Svensk Fondservice och liknande

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag har varje år öppnat det orangea kuvertet, tittat på beskedet och sedan stoppat huvudet i sanden likt en struts. Nu blir jag konstant uppringd av diverse fjuniga 90-talister som säger sig kunna detta med pensionsförvaltning som ett rinnande vatten, och må så vara, men jag är alltid lite skeptisk till uppsökande försäljning.

Att det vore läge att börja pensionsspara privat i min ålder inser jag men hur gör jag med min "vanliga" pension? Jag är helt nollställd och egentligen ganska ointresserad av det hela, men självklart vill jag se pengarna växa så mycket som möjligt.

Är då t.ex. Svensk Fondservice ett bra val för mig? Eller har ni några andra förslag?

Hur har ni lagt upp det?

Bakgrundsinfo:
Är 26 år gammal, pensionssparar inget privat, tjänar runt 350kkr brutto per år, har inte gjort några val alls gällande pension.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tänk på att pengarna du sätter av i pensionssparande är låsta. Givetvis kommer rådgivare att tycka att det är den bästa sparformen. Tänk på alla avgifter du kommer att generera på kapitalet. Överväg att spara pengar utanför istället. Då kan du fritt disponera kapitalet.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Kör ner huvet i sanden igen och göd inga pensionsförskingrare, lär bli lönsammast i slutändan. Och börja spara privat. :tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Håller med Harmon, man kan pensionsspara på många andra sätt än den form som har namnet "pensionssparande".
Att amortera av sina lån är ju en form som på sikt ger lägre boendekostnader den dagen man blir pensionär. I praktiken så kan man ju spara hur fan man vill bara man lägger undan inför framtiden. Men glöm inte att sprida riskerna.

Egentligen kan man ju ifrågasätta den som pensionsparar samtidigt som han har lån till banken. Han blir ju per definition luggad två gånger av banken. Någon kommer säkert invända att avkastningen är högre än räntan men det vet vi inte säkert. Det är spekulation. Personligen tror jag att vi har många år framför oss med väldigt låg tillväxt och därmed låg avkastning på de vanliga fonderna.

Vad gäller oranga kuvertet så har det väl visat sig att dom som inte valde utan fick den tilldelade ap-fonden för sina ppm-pengar har dessutom fått bättre avkastning än genomsnittssvensken.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
TS. Kontakta Twoship eller Independent Investment Group. De kan sköta dina fonder.
Tror det kostar 200/år eller nåt. Värt vartenda öre. Jag använder båda.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
TS. Kontakta Twoship eller Independent Investment Group. De kan sköta dina fonder.

Vill minnas att du/andra tipsat om dessa företag i tidigare trådar. Jag tar på mig Ture Sventon-hatten och letar :tummenupp

Ni andra har också en poäng i att det finns olika sätt att spara. Det här med självdisciplin är ju dock en ganska avgörande faktor om man väljer att spara privat. Får ta mig en funderare.

Edit: Mailade Twoship nu så får vi se vad de säger.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Värt att tänka på är att det är bara belopp upp till 12 papp/år som är avdragsgilla. Jag åker alltid på kvarskatt och detta sparande skall tydligen reducera den notan,(lånar alltså inte ut till staten i onödan). Hoppas det stämmer och skulle inte få för mig att spara en krona utöver det i ett IP. Sparar gör man ju ändå efter bästa förmåga, fri att disponera pengarna hur man vill. Bankens rekommendationer tycker jag varit pinsamt dåliga. Nu ville de ta hand om mina PPM mot en kostnad om 55 kr/mån. Är det verkligen att vilja konkurrera eller hoppas de på villkorslös lojalitet?

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Pensionsspara är för min del att jag kan stoppa undan låt oss säga 2000kr i månaden och dessa pengar har alltid samma köpkraft år efter år ända tills du blir pensionär.

Tyvärr är fallet inte så, då inflationen äter upp dina sparpengar. Mig veterligen finns det inget sparande som ger högre ränta än än inflationen (verkliga inflationen).

Då finns det enligt mig bara ett alternativ kvar om man vill spara pengar till ålderns höst, ädelmetaller!

Det bästa med guld och silver är att det finns ingen som helst motpartsrisk.

Papperspengar tappar bara sitt värde. Silver och guld behåller alltid sin köpkraft. Mitt personliga val är silver.

Edit: Jag räknar inte att staten betalar ut pension till mig i framtiden. Därför är mitt sparande helt upp till mig själv. Silver är helt utan motpartsrisk och enligt mig det enda sättet att pensionsspara.

Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har du silvret fysiskt i ett bankfack? Har för mig att det handlas med större mängd än vad som faktiskt är uppgrävt.

En bekant går på din linje. Han har en jävla hög i ett fack.

Pensionsspara är för min del att jag kan stoppa undan låt oss säga 2000kr i månaden och dessa pengar har alltid samma köpkraft år efter år ända tills du blir pensionär.

Tyvärr är fallet inte så, då inflationen äter upp dina sparpengar. Mig veterligen finns det inget sparande som ger högre ränta än än inflationen (verkliga inflationen).

Då finns det enligt mig bara ett alternativ kvar om man vill spara pengar till ålderns höst, ädelmetaller!

Det bästa med guld och silver är att det finns ingen som helst motpartsrisk.

Papperspengar tappar bara sitt värde. Silver och guld behåller alltid sin köpkraft. Mitt personliga val är silver.

Edit: Jag räknar inte att staten betalar ut pension till mig i framtiden. Därför är mitt sparande helt upp till mig själv. Silver är helt utan motpartsrisk och enligt mig det enda sättet att pensionsspara.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Köp sånt som har ett faktiskt värde istället för ett fiktivt, vilket nämnts tidigare.
Mark, hus, råvaror.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Har du silvret fysiskt i ett bankfack? Har för mig att det handlas med större mängd än vad som faktiskt är uppgrävt.

En bekant går på din linje. Han har en jävla hög i ett fack.

Ja det finns extremt lite fysiskt silver att köpa. Det enda sättet(!) att köpa silver är den fysiska varan. "If u dont hold it, you dont own it".

Förvara i bankfack eller i hemmet är svårt att svara på. Säkerheten i bankfacket är svårt att slå. Däremot täcks mynten troligtvis inte av deras försäkringar. Förvara silver i hemmet så täcks de ofta av hemförsäkringen då det räknas som lösöre. Annars är det bästa väl att inte lägga allt i samma korg.

Och om vi hittar en ny ädelmetall som helt förkastar användandet av guld och silver då, fortfarande ingen motpartsrisk :gnissla

Det finns ingen metall som kan ersätta silver. Läste nyligen att silver troligtvis är det första grundämne som kommer försvinna från naturen.

Kollade upp löner i Sverige från 3-40 talet. En dagslön på den tiden köpte ungefär 1/10 oz silver. Anledningen att jag kollade upp det var att lönen för en arbetare i romarriket var 1/10 oz silvermynt.

Idag får du 3 oz silver för en dagslön. Det är enligt min mening en undervärderad metall.

Köp sånt som har ett faktiskt värde istället för ett fiktivt, vilket nämnts tidigare.
Mark, hus, råvaror.

Ett sådant hus finns nog inte nära storstadsregionerna med tanke på rådande bostadsbubbla. Men om man nu hittar ett hus med ett mer riktigt värde (dvs bra mark) så ska det vara betalat utan någon skuld.

Men att köpa ett hus nu för att säkra pensionen. Eller snarare, att köpa ett hus nu för att säkra sina tillgångar- låter som en korkad idé.

Då är det bättre att köpa fastigheter när bostadsbubblan brister. Eller ja, för de personer som har något i verkligt värde att köpa för.

En av anledningarna jag började intressera mig av dags ekonomi, FIAT-valuta och ädelmetaller: http://www.peakprosperity.com/crashcourse

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ptja, om man håller sig ifrån avfolkningsbygder och liknade så över ett 30-års perspektiv har de som minst följt inflation.

Det är en hel del spekulation i detta. I mina hemtrakter har det varit avfolkning ett par decennier. Nu har det vänt och bostadspriserna rusar enligt marknadens lagar om tillgång och efterfrågan. Om trettio år är det nog tyvärr på väg neråt igen.

I övrigt är ju hela världsekonomin baserat på spekulationer. Som även varje enskild individ förväntas blåsa vidare liv i. Att köpa på sig guld och andra ämnen borde ju leda till att priserna på ämnena ökar, eftersom tillgängligheten blir mindre. Detta i sin tur bör, om allt fortsätter som det brukar, leda till konflikter beroende på att metallerna i fråga bara finns på vissa platser.

Vad guld anbelangar så är det ju konstigt att det är så dyrbart. Förutom i elektronik, var använder man guld och till vad?

För att svara på TS funderingar:
Skit'it! Stick huvudet i sanden som du sa. Det är f.ö. en dålig jämförelse för det innebär att man inte vågar bry sig. Mer rätt är att göra som elefanten, kolla vad myrorna gör och tugga ointresserat vidare.

Last edited:

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
har ej koll pa sverige men det borde vara samma; usa's husmarknad har de senast 110 aren stigit 0.6% over inflation sa det ar nog ingen dum ide att investera i hus/mark

problemet ar den ursinniga rusningen de sista aren har bidgarigt till mycket av det, sa vem vet hur det ser ut nastkommande 50 ar?

en sak ar saker jag skulle aldrig betala nagon for att 'forvalta' mina pengar, det finns ingen anledning varfor de skulle gora det battre an du. Bygg langsamt upp en egen portfolj istallet, aktier, ravaror, fysiskt guld/silver. amortera ar en av de basta investeringarna

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Ptja, om man håller sig ifrån avfolkningsbygder och liknade så över ett 30-års perspektiv har de som minst följt inflation.

Men fortfarande är priserna mycket högre än det verkliga värdet.

Dagens bostadsbrist + extremt låg ränta + genomsnittlig amorteringstid på 100år= det vill säga, personer har endast råd att betala dessa bostadspriser tack vara onormalt billiga lån samt lånevilliga banker= bostadsbubbla.

Folk ser bara till vad deras månadskostnad blir. Sen när skutan vänder med högre arbetslöshet tillsammans med högre ränta- då kan vi få se bostäders verkliga värde.

Det är en hel del spekulation i detta. I mina hemtrakter har det varit avfolkning ett par decennier. Nu har det vänt och bostadspriserna rusar enligt marknadens lagar om tillgång och efterfrågan. Om trettio år är det nog tyvärr på väg neråt igen.

I övrigt är ju hela världsekonomin baserat på spekulationer. Som även varje enskild individ förväntas blåsa vidare liv i. Att köpa på sig guld och andra ämnen borde ju leda till att priserna på ämnena ökar, eftersom tillgängligheten blir mindre. Detta i sin tur bör, om allt fortsätter som det brukar, leda till konflikter beroende på att metallerna i fråga bara finns på vissa platser.

Vad guld anbelangar så är det ju konstigt att det är så dyrbart. Förutom i elektronik, var använder man guld och till vad?

För att svara på TS funderingar:
Skit'it! Stick huvudet i sanden som du sa. Det är f.ö. en dålig jämförelse för det innebär att man inte vågar bry sig. Mer rätt är att göra som elefanten, kolla vad myrorna gör och tugga ointresserat vidare.

I princip allt guld som tas upp läggs på lager. Guld är en monetär metall, vilket inte silver är. Men jag är ganska säker att det kommer ändra sig.

Det är inte konstigt att guld är dyrbart. Historiskt sett likaså nu har det alltid fungerat som pengar. Det finns i konstant mängd, till skillnad från dagens penningsystem som hålls i liv genom att pumpa in mer valuta i systemet vilket leder till att dina och mina papperspengar hela tiden tappar sin köpkraft.

Guld och silver behåller alltid sin köpkraft.

Det jag tror nyckeln i att lyckas ekonomiskt är att vara skuldfri samt ha sitt sparande i något säkert (typ silver/guld).

har ej koll pa sverige men det borde vara samma; usa's husmarknad har de senast 110 aren stigit 0.6% over inflation sa det ar nog ingen dum ide att investera i hus/mark

problemet ar den ursinniga rusningen de sista aren har bidgarigt till mycket av det, sa vem vet hur det ser ut nastkommande 50 ar?

en sak ar saker jag skulle aldrig betala nagon for att 'forvalta' mina pengar, det finns ingen anledning varfor de skulle gora det battre an du. Bygg langsamt upp en egen portfolj istallet, aktier, ravaror, fysiskt guld/silver. amortera ar en av de basta investeringarna

USA:s (har ej kollat in Sveriges) verkliga inflation är mycket än den officiella inflationen. Man ändrar hela tiden varukorgen i deras KPI för att dölja inflationen.

Last edited:

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj

Fick svar från Twoship nu:

"Hej,
Vi erbjuder inte möjligheten att förvalta andras konton, vi publicerar endast våra egna PPM-byten. Det innebär att man själv måste logga in på PPM's hemsida och genomföra byten. Det tar ca 10 min/vecka"

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping