Svenska skolungdomar är sämre idag än förr

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Ja, men det är så svårt att komma in på den kursen (arbetslivserfarenhet), dessutom måste studietakten vara hög om man ska läsa in 25års arbetslivserfarenhet på ett år extra.

Men du ska ju i alla fall iväg och få lite livserfarenhet, det är inte dumt det heller!

Det är ju helt förjävligt att man ska ha en massa kontakter för att få jobb, för i realiteten gör det uppförsbacken för folk som kommer från studieovana hem, hålor eller från utlandet ännu brantare. Det som ska väga tungt är ju vad man vet, inte vem man känner.

Det är ju ganska mycket strategi i att dra till Japan också, Asien är ju en framtidsmarknad och den erfarenheten ger ju edge.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ju helt förjävligt att man ska ha en massa kontakter för att få jobb, för i realiteten gör det uppförsbacken för folk som kommer från studieovana hem, hålor eller från utlandet ännu brantare.

Det är ju ganska mycket strategi i att dra till Japan också, Asien är ju en framtidsmarknad och den erfarenheten ger ju edge.

Jo, fast nu ska man fan ha kontakter för att få flippa burgare på McD också.

Men Asien är helt klart meriterande, bara att lära sig sedvänjorna/tankesättet där borta gör ju att du kan bidraga till vilket företag som helst som ska ha kontakter med Asien.

För att dryga ut pengarna lite kan du ju kränga MC prylar billigt medans du är där! ;)
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jag har jobbat några år som lärare på gymnasiet nu. Samstämmig bedömning från kolleger är att kunskaperna på eleverna är mycket lägre nu inom naturvetenskapliga ämnen från högstadiet, än de var för 10 år och mer sedan.

Orsaken vet jag själv dock inte. Kan ju ha att göra med att en lärare får inte längre underkänna elever inom kommunal skola, utan att det får konsekvenser för den läraren för eller senare. Det vet eleverna om...


Vill man ändå hävda att man FÅR det kan jag säga att det är mer i teorin, eftersom trycket är starkt att godkänna. Även om man underkänner tar ju ändå gymnasiet in de som har underkänt.

Som exempel kan jag säga att man på gymnasiet måste lära eleverna skillnad på molekyl/atom samt syra/bas och börja helt från början. Vet inte vad de gör på högstadiet inom kemin längre...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har jobbat några år som lärare på gymnasiet nu.

Jag beundrar (relativt) unga människor som vill jobba som lärare!
Tala om att ösa skit uppströms.

Själv skulle jag klara mig en normallektion innan jag nitade någon uppstudsig snorvalp.

Och då är jag ändå en fridfull antivåldsmänniska.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Som exempel kan jag säga att man på gymnasiet måste lära eleverna skillnad på molekyl/atom samt syra/bas och börja helt från början. Vet inte vad de gör på högstadiet inom kemin längre...

Det jävliga är att jag tror dig. På gymnasiet har väl de flesta ändå någon vilja att lära sig något, annars hade man väl knappast börjat på vad det nu är för program. På grundskolan verkar det dock helt hopplöst. På lågstadiet får min sjuåring själv bestämma vad han skall göra i skolan, i den meningen att de har mycket stor frihet att välja själva om de vill läsa eller räkna. Man tar sig för pannan. Sen när väljer sju-tioåringar annat än easy way out?
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jag beundrar (relativt) unga människor som vill jobba som lärare!
Tala om att ösa skit uppströms.

Själv skulle jag klara mig en normallektion innan jag nitade någon uppstudsig snorvalp.

Och då är jag ändå en fridfull antivåldsmänniska.

Jag har stort tålamod så det är inga problem, men det som ibland gör mig förbryllad är hur lite en människa kan veta av naturkunskap, men ändå ha godkända betyg i Ma/Ke/Bi/Fy från högstadiet.

Samtidigt är de naturligtvis duktiga på demokratifrågor och sådant. Men frågar du mig borde man fanimej förbjuda grupparbeten. Jag har elever som berättat att de inte gjort något annat än grupparbeten hela högstadiet. Riktig tavel-undervisning, med föreläsning och demonstrationer, samt tydliga prov ur boken är underskattat idag.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Det jävliga är att jag tror dig. På gymnasiet har väl de flesta ändå någon vilja att lära sig något, annars hade man väl knappast börjat på vad det nu är för program. På grundskolan verkar det dock helt hopplöst. På lågstadiet får min sjuåring själv bestämma vad han skall göra i skolan, i den meningen att de har mycket stor frihet att välja själva om de vill läsa eller räkna. Man tar sig för pannan. Sen när väljer sju-tioåringar annat än easy way out?

En LÅNG historia för de som orkar.

Jag har en bok som heter Naturlära för folkskolan, upplaga 2. Skriven av Berg-Lindén. Boken är min gamla bortgågne farmor Elsa's och tryck 1931. Denna lärde hon sig mer eller mindre utantill när hon var 8-9år. Skulle hon ha kommit till min lektion i exempelvis Naturkunskap 50p för gymnasiet så skulle hon ha klarat sig mycket bra. Hon skulle iaf inte ha några som hellst problem att få betyget Godkänd på kursen med mycket lite arbete.

Nu kommer det tragiska med detta:
När Hjalmar Berg skrev dessa böcker som var mycket inflytelserika inom naturläran för folskolan så tänkte han sig en Folkskolning inom naturlära. Han var mycket aktiv och hans böcker användes med reviderade upplagor fram till 1950.

Vad hände sedan?
Det tragiska är att elever som idag börjar på Gymnasiet kan i många fall mindre än en 9åring kunde 1935 inom naturvetenskap. De kan ändå ha godkända betyg från Högstadiet. För att sammanfatta så tror jag följande har hänt som orsakat detta:

Idag anställer man i princip vem som hellst som lärare inom grundskolan. Jobbet är såpass tufft och innebär väldigt mycket aministrativa uppgifter. Alla sekreterare och stödfunktioner har försvunnit onom svensk skola. Vi har den enda skolan i världen där vi anser att en lärare skall vara skoladministratör/kurator/skolsköterska samt sin egen ledare och skriva sina egna styrdokument. Andra länder skrattar åt detta arrangemang, svenska kommunalpolitiker skrattar och gnuggar händerna. "kompetensen finns i huset" Samtidigt så är lönen pinsamt låg och statusen finns inte.

I de flesta länder i europa (framförallt icke skandinaviska länder) så har lärare ungefär samma status som läkare och ingenjörer för de har ungefär samma utbildning. Löneläget är likadant dessutom. Men i Sverige skall lärare göra ALLT inom sin arbetstid UTOM att undervisa. De flesta lärare i Sverige har förlorat pengar på att studera på universitetet. De har oftast markant lägre lön än sina gamla klasskamrater som bara tog vilket jobb som hellst inom industri/tjänstesektor.

Sommarlovet? För det första är detta redan sedan gammalt betalat genom en reform som skedde 1960 där man införde ferielön, för det andra är det inte värt så mycket då man sitter i telefonen 3 timmar varannan kväll och pratar med en familj om deras barn där barnet har problem. En lärare är aldrig "ledig", telefonen ringer jämt på kvällarna.

Jag säger bara såhär: Svensk skola har problem eftersom vi kommunaliserade skolan, samt har genomfört 15 skolreformer i snabb följd. Alla välmenade, men alla gav sämre resultat än den förra...
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jag har stort tålamod så det är inga problem, men det som ibland gör mig förbryllad är hur lite en människa kan veta av naturkunskap, men ändå ha godkända betyg i Ma/Ke/Bi/Fy från högstadiet.

Samtidigt är de naturligtvis duktiga på demokratifrågor och sådant. Men frågar du mig borde man fanimej förbjuda grupparbeten. Jag har elever som berättat att de inte gjort något annat än grupparbeten hela högstadiet. Riktig tavel-undervisning, med föreläsning och demonstrationer, samt tydliga prov ur boken är underskattat idag.

Förlåt Ankan!

Det inlägg jag menade till dig är följande:
Finns mycket forskning som visar på följande:
Barn blir mycket förvirrade när de blir ställda inför ett val de inte vet enkelt vilka konsekvenser de olika valen ger. Denna förvirring skapar ångest och ger ingen verklig självständighet som vi vuxna tror. Problem nummer två som uppkommer är att fritt självständigt arbete gynnar alltid de som har bra förutsättningar i de studier man har genomfört. De elever som har föräldrar som driver på hemifrån klarar detta, ibland mycket bra. De elever som kommer från hem där föräldrarna tror att deras barn få stöd i skolan och inte förväntas ha undervisning hemma klarar sig mycket dåligt. Dessa är de stora förlorarna.

Så slutsatsen blir för mig:
Barn kan välja om de ska gå och bajsa eller kasta snöbollar. Sådana val klarar de av för de förstår vilka konsekvenserde olika valen ger. Andra slutsatsen är att vi slår ut elever som kommer från mindre belästa föräldrar på löpande band, och ingen bryr sig. Skrämmande

Sedan när skall undervisningen i skolan baseras på modern forskning vad vi vet och inte vet om barns utveckling och inte någon konstig blogg eller ett tillfälligt mode?
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Jo, fast nu ska man fan ha kontakter för att få flippa burgare på McD också.

Men Asien är helt klart meriterande, bara att lära sig sedvänjorna/tankesättet där borta gör ju att du kan bidraga till vilket företag som helst som ska ha kontakter med Asien.

För att dryga ut pengarna lite kan du ju kränga MC prylar billigt medans du är där! ;)

Okej, bara för att jag vill glänsa: oss finnar går det bra för i alla fall. Suckit bitcheeez.

http://www.oecd.org/document/28/0,3343,en_2649_34487_34010524_1_1_1_1,00.html
 
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Förlåt Ankan!

Det inlägg jag menade till dig är följande:
Finns mycket forskning som visar på följande:
Barn blir mycket förvirrade när de blir ställda inför ett val de inte vet enkelt vilka konsekvenser de olika valen ger. Denna förvirring skapar ångest och ger ingen verklig självständighet som vi vuxna tror. Problem nummer två som uppkommer är att fritt självständigt arbete gynnar alltid de som har bra förutsättningar i de studier man har genomfört. De elever som har föräldrar som driver på hemifrån klarar detta, ibland mycket bra. De elever som kommer från hem där föräldrarna tror att deras barn få stöd i skolan och inte förväntas ha undervisning hemma klarar sig mycket dåligt. Dessa är de stora förlorarna.

Så slutsatsen blir för mig:
Barn kan välja om de ska gå och bajsa eller kasta snöbollar. Sådana val klarar de av för de förstår vilka konsekvenserde olika valen ger. Andra slutsatsen är att vi slår ut elever som kommer från mindre belästa föräldrar på löpande band, och ingen bryr sig. Skrämmande

Sedan när skall undervisningen i skolan baseras på modern forskning vad vi vet och inte vet om barns utveckling och inte någon konstig blogg eller ett tillfälligt mode?

Du bekräftar i princip fullt ut den bild jag får av min pensionerade mor, som har varit speciallärare i 40 år. F.d. skolministern Persson är måttligt populär där, för kommunaliseringen.

Insåg halvvägs in på höstterminen att skall sonen lära sig något blir det mor och far (lyckligtvis med stöd av den nyss nämnda speciallärare) som får se till att ordna detta. Trist men till synes nödvändigt.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top