Svenska affärers leveranstider = Sämst i världen

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Varför ska det vara så svårt för svenska webshops att skicka saker 1 el.2 dagar efteråt? Snålar de in och skickar saker varannan vecka?
Handlar ofta via engelska mchandlare, samt tyska. 6-7dagar max tar det för dem! Varav 5 dagar för posten = alltså packar de sakerna snabbt!

Satt just nu o kollade efter ett överdrag till min mc, hittade några av lite billigare peng. Men läste på (de svenska) hemsidornas orderinfo att det just nu tar minst 2v för leverans, om inte mer.

Visst kan ju gå till en mchandlare, men jag vill ha ett överdrag för 200kr, inte 500kr...

Vad heter mc kapell på tyska? :)

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Japp kan bara hålla med! Sitter och väntar på delar till min trampcykel, beställde 2006-05-10 och har inte fått delarna än. :mad: Det blir inte bättre av att frakten kostar 140kr :argpådato

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Bomanrd skrev:
2191150 Japp kan bara hålla med! Sitter och väntar på delar till min trampcykel, beställde 2006-05-10 och har inte fått delarna än. :mad: Det blir inte bättre av att frakten kostar 140kr :argpådato

Väldigt OT men om det är från cyclecomponents så kan du nog få vänta ett bra tag till...

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Magnus-Sthlm skrev:
2191152 Väldigt OT men om det är från cyclecomponents så kan du nog få vänta ett bra tag till...

Japp, nu ska jag fanemej dra iväg ett klagomail. Beställde t.o.m delar som dom hade hemma för att få skiten snabbt.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag håller med, tyska webbshoppar är oftast grymt snabba. Jag beställde t.ex ett skinnställ från fc-moto i måndags kväll. På tisdagsmorgonen var det packat och ivägskickat med UPS, på onsdagen ankom det Sturup och nu ligger paketet enligt UPS trackingsystem och väntar på att bli utkört till mig. Kunde inte gått snabbare.

Iofs så är en del svenska handlare också snabba. Jag köpte ett drivpaket från Addemoto och det kom på stubberten, tog inte många dagar. Men generellt sett så kan man ju fråga sig varför man ska handla i svenska webbshoppar/postorder när de tyska är billigare, snabbare och precis lika enkla att ha att göra med (bortsett från vissa språkliga problem möjligtvis).

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
morecore skrev:
2191136 Varför ska det vara så svårt för svenska webshops att skicka saker 1 el.2 dagar efteråt? Snålar de in och skickar saker varannan vecka?
Handlar ofta via engelska mchandlare, samt tyska. 6-7dagar max tar det för dem! Varav 5 dagar för posten = alltså packar de sakerna snabbt!

Satt just nu o kollade efter ett överdrag till min mc, hittade några av lite billigare peng. Men läste på (de svenska) hemsidornas orderinfo att det just nu tar minst 2v för leverans, om inte mer.

Visst kan ju gå till en mchandlare, men jag vill ha ett överdrag för 200kr, inte 500kr...

Vad heter mc kapell på tyska? :)
www.lidl.se
eller
www.biltema.se

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
alla kan vara mc handlare!!

Med tanke på att det man VERKLIGEN vill ha aldrig finns hemma när man har det så kan mer eller mindre alla här starta ett HB och sälja mc prylar och skulle säkerligen slå de flesta handlarna på service och lev tid...
Eller vad tror ni?

Även om man beställt nåt under vinter och man inte "behöver" det så vill man fan ändå inte vänta 2-3 månader på ett ex skinnställ som det står butiken är ÅF för.......

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
E22 skrev:
Men så bor man i Luleå med närmsta Lidl o biltema 40mil härifrån ;)
Ska fanimej dra ett mail till syrran o be henne köpa ett o skicka till mig....
Södra sverige har ju biltema överallt...

SMoto skrev:
2191173 Med tanke på att det man VERKLIGEN vill ha aldrig finns hemma när man har det så kan mer eller mindre alla här starta ett HB och sälja mc prylar och skulle säkerligen slå de flesta handlarna på service och lev tid...
Eller vad tror ni?
Det ligger lite i det. Men det börjr säker hos de "slöa", svenska generalagenterna som tar in saker från början. Men om man gör en shop som har det vanligaste i lager, som tex de flesta mchandlare har, MEN, packar allt samma dag eller dagen efter samt skickar saker varje dag, då blir man nog poppis!

Väntar dem o har särkilda dagar då de skickar allt eller? En gång i veckan räcker fan inte, redan där kan det ta 1v ju...

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
morecore skrev:
2191175 Men så bor man i Luleå med närmsta Lidl o biltema 40mil härifrån ;)
Ska fanimej dra ett mail till syrran o be henne köpa ett o skicka till mig....
Södra sverige har ju biltema överallt...

Det ligger lite i det. Men det börjr säker hos de "slöa, svesnak generalagenterna som tar in saker från början. Men om man gör en shop som har det vanligaste i lager, som tex de flesta mchandlare har, MEN, packar allt samma dag eller dagen efter samt skickar saker varje dag, då blir man nog poppis!

Väntar dem o har särkilda dagar då de skickar allt eller? En gång i veckan räcker fan inte, redan där kan det ta 1v ju...
överallt?? jaaaa haaa då vet du nog mer än vad jag gör då då.

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Bomanrd skrev:
2191156 Japp, nu ska jag fanemej dra iväg ett klagomail. Beställde t.o.m delar som dom hade hemma för att få skiten snabbt.

Ring istället. Är en av dom få som har fått mina paket därifrån i tid men dom blir nog överösta med mail så lyft på luren så får du bättre svar och större chans till kompensation.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
E22 skrev:
överallt?? jaaaa haaa då vet du nog mer än vad jag gör då då.
Jämför man norrbotten och sveriges södra del, från Sthlm o neråt, som är typ lika stora, så ja, då passar order ÖVERALLT jättebra ;)

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Det känns som att ingen affär i Sverige vill bli BÄST så att säga. Om man jämför england o tyskland, där kanske marknaden är större, men de har 50gånger mer prylar än de svenska affärerna. De strävar efter att ha supersnabba leveranstider o de verkar lyckas.

Om man tar Lelles MC, så har riktigt bra lager vad det gäller personlig utrustning. Tänk om de höll superkvalitet på leveranstider, då hade man ju inte tvekat alls! På lelles skriver de ut ordrar o lägger på en hög, 1 av 10 ordrar ramlar ner på marken o hittas inte förräns 3veckor senare. Ungefär så känns det att handla där.

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
Hojlös pga skada
[Mulle] skrev:
2194798 Det kanske är så att dom oftast inte har varan i lager, Utan när beställning
kommer in så tar dom hem från sina leverantörer.

Brukar vara så med folk som har det mest som en grej på sidan om.
När folk har beställt och betalat tar dom hem det.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!