Jag tänkte att vi kunde spåna lite om framtida organisation för rr och minimoto.
I dagsläget är RR en sport som är splittrad på smc - sport,, lokala bil/RR klubbar, privata arrangörer , utlandsverksamhet. En del av verksamheten är svemosanktionerad. Andra delar har mer oklara ansvarsförhållande och försäkringsupplägg.
Idag saknas det en nationell nivå på klubbverksamheten. Jag tror att behovet blir tydligare när många utövare bor långt ifrån sin klubb. Det skapar även problem med rekrytering av nya funktionärer när många ungdomar flyttar till storstäderna för att studera eller jobba.
1 skall verksamheten bedrivas som idag med olika småklubbar ,SMC sport och privata upplägg? Detta skapar en hel del ovänskap mellan aktörer som inte är intresserade av samarbete. Klubbarrangerad utbildning är många fall begränsad. ( Vissa klubbar har inte ens en årlig licenskurs). På flera banor bedrivs mest trackdays. Behovet av promotor är stort.
2 skall verksamheten istället bedrivas av " Svenska roadracingsällskapet " som är en del av SMC och samtliga mindre klubbar såsom LMS , FMK, ARC m.fl. Denna klubb får stora resurser att bedriva utbildningar av förare och funktionärer, kan anordna kontinuerliga träninigar och tävlingar på olika nivåer. Klubben kan även ansvara för att arrangera vinterrensandet i t.ex. Spanien. Klubben kan ersätta behovet promotor. Klubben har ett litet behov av förbundets tjänster för löpande verksamhet.
Klubben blir även en kraftfull kravställare på banägare , sjukvårdsföretag m.fl.
3 privatisera all verksamhet förutom några sm tävlingar.
Personligen tror jag inte att sporten mår bra av alternativ 1 eller 3 på sikt. Jag tror att alt 2 är det bästa på sikt. Detta eftersom sporten redan har växt ur nuvarande upplägg. Inom cross fungerar den fortfarande eftersom banorna ligger närmare medlemmarna och säsongen är längre för cross i Sverige.
I dagsläget är RR en sport som är splittrad på smc - sport,, lokala bil/RR klubbar, privata arrangörer , utlandsverksamhet. En del av verksamheten är svemosanktionerad. Andra delar har mer oklara ansvarsförhållande och försäkringsupplägg.
Idag saknas det en nationell nivå på klubbverksamheten. Jag tror att behovet blir tydligare när många utövare bor långt ifrån sin klubb. Det skapar även problem med rekrytering av nya funktionärer när många ungdomar flyttar till storstäderna för att studera eller jobba.
1 skall verksamheten bedrivas som idag med olika småklubbar ,SMC sport och privata upplägg? Detta skapar en hel del ovänskap mellan aktörer som inte är intresserade av samarbete. Klubbarrangerad utbildning är många fall begränsad. ( Vissa klubbar har inte ens en årlig licenskurs). På flera banor bedrivs mest trackdays. Behovet av promotor är stort.
2 skall verksamheten istället bedrivas av " Svenska roadracingsällskapet " som är en del av SMC och samtliga mindre klubbar såsom LMS , FMK, ARC m.fl. Denna klubb får stora resurser att bedriva utbildningar av förare och funktionärer, kan anordna kontinuerliga träninigar och tävlingar på olika nivåer. Klubben kan även ansvara för att arrangera vinterrensandet i t.ex. Spanien. Klubben kan ersätta behovet promotor. Klubben har ett litet behov av förbundets tjänster för löpande verksamhet.
Klubben blir även en kraftfull kravställare på banägare , sjukvårdsföretag m.fl.
3 privatisera all verksamhet förutom några sm tävlingar.
Personligen tror jag inte att sporten mår bra av alternativ 1 eller 3 på sikt. Jag tror att alt 2 är det bästa på sikt. Detta eftersom sporten redan har växt ur nuvarande upplägg. Inom cross fungerar den fortfarande eftersom banorna ligger närmare medlemmarna och säsongen är längre för cross i Sverige.
Last edited: