har frugan ingen övn-hoj.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Du behöver läsa på om vakumförgasares funktion. När spjället öppnas så öppnar trottlarna så mycket som motorns insugsvakum säger åt diafragmat att öppna och är inte direkt korrelerat med spjällets läge. Som jag svarat i en annan tråd, dina tomgångsmunstycken (som är sitter som rör ned i flottörhuset) är igentäppta.

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
Tackar, då var jag inte helt borta, vet ju i stora drag hur det funkar men inte vad som påverkar vad alla ggr.
Nu har jag nåt att gå på.

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
Tackar! :)
Nu går den.

Har fortfarande lite problem att den inte går ner i varv ordentligt vid gasavslag, ligger emellanåt kvar i ca 3000 rpm.
Då får man hejda den genom att man släpper koppling ngt m vxl i, då lugnar den ner sig och går ner på tomgång.

Rengjorde m kopparkardel, breakclean å luft.
Nu svarar den på gas iaf som den ska.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM