Ptja, om man håller sig ifrån avfolkningsbygder och liknade så över ett 30-års perspektiv har de som minst följt inflation.
Men fortfarande är priserna mycket högre än det verkliga värdet.
Dagens bostadsbrist + extremt låg ränta + genomsnittlig amorteringstid på 100år= det vill säga, personer har endast råd att betala dessa bostadspriser tack vara onormalt billiga lån samt lånevilliga banker= bostadsbubbla.
Folk ser bara till vad deras månadskostnad blir. Sen
när skutan vänder med högre arbetslöshet tillsammans med högre ränta- då kan vi få se bostäders verkliga värde.
Det är en hel del spekulation i detta. I mina hemtrakter har det varit avfolkning ett par decennier. Nu har det vänt och bostadspriserna rusar enligt marknadens lagar om tillgång och efterfrågan. Om trettio år är det nog tyvärr på väg neråt igen.
I övrigt är ju hela världsekonomin baserat på spekulationer. Som även varje enskild individ förväntas blåsa vidare liv i. Att köpa på sig guld och andra ämnen borde ju leda till att priserna på ämnena ökar, eftersom tillgängligheten blir mindre. Detta i sin tur bör, om allt fortsätter som det brukar, leda till konflikter beroende på att metallerna i fråga bara finns på vissa platser.
Vad guld anbelangar så är det ju konstigt att det är så dyrbart. Förutom i elektronik, var använder man guld och till vad?
För att svara på TS funderingar:
Skit'it! Stick huvudet i sanden som du sa. Det är f.ö. en dålig jämförelse för det innebär att man inte vågar bry sig. Mer rätt är att göra som elefanten, kolla vad myrorna gör och tugga ointresserat vidare.
I princip allt guld som tas upp läggs på lager. Guld är en monetär metall, vilket inte silver är. Men jag är ganska säker att det kommer ändra sig.
Det är inte konstigt att guld är dyrbart. Historiskt sett likaså nu har det alltid fungerat som pengar. Det finns i konstant mängd, till skillnad från dagens penningsystem som hålls i liv genom att pumpa in mer valuta i systemet vilket leder till att dina och mina papperspengar hela tiden tappar sin köpkraft.
Guld och silver behåller alltid sin köpkraft.
Det jag tror nyckeln i att lyckas ekonomiskt är att vara skuldfri samt ha sitt sparande i något säkert (typ silver/guld).
har ej koll pa sverige men det borde vara samma; usa's husmarknad har de senast 110 aren stigit 0.6% over inflation sa det ar nog ingen dum ide att investera i hus/mark
problemet ar den ursinniga rusningen de sista aren har bidgarigt till mycket av det, sa vem vet hur det ser ut nastkommande 50 ar?
en sak ar saker jag skulle aldrig betala nagon for att 'forvalta' mina pengar, det finns ingen anledning varfor de skulle gora det battre an du. Bygg langsamt upp en egen portfolj istallet, aktier, ravaror, fysiskt guld/silver. amortera ar en av de basta investeringarna
USA:s (har ej kollat in Sveriges) verkliga inflation är mycket än den officiella inflationen. Man ändrar hela tiden varukorgen i deras KPI för att dölja inflationen.