Sverige i framtiden?

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Hur kommer det här gå igentligen?

4 miljoner arbetande människor
1 miljon människor som står utanför arbetsmarknaden pga långtidssjukskrivningar, förtidspensioneringar mm

En hel hög med 40-talister som kommer att gå i pension.

Priserna pressas ständigt, en handikappad har inget att göra på nån arbetsplats då han/hon inte kan prestera lika mycket. Kostar för mycket pengar.
Folk jobbar för mycket, blir utbrända och går hemma sjukskrivna.
Istället för att jobba, betala lite skatt mm så får de gå hemma och kosta pengar.
Visst, man får ju subvensioner när man har en handikappad anställd.
Men de känns ändå oftast som en belastning.
Huskvarna här har en avdelning med många handikappade (gör tanklock)
Men antalet handikappade har halverats på senare år.

Arbetsgivare vill inte anställa folk med invandrarbakgrund.
Dagens bittra saning, jag snackade med en företagsledare. Han sa att han sållade bort folk med invandrarbakgrund direkt.

Detta + att folk är så rädda för att betala skatt.
Det blir bara en ond cirkel, folk myglar med skatten. Man måste höja skatten för att få in tillräckligt med pengar.
Detta har vi våra lysande politiker å företagsledare mycket att tacka för.
För så som de myglar med skatten å avdrag hit å dit. Det smittar ju av sig på alla andra i samhället "Kan han så kan väl jag"
Om folk skulle bli mindre egocentriska å tänka på andra än sig själv nån gång.
Men.. det är väl för mycket begärt...

Det här vad jag tycker, vädra gärna era åsikter. Vi har ju trots allt åsiktsfrihet i viss mån

Nu kommer jag väl få den klassiska kommentaren "kommunistpack" kastad i ansiktet som vanligt :lol

Last edited:

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Varför då inte bara gå runt hela detta problem genom att sänka skatterna istället för att höja dem? Vilket i sin tur leder till minskad anledning att fiffla, och även underlättar för företag att anställa folk då det, tro det eller ej, blir billigare för dem än vad det är idag. Och på så sätt får fler skattebetalande människor.

Bara min åsikt...
Och nej, jag är inte något kapitalistsvin... då skulle jag ha en hoj som är yngre än mig själv...

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
eus skrev:

4 miljoner arbetande människor
1 miljon människor som står utanför arbetsmarknaden pga långtidssjukskrivningar, förtidspensioneringar mm

En hel hög med 40-talister som kommer att gå i pension.

Priserna pressas ständigt, en handikappad har inget att göra på nån arbetsplats då han/hon inte kan prestera lika mycket. Kostar för mycket pengar.
Folk jobbar för mycket, blir utbrända och går hemma sjukskrivna.
Istället för att jobba, betala lite skatt mm så får de gå hemma och kosta pengar.
Visst, man får ju subvensioner när man har en handikappad anställd.
Men de känns ändå oftast som en belastning.
Huskvarna här i Jönköping har en avdelning med många handikappade (gör tanklock)
Men antalet handikappade har halverats på senare år.

Arbetsgivare vill inte anställa folk med invandrarbakgrund.
Dagens bittra saning, jag snackade med en företagsledare. Han sa att han sållade bort folk med invandrarbakgrund direkt.

Detta + att folk är så rädda för att betala skatt.
Det blir bara en ond cirkel, folk myglar med skatten. Man måste höja skatten för att få in tillräckligt med pengar.
Detta har vi våra lysande politiker å företagsledare mycket att tacka för.
För så som de myglar med skatten å avdrag hit å dit. Det smittar ju av sig på alla andra i samhället "Kan han så kan väl jag"
Om folk skulle bli mindre egocentriska å tänka på andra än sig själv nån gång.
Men.. det är väl för mycket begärt...

Det här vad jag tycker, vädra gärna era åsikter. Vi har ju trots allt åsiktsfrihet i viss mån

Nu kommer jag väl få den klassiska kommentaren "kommunistpack" kastad i ansiktet som vanligt :lol

KOMMUNISTPACK!!!

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ja, eller så kan de som har jobbat ihop sin förmögenhet dela med sig till alla andra som inte har lyft ett finger på ett tag.

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
Fler privata företag = Fler i arbete = Flera skattebetalare = Mer Skatteintäkter = Bättre offentliga finanser = Bättre social service = Ett bättre Sverige.

It´s simple as that.

:)

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Chris Ash skrev:
Äh, bara jag har pengar så skiter väl jag i alla andra.

//Svensken

Varför irrar de flesta svenskar runt på vänsterkanten då? Dåligt samvete? Korkade?

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Gustav1 skrev:
Ja, eller så kan de som har jobbat ihop sin förmögenhet dela med sig till alla andra som inte har lyft ett finger på ett tag.

Nja.. det var ju inte detta som var tanken..
Tanken var att alla som igentligen kan lyfta ett finger, ska göra det.

Last edited:

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
eus skrev:
Nja.. det var ju inte detta som var tanken..
Tanken var att alla igentligen kan lyfta ett finger, ska göra det.

Då skulle man ha gjort det lönsamt att lyfta ett finger istället för att straffa dom som vill/kan göra det.

XXXXX

Ett hjul i taget...
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
R1100S o R1200GS
eus skrev:

Tja, det finns väl två lösningar som bör appliceras samtidigt enligt följande:

1. Öka kontrollen så att myglare framför allt inom sjukförsäkring och svartjobb stoppas.

2. Fatta att konkurrensen med övriga världen blir hårdare. Det finns massor med låglöneländer där befolkningen gladeligen arbetar för en tiondel av vad vi tjänar, 15-18 timmar om dygnet. Vi måste ta i lite....

Det vill säga; Vi är bortskämda slöfockar som kommer att förlora.... :3freak :banana

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Tror det är 1.4 miljoner arbetsföra människor som inte jobbar (utför arbete mot lön) Deras utbetalningar i form av a-kassa, förtidspension, socialbidrag etc kostar i väldigt grova slängar 220 000:- / minut.

Kanske läge att dra igen kranen ordentligt så att jag :D och andra som suger ut sammhället på cash får en känga i arselet o börjar hjälpa till istället.

/h

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Ghost skrev:
Tyvärr är det inte det alla gånger...

Haha, håller med. Antagligen får jag mina bidrag snart och det utan att lyfta ett finger om dagarna. Söka lite menlösa jobb ingen vill anställa mig på och sen bara ha fritid.
Varje dag bara för mig själv. Man kan träna o läsa o prova på nya saker man annars inte har tid med......

Fy fan - ge mig ett jobb nu :( Lever hellre i misär på ett jobb där man har fasta uppgifter än driver runt o gör allt jag själv vill.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
håkanolsson skrev:
Tror det är 1.4 miljoner arbetsföra människor som inte jobbar (utför arbete mot lön) Deras utbetalningar i form av a-kassa, förtidspension, socialbidrag etc kostar i väldigt grova slängar 220 000:- / minut.

/h

Är man förtidspensionerad är man inte arbetsför.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife