Svart rök ER6 2014

Status
Ej öppen för fler svar.

Upp_122

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2021
Hoj
ER6-n
Hej! Har en Kawasaki ER6 2014 som ryker svart, särskilt när man varvar lite. Testat att byta ut luftfiltret och tändstiften. De gamla tändstiften var svarta/sotiga så motorcykeln får helt klart för mycket bränsle. Har inga felkoder.

Någon som har en ide om var man kan börja?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Känns spontant som att du bör kolla oljenivån om den svartryker såpass då känns det mer som ringar är slut eller så . fett kan det gå men svartryker gissar jag mer på olja ,är stiften kladdiga ?luktar avgaserna ? Luktar det bränd olja ? Hur långt har den gått? Gör ett kompprov

Upp_122

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2021
Hoj
ER6-n
Olja finns, motorcykeln har gått cirkus 1400 mil. Kompprov är tyvärr inget jag har möjlighet att göra hemma.

Upp_122

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2021
Hoj
ER6-n
Ryker mer vid gaspådrag, är väl egentligen då det syns. Vid tomgång kan man ana att det ryker svart. Vid motorbromsning ryker det nog inte så mycket. Är kompisarna bakom som klagar när jag gasar på.

Oljenivå: Till mitten på oljeglaset.. lika mycket som jag fyllde på den till när oljan byttes.

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ryker mer vid gaspådrag, är väl egentligen då det syns. Vid tomgång kan man ana att det ryker svart. Vid motorbromsning ryker det nog inte så mycket. Är kompisarna bakom som klagar när jag gasar på.

Oljenivå: Till mitten på oljeglaset.. lika mycket som jag fyllde på den till när oljan byttes.
Som sagt, svart rök är soppa. Olja ryker mer blått.

Har hojen fått en Power Commander soon är helt fel inställd? Är lambda-sonden urkopplad? Har den ett väldigt öppet avgassystem?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Upp_122

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2021
Hoj
ER6-n
Röken är helt klart svart. Näe. Allt är orginal.

Enligt servicemanualen kan bränslepumpen felfungera så att den ger för högt tryck. Men tycker att det låter väldigt märkligt.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj