Svarta lådan på MC?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Spana in den här nyheten jag hittade:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article52022.ece

Förhoppningsvis blir det frivilligt, för det kan stå dyrt för en del annars :näsblod

ClearBox140_19371b.jpg


Den är inte svart utan transparent. Men den har i grunden samma funktion som den så kallade svarta lådan som används inom flyget. Den registrerar hur snabbt du kör, på vilken typ av väg och när på dygnet. Positionen registreras varje sekund via satellitsystemet gps.

Körprofilen överförs via mobilnäten direkt till försäkringsbolagens datorer - du kan själv kolla hur väl du kör på en hemsida, med lösenord.

Pay-as-you-drive (betala som du kör) finns i flera europeiska länder, exempelvis i Irland och Storbritannien.

Den modell som nu studeras av de svenska försäkringsbolagen på initiativ av Vägverket kommer emellertid från Italien. Där har telematikbolaget Metasystem, med över 550 anställda varav 100 inom FoU, lanserat en box och ett leasingsystem som de italienska försäkringsbolagen nappat på.

Sedan 2003 har 411 000 italienska bilägare frivilligt anslutit sig.

I snitt monteras nu 850 nya boxar in i bilar och lastbilar i Italien varje dag. Moroten för kunderna är att de kan minska sina höga trafikpremier med hälften. Vägverket ska nu undersöka hur liknande system kan utformas och fungera juridiskt här hemma.

- Ambitionen är att hitta en svensk lösning, säger Hans Rode, utvecklingschef på Vägverket.

Det man främst vill ha reda på är om belöningssystem kan öka trafiksäkerheten. På försäkringsbolagen är man försiktigt positiv till "pay-as-you-drive-modellen". Maria Krafft, trafiksäkerhetsforskare på Folksam, säger att systemet har potential:

- Dagens instrument för att få rätt premie: kön, ålder och var du bor, är rätt trubbiga, om man kan skapa mer vettiga instrument ser vi positivt på det och om kunden upplever det vara positivt, säger hon.

I Italien har försäkringsbolagens främsta syfte varit att minska bedrägerierna, få bättre verktyg för att utreda bilolyckor och hitta stulna bilar.

Flera andra övervakningsfunktioner, exempelvis närhet till bilen framför, antal häftiga inbromsningar, koppling till alkolås, kan byggas in i lådan. I Italien ingår exempelvis ett krockhanteringssystem som visar i vilken riktning och fart en krock sker. Detta är också kopplat till en larmcentral som ringer bilägaren vid en krasch. Lådans gps-sändare är aktiv och visar var bilen finns även när den står stilla.

De funktioner som Vägverkets Hans Rode tycker är mest aktuella att pröva i Sverige i syfte att främja trafiksäkerheten är fart, position och bilens säkerhetsklassning i Euro Ncap. Myndighetens studie väntas bli klar i februari.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Vägverket tycker tydligen att position är intressant också. Tacksamt att aktivera om fordonet blir stulet men jag har inget intresse av att någon alltid ska veta var jag befinner mig.... För det är tyvärr så, att om informationen finns kommer den förr eller senare att användas.

Som tur är går systemet inte att använda tillförlitligt idag, kartorna är alldeles för dåliga och har för många fel. Men det lär ändras. :gnissla

Har provat en variant och det gav endast avsmak, enda positiva argumenten som fanns var just att det på frivillig basis kunde vara ett sätt att få ner sin försäkringspremie.
 

ART

Bigger is better :)
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
G/S PD, GL1500
Problemet är ju att frivilligt är väldigt relativt.

Om nu premien skall sänkas för dem som är villiga att ge upp ytterligare en bit av den lilla frihet vi har kvar, vad tror ni då händer med premien för oss som inte vill bli övervakade på detta vis?
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Nu kommer jag låta lite pessimistisk.
Om man nu går med på att ha en sån där.
Kommer man halvera sin försäkringskostnad som man har nu, eller kommer försäkringarna att bli ruggigt dyra i framtiden så att halva kostnaden blir samma summa som idag?

Försäkringsbolag gör ju lite som de vill för att tjäna pengar känns det som
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En säljare var på vårt jobb och försökte sälja ett system som övervakar alla tjänstebilar, var de befinner sig och hur länge.

Motivet var att vi skulle slippa skriva milrapporteringen för hand.

Han lämnade oss med vårt hånskratt i ryggen.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Bara för att man kör för fort så måste man ju inte krascha. Sätt premie efter utnyttjande av försäkring istället. Så att det blir skitmycket dyrare att köra av vägen, asså.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Då är det slutåkt på gata för min del. Storebror ser dig.
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04

wax49

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2007
Ort
Mockfjärd
Hoj
2005 YZF-R6 1999 WR400F
Det är bara sk*t!!! More control of our lives, what's next....put chips in us so big brother can watch us all the time :/
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
bör ju inte vara svår att koppla ur, men om det blir tvång kommer det väl synas:mad:
Försäkringsbolag= bye bye.
Jag blir bara förbannad.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top