Sveda och värk ersättning.

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Var inblandad i MColycka (ej vållande). Vid olycktillfället skadade jag ryggen samt att jag bröt båtbenet (höger, bästa arm). Jag var sjukskriven 30 dagar och gick med gips i två månader.

Har nu fått ersättningsbeskedet från LF som anser att jag är berättigad ersättning om 2.200:-. :mad:

Jag anser att jag borde få sveda och värk ersättning för tiden jag gick gipsad och ej endast för sjukskrivningstiden, vad är praxis?

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Har för mig att ersättningen för akut sjuktid är just 2200:- mån. Är du inte nöjd är det väl bara att avböja, men räkna med ganska lång handläggningstid.

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
åfan det var inte mycket! Vid min mc olycka nyligen så slet jag sönder axeln (senor och muskler) samt att den hoppade ur led.. Är sjukskriven 1 månad nu.. Hoppades på lite mer ersättning än så! Men det kommer jag nog inte få då:mad:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
arv skrev:
2549683 Var inblandad i MColycka (ej vållande). Vid olycktillfället skadade jag ryggen samt att jag bröt båtbenet (höger, bästa arm). Jag var sjukskriven 30 dagar och gick med gips i två månader.

Har nu fått ersättningsbeskedet från LF som anser att jag är berättigad ersättning om 2.200:-. :mad:

Jag anser att jag borde få sveda och värk ersättning för tiden jag gick gipsad och ej endast för sjukskrivningstiden, vad är praxis?
Nej det är för akut sveda o värk. Pengar för invalidisering får du om några år.

Socrates

Guest
arv skrev:
2549683 Var inblandad i MColycka (ej vållande). Vid olycktillfället skadade jag ryggen samt att jag bröt båtbenet (höger, bästa arm). Jag var sjukskriven 30 dagar och gick med gips i två månader.

Hittade detta på nätet:

Hjälptabell år 2000 för bestämmande av ersättning för sveda och värk.

Med sveda och värk avses personligt fysiskt och/ eller psykiskt lidande under akut sjuktid.

Akut sjuktid pågår till dess att den skadade har tillfrisknat eller invaliditetstillstånd har inträtt. För att ersättning för sveda och värk skall utgå krävs det i allmänhet att den skadade är sjukskriven. Ersättning lämnas normalt i förhållande till sjukskrivningsgrad. Om det är uppenbart att akut sjuktid fortgår även efter det att den skadade har återgått i arbete, bör det förhållandet att sjukskrivningen har upphört inte hindra att ersättning lämnas även i fortsättningen, om besvären i övrigt från medicinsk synpunkt hade motiverat sjukskrivning. Det skall framhållas att det vid psykiska besvär, även vid sådana besvär som orsakar ett svårt lidande, ofta från behandlingssynpunkt är önskvärt att en sjukskrivning undviks, trots att besvären i och för sig väl kunde ha motiverat en sådan. I nu angivna fall samt i fall då det gäller barn och pensionärer får man göra en uppskattning av den totala akuta sjuktiden. Skulle förlängning av sjukskrivningstiden ske endast i avvaktan på arbetsvårdande åtgärder eller pensionering skall förlängningen inte betraktas som akut sjuktid.

LÄNK

Så vitt jag vet gäller det fortfarande.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
när skedde olyckan??
lite off topic men undrade bara... blev nermejad för 4 -5mån. sen och har inte fått min ersättning än... fortfarande sjukskriven..

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
sx-pojken skrev:
2549704 när skedde olyckan??
lite off topic men undrade bara... blev nermejad för 4 -5mån. sen och har inte fått min ersättning än... fortfarande sjukskriven..

Olyckan skedde 13/8. Ersättningen betalas ut när man är 'friskförklarad'.
-Efter ett år görs bedömning av bestående skador, ev. invaliditets ersättning.

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
ZXR-750 1992
arv skrev:

jag fick 125.000 sk för mina skador 2 kotkompressioner i ryggraden, bruten hand missbildad lillfinger allt detta på höger hand (jag är vänsterhänt) 2 månader sjukskrivning.fria mediciner, nu 6 år efter arbetar heltid full återställd fast lillfinger har jag ingen användning för...

mvh jojje

Socrates

Guest
arv skrev:
2549707 Olyckan skedde 13/8. Ersättningen betalas ut när man är 'friskförklarad'.
-Efter ett år görs bedömning av bestående skador, ev. invaliditets ersättning.

1år efter sista operationen (Tidigast)...inte från olyckstillfället alltså. Fast man får räkna med att det drar ut på tiden mkt mer än man tro.

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Socrates skrev:
2549702 Hittade detta på nätet:

Hjälptabell år 2000 för bestämmande av ersättning för sveda och värk.

...

Jag såg denna, Jag har sökt runt på div. forum (sporthoj, soe...) och sett att FB har betalat ut för tiden då man gick gipsad.

Jag har även skickat en förfågan till konsumenternasförsäkringsbyrå om vad som
är praxis.

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
GSX-R 750
Jag fick 500 spänn för att bli lite blåslagen när jag vurpade med min hoj.. plus en ny hjälm...

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Ett tips är att anlita ett ombud som sköter ersättningsfrågorna åt en, skönt att slippa bry sig, man orkar ju inte snacka med händläggarna till slut. Det är ju trots allt kostnadsfritt.

Har haft mycket hjälp av det själv när det gäller ersättning för inkomstbortfall osv.

Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
men sveda och värk ska ju komma relativt fort...
invaliditetsersättning kommer ju efter 1 år.... ha ha..200-250 k rikare.. inte värt det dock..

selin skrev:
2549848 Ett tips är att anlita ett ombud som sköter ersättningsfrågorna åt en, skönt att slippa bry sig, man orkar ju inte snacka med händläggarna till slut. Det är ju trots allt kostnadsfritt.

Har haft mycket hjälp av det själv när det gäller ersättning för inkomstbortfall osv.

vart fixar man ombud då???
e ju et jävla tjafsade med handlägaren på T H...
mvh tobbe

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
sx-pojken skrev:
2558554 men sveda och värk ska ju komma relativt fort...
invaliditetsersättning kommer ju efter 1 år.... ha ha..200-250 k rikare.. inte värt det dock..

jag är på 2.5 år nu och har fortfarande problem med min fot sen en krasch 2004.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
sx-pojken skrev:
2558554 men sveda och värk ska ju komma relativt fort...
Får man fråga vad som hände? Och vad dina men är?
Är själv i liknande sits.

Krasha för ca 2.5 månader sen med en lårben av på 3 ställen o lite flis.
Dom skruva ihop allt.
Blir antagligen liite invalid (Vad det nu räknas som har jag ingen aning)

Sen ang. sveda och värk går på gipstiden såg jag någon skrev.
Hur räknas det om man aldrig blev gipsad? Jag blev opererad dagen efter och har aldrig haft något gips.

Trucken

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Husaberg 650
Jag vart sjukskriven i 10 månader... 1 månad på sjukhus, 3 månader i rullstol. jag fick 21 000:- för det tycker det är lite lite men man har ju inte så mycket att säga till om det är väl bara att vara nöjd:rolleyes:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Freddola skrev:
2558587 Får man fråga vad som hände? Och vad dina men är?
Är själv i liknande sits.

Krasha för ca 2.5 månader sen med en lårben av på 3 ställen o lite flis.
Dom skruva ihop allt.
Blir antagligen liite invalid (Vad det nu räknas som har jag ingen aning)

Sen ang. sveda och värk går på gipstiden såg jag någon skrev.
Hur räknas det om man aldrig blev gipsad? Jag blev opererad dagen efter och har aldrig haft något gips.

en bil sket i väjningsplikten...jag sopade rätt in i sidan på bilen..for in genom sidorutan..och idioten fortsätter 100 m innan han stannade...
krossade höger knä..bröt höger ben...krossade höger handled...bröt vänster fot.. hade hjärtstillestånd 2ggr...
fick tillbringa 22 dagar på sjukhus..3dagar i koma... och 10 veckor i rullstol...
handleden kommer att bedömas som 10 % invaliditet...höger ben är ca: 1,5 cm kortare...
hoppas idioten tyckte det var värt att chansa..: citat: jag trodde jag skulle hinna...
hoppas det var värt det istället för att vänta 10 sek. till...
men jag e inte bitter...

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Jag bröt båtbenet i vänsterhand (vänsterhänt) för 3 år sedan, gick till nacka sjukhus bad dem röntga, de sa att det såg fint ut och jag skulle hem och öva rörlighet. Så det gjorde jag, hem och tänjde och skrek.

6 månader senare med en fortfarande ömmande hand som inte funkade bra alls beslutade jag mig för att gå till SÖS för att be dem röntga, men de behövde dom inte. de bara tittade på nackas gamla plåtar och såg redan där att det var tvärt av! Så det fick bli opperation eftersom ben stumparna rundats av.

efter ca 2 år fick jag 8000kr i ersättning för sveda och verk, lite mer hade inte skadat efter en sån ärkemiss.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
sx-pojken skrev:
2560036 en bil sket i väjningsplikten...jag sopade rätt in i sidan på bilen..for in genom sidorutan..och idioten fortsätter 100 m innan han stannade...
krossade höger knä..bröt höger ben...krossade höger handled...bröt vänster fot.. hade hjärtstillestånd 2ggr...
fick tillbringa 22 dagar på sjukhus..3dagar i koma... och 10 veckor i rullstol...
handleden kommer att bedömas som 10 % invaliditet...höger ben är ca: 1,5 cm kortare...
hoppas idioten tyckte det var värt att chansa..: citat: jag trodde jag skulle hinna...
hoppas det var värt det istället för att vänta 10 sek. till...
men jag e inte bitter...

Ojj verkligen tråkigt att höra hoppas du repar dig!
Min skada var väll inte riktigt i samma klass, men tack ändå!

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
min axel hoppa u led .18 månader sjukskriven .3 timmars operation .
prognosen :axeln va sönder på tre ställen en muskel kapades bort .
kulleden fick dom slipa .för axeln hoppa u led hela tiden.minskad rörelse förmåga i vänster arm. domnar till ibland .stickningar ibland .
svår hjärnskakning ..svår minnesförlust .
väntar fortfarande på pengar har gått 3 år sen olyckan .

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC