Spana in den här nyheten jag hittade:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article52022.ece
Förhoppningsvis blir det frivilligt, för det kan stå dyrt för en del annars
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article52022.ece
Förhoppningsvis blir det frivilligt, för det kan stå dyrt för en del annars
Den är inte svart utan transparent. Men den har i grunden samma funktion som den så kallade svarta lådan som används inom flyget. Den registrerar hur snabbt du kör, på vilken typ av väg och när på dygnet. Positionen registreras varje sekund via satellitsystemet gps.
Körprofilen överförs via mobilnäten direkt till försäkringsbolagens datorer - du kan själv kolla hur väl du kör på en hemsida, med lösenord.
Pay-as-you-drive (betala som du kör) finns i flera europeiska länder, exempelvis i Irland och Storbritannien.
Den modell som nu studeras av de svenska försäkringsbolagen på initiativ av Vägverket kommer emellertid från Italien. Där har telematikbolaget Metasystem, med över 550 anställda varav 100 inom FoU, lanserat en box och ett leasingsystem som de italienska försäkringsbolagen nappat på.
Sedan 2003 har 411 000 italienska bilägare frivilligt anslutit sig.
I snitt monteras nu 850 nya boxar in i bilar och lastbilar i Italien varje dag. Moroten för kunderna är att de kan minska sina höga trafikpremier med hälften. Vägverket ska nu undersöka hur liknande system kan utformas och fungera juridiskt här hemma.
- Ambitionen är att hitta en svensk lösning, säger Hans Rode, utvecklingschef på Vägverket.
Det man främst vill ha reda på är om belöningssystem kan öka trafiksäkerheten. På försäkringsbolagen är man försiktigt positiv till "pay-as-you-drive-modellen". Maria Krafft, trafiksäkerhetsforskare på Folksam, säger att systemet har potential:
- Dagens instrument för att få rätt premie: kön, ålder och var du bor, är rätt trubbiga, om man kan skapa mer vettiga instrument ser vi positivt på det och om kunden upplever det vara positivt, säger hon.
I Italien har försäkringsbolagens främsta syfte varit att minska bedrägerierna, få bättre verktyg för att utreda bilolyckor och hitta stulna bilar.
Flera andra övervakningsfunktioner, exempelvis närhet till bilen framför, antal häftiga inbromsningar, koppling till alkolås, kan byggas in i lådan. I Italien ingår exempelvis ett krockhanteringssystem som visar i vilken riktning och fart en krock sker. Detta är också kopplat till en larmcentral som ringer bilägaren vid en krasch. Lådans gps-sändare är aktiv och visar var bilen finns även när den står stilla.
De funktioner som Vägverkets Hans Rode tycker är mest aktuella att pröva i Sverige i syfte att främja trafiksäkerheten är fart, position och bilens säkerhetsklassning i Euro Ncap. Myndighetens studie väntas bli klar i februari.