Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Hade inte en susning vem han var förrän jag läste artikeln trots att jag säkert läst en och annan artikel tidigare där han omnämnts. Jörgen och ett par till lär nog ha järnkoll på honom redan. Väldigt imponerande miniatyrbyggen måste jag säga. Håller hans resonemang när det gäller elmotor vs kolvmotor i bilar tro?
Pelle Gillbrand var en av huvudpersonerna bakom Saabs turbomotorer och begåvades till slut med epitetet ”turbosnille”. Men när han pensionerades gick han ned i sin källare och började bygga modeller av historiska motorer, allt från den första bilmotorn och flygmotorn till Bugattis V16-motor som sitter i Veyron. Det har hunnit bli en världsunik samling av 23 motorer – och alla fungerar.
Lite längre ner i artikeln:
Hans modellbygge är inte bara en teknisk hobby. Det finns också ett politiskt budskap.
”Jag började när dåvarande miljöministern Birgitta Dahl dömde ut bilarna. Jag vill visa att den kolvmotor vi använder inte är resultatet av en olyckshändelse, utan följden av 200 års utveckling. Kolvmotorn är och förblir den bästa kompromissen. I en konkurrensutsatt värld dör du om du inte använder den bästa tekniken. Ett bra exempel på det är hur jetmotorn slog ut kolvmotorn inom flyget.”
Men han tror inte att elbilar kan slå ut bilar med kolvmotor:
”Då krävs någonting som vi inte känner till i dag. Till dess är batterierna för dyra och dåliga, laddtiden för lång och tillgången på ren el begränsad. Ett kilo bensin innehåller 12 kWh energi, ett kilo batteri bara 0,15 kWh. Men när bensinen är förbrukad väger den noll, medan batteriet fortfarande väger ett kilo – fast det är tomt.”
YouTube klipp med Veyron motorn
Källa:
http://di.se/Default.aspx?sr=23&tr=..._ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=
Pelle Gillbrand var en av huvudpersonerna bakom Saabs turbomotorer och begåvades till slut med epitetet ”turbosnille”. Men när han pensionerades gick han ned i sin källare och började bygga modeller av historiska motorer, allt från den första bilmotorn och flygmotorn till Bugattis V16-motor som sitter i Veyron. Det har hunnit bli en världsunik samling av 23 motorer – och alla fungerar.
Lite längre ner i artikeln:
Hans modellbygge är inte bara en teknisk hobby. Det finns också ett politiskt budskap.
”Jag började när dåvarande miljöministern Birgitta Dahl dömde ut bilarna. Jag vill visa att den kolvmotor vi använder inte är resultatet av en olyckshändelse, utan följden av 200 års utveckling. Kolvmotorn är och förblir den bästa kompromissen. I en konkurrensutsatt värld dör du om du inte använder den bästa tekniken. Ett bra exempel på det är hur jetmotorn slog ut kolvmotorn inom flyget.”
Men han tror inte att elbilar kan slå ut bilar med kolvmotor:
”Då krävs någonting som vi inte känner till i dag. Till dess är batterierna för dyra och dåliga, laddtiden för lång och tillgången på ren el begränsad. Ett kilo bensin innehåller 12 kWh energi, ett kilo batteri bara 0,15 kWh. Men när bensinen är förbrukad väger den noll, medan batteriet fortfarande väger ett kilo – fast det är tomt.”
YouTube klipp med Veyron motorn
Källa:
http://di.se/Default.aspx?sr=23&tr=..._ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=