Sverige i framtiden?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mikael Cagiva skrev:
He, he, det här kan bara vara början.
Ungdomarna verkar bli allt mer arbetsskygga, tankarna på mitt gymnasie kretsar ungefär kring
"Bara JAG får MIN student och får MIN läkarexamen/diplomingenjörsexamen/professor i ekonomi-examen etc. så blir JAG med detsamma chef på TeliaSonera och får lyfta lön och inte lyfta ett finger till i mitt liv"
Det är inte bara det vanliga fåtalet idioter som tänker såhär, det är nästan allihopa i gymnasiet som tänker såhär :dummer
Det skrämmer mig inte så mycket, värre är det faktum att det inte verkar finnas någon direkt tanke på att de skall utföra något sorts arbete under sina liv, utan bara leka jetsetare...
Så vad kan hända då när de kommer ut i arbetslivet med sina examinor?
Jo, de får inte den där chefsposten med detsamma utan får gladeligen börja arbeta med något.
De kväver sin sorg över sina krossade drömmar med diverse lila och blå piller, sköljer ner det med lite prima martinis för att må bättre, men går bara längre ner i depressionen -> de blir långtidssjuskrivna, som samhället skall betala förutom åldringsvården, fångvården och allt annat som nämnts.
Bra skrivet! Jag har fått exakt exakt samma intryck när jag besökt olika skolor. Finns det inga hederliga arbetare längre? Nä, nån borde plocka ner dom till jorden.

Ok, själv siktar jag på en doktorandtjänst, men det handlar inte om det. Arbetare är man i själen. Trägen vinner :)

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
Skalman skrev:
Är inte ett av problem att de tre miljarderna inte alls gick tillbaka till Stockholm, utan de fastnade i byråkratin/fondspekulationer etc? Inte vet jag, jag gissar bara...men jag har svårt att tänka mig att ni verkligen fick tillbaka 3 miljarder som kunde gått till skola, vård och omsorg.
Dessutom så misstänker jag att nuvarande ägare betalar någon form av energiskatt för att få producera den el ni förbrukar. I så fall är det ju inte alls stopp på pengaflödet. Fast jag vet inte säkert här heller....

Nej, troligen så gick inte hela vinsten till kommunens kassa. Men det var ändock en del av stadens inkomster då Stockholms Energi var 100% kommunalt, numera en del av finska statens inkomster. Varför vill Finland ha ett svenskt företag som går med vinst, men inte Sverige själva? Visst betalar de energiskatt, den tar de ju ut på dig som konsument :) Vinsten på själva energin som produceras flyttas dock till ägarna i Finland. Nu har vi ju Vattenfall som köper upp utländska bolag och gör vinst i Sverige, så det går ju åt båda håll.

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Hoj
Ducati 748 2002
Adrian_J skrev:
Nej, troligen så gick inte hela vinsten till kommunens kassa. Men det var ändock en del av stadens inkomster då Stockholms Energi var 100% kommunalt, numera en del av finska statens inkomster. Varför vill Finland ha ett svenskt företag som går med vinst, men inte Sverige själva? Visst betalar de energiskatt, den tar de ju ut på dig som konsument :) Vinsten på själva energin som produceras flyttas dock till ägarna i Finland. Nu har vi ju Vattenfall som köper upp utländska bolag och gör vinst i Sverige, så det går ju åt båda håll.

Nå, vi kan nu diskutera om Fortum är finskt något mera, Fortum är ganska starkt privatiserat med många utländska styrande intressen, såpass att just innan julen gick finska staten in för att börja köpa tillbaka raffinaderiverksamheten till Finland har jag för mig :confused:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
In your drems..

eus skrev:
I get your point..
Bidragssystemen borde ses över.

Vem med hjärceller i behåll tror att detta kommer att ske..?
Varje bidragstagare och förtidspensionerad är en bombsäker rö(s)t, på sedvanligt (s)-sätt betald av någon annan, :arsele i detta fall av alla skattebetalare oberoende av politisk inställning..:gnissla
Företagarnas villkor är idag så utformade att enbart perfekta, friska. högutbildade i rätt ålder är attraktiva på arbetsmarknaden och vilka har vi att tacka för det?? Jo, facket och (s+mp+vpk).

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
berggren_martin skrev:
Hmm, jag hänger inte riktigt med på ditt lilla orsakssamband där :va

Tycker mest privatiseringen varit av ondo hittills. Ta bara SJ eller vården som exempel. Maken till kaos ute på järnvägarna har jag aldrig varit med om förr och snart måste man väl va rik för att ha råd med dräglig sjukvård.

All offentlig verksamhet finnanseras av skattemedel. Finns det inga privata företag finns heller inget skatteunderlag. Tror du pengarna växer på träd eller framkommer av politiska beslut ? Politikerna kan endast bestämma klimatet som företagen verkar i.

SJ fungerade av den anledning att det var ett monopol utan konkurans. Detta innebär till slut en enorm fördyring av processen då inget incitament (hittar inget bättre ord) saknas för att effektivisera tillverkningen/servicen. Se Sovjetstatens expriement med femårsplaner. Eller Kubas statsägdaföretag.

Sedan att bara sälja ut offentliga företag utan en riktig "risk/konsekvens-analys" är självklart inte bra. Privatisering för privatiseringens skull löser inga problem. Det viktigaste är att skapa ett politiskt stabil marknad för företag att verka i. Ju fler privata småföretag vi får, desto fler får jobb i Sverige. Kom i håg att det startas aldrig några storföretag, endast småföretag. Där ett ytterst fåtal klarar att växa till storföretag.

Last edited:

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Gustav1 skrev:
PertanFörsvarsmakten satstar allt på utlandstjänst skrev:
Jo, men det gör de väl?

Vad gör dem då? Hemvärnet kommer väl ut ibland, men sen är förmågan, viljan och ambitionen väldigt låg. Det är en politisk fint att låta verksamheten vara mest inom utlandstjänst, då blir det inga ramaskrin när man lägger ner förband för dem gör ju ingen synlig nytta för samhället. Synd bara att dem går på samma nit om och om igen, om ett år har vi ungefär 60% kvar av försvaret.

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Hoj
Ducati 748 2002
Problemet för SJ är ju att de inte bara skall driva de linjer som går med vinst såsom öööh..Göteborg-Stockholm, utan måste ju också upprätthålla järnvägsnätet i andra delar av landet där det inte är lika lukrativt och gärna blir med förlust p.g.a. svikande passagerarsiffror :va

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
eus skrev:
...Fast mer "högteknologiska" företag flyttar väl tydligen tillbaka till sverige.. där komptens och utbildningsnivån är hög.
Det är ju alltid positivt.

Tyvärr är det inte så. Den svenska skolan har inte längre samma höga nivå på utbildningen som vi vill tro. Jag tänker inte gå in på varför men iden med att alla ska ha tillgång till högre studier utan krav på vissa förkunskaper kommer inte direkt att höja nivån på utbildningen.

Alla skall självklart ha tillgång till högre studier men först efter att klarat tidigare utbildningsnivåer. Annars får vi Kvantitet och inte kvalite på utbildningarna. Då blir en svensk utbildning ännu mindre "värd".

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
TbA skrev:
Tyvärr är det inte så. Den svenska skolan har inte längre samma höga nivå på utbildningen som vi vill tro. Jag tänker inte gå in på varför men iden med att alla ska ha tillgång till högre studier utan krav på vissa förkunskaper kommer inte direkt att höja nivån på utbildningen.

Alla skall självklart ha tillgång till högre studier men först efter att klarat tidigare utbildningsnivåer. Annars får vi Kvantitet och inte kvalite på utbildningarna. Då blir en svensk utbildning ännu mindre "värd".

Somliga (läs vänsterpartiet, eller om det nu var melonpartiet) vill inte ens att vi har betyg i skolan. Fundera över hur det går när Pelle med IQ-fiskmås tycker det skulle vara kul att vara civilingenjör i teknisk fysik.... Rätt man på rätt plats, och då är väl det bästa att ha någon form av graderingen av individens kunskapsnivå inom ett visst område. Men det är ju diskriminerande för de som inte får bra betyg i dagens :kocko-samhälle.

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
Skalman skrev:
Somliga (läs vänsterpartiet, eller om det nu var melonpartiet) vill inte ens att vi har betyg i skolan. Fundera över hur det går när Pelle med IQ-fiskmås tycker det skulle vara kul att vara civilingenjör i teknisk fysik.... Rätt man på rätt plats, och då är väl det bästa att ha någon form av graderingen av individens kunskapsnivå inom ett visst område. Men det är ju diskriminerande för de som inte får bra betyg i dagens :kocko-samhälle.

Ett problem, som de "vänsterorienterade" har svårt med är att inse att vi är olika. En del har lätt för sig och skulle kunna, om resurser fanns, bli ännu bättre. En del har svårt för sig, och skulle kunna bli mycket bättre, om resurser fanns. Men i Sverige skall alla ha samma utbildning.

Samma problem ser vi med de Yrkesinriktade linjerna. Det är akademiker som formar skolan för akademiker. De "skoltrötta" som är duktiga att mecka och arbeta med händerna skall lik förbannat tvingas till en massa teoretiska ämnen i tre år på skolbänken. Vi skulle behövt ett lärlingssystem som slussade de arbetsugna ut i arbetslivet istället för att tråka ut dom i teorisalarna.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
TbA skrev:

Joho så är det visst! :mattias

Det sa de på nyheterna för senast några veckor sedan...

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Skalman skrev:

Betygen kan vara lite väl missvisande ibland dock

Jag vet en som har 19,9 i betyg.. men fick 0.1 på högskoleprovet .. hmmm

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Njah

eus skrev:
Det är väl ändå mer lönsamt att jobba än att gå hemma på nåt bidrag :va

En polare i fjollträsk får 10k bidrag/månad och på grund av detta inte jobbat senaste året, utan rest runt i Sverige med dessa pengar och supit med polare lite här och var.

Ok att han kanske tjänat lite mer på att jobba, men 10k månad som semesterkassa är ju inte helt fel med tanke på hans låga utgifter.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Pertan skrev:
Vad gör dem då? Hemvärnet kommer väl ut ibland, men sen är förmågan, viljan och ambitionen väldigt låg. Det är en politisk fint att låta verksamheten vara mest inom utlandstjänst, då blir det inga ramaskrin när man lägger ner förband för dem gör ju ingen synlig nytta för samhället. Synd bara att dem går på samma nit om och om igen, om ett år har vi ungefär 60% kvar av försvaret.

Vad menar du egentligen med att hemvärnet "kommer ut" men inte resten av försvaret? Ska försvarsmakten kratta rabatter och sälja glass?

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Pertan skrev:

Tja, jag kan ju säga att första helgen jag låg inne åkte vi till Västervik och hjälpte till att släcka en skogsbrand. Sen tror jag vi ryckte ut två gånger och letade efter försvunna pensionärer. (Båda hittades oskadda)

Dessutom var det väldigt nära att vi fick rycka ut och skotta snö en gång.
Detta var bara vårt kompani, så visst har försvarsmakten beredskap, dygnet runt.
Viljan och ambitionen är såklart låg, hos vissa. Alla vill ju inte göra lumpen men hamnar där ändå.

Till sist är det väl bra att vi satsar på utlandstjänst? Detta är helt frivilligt och alla som åker får tänka över detta både en och två gånger. Vad jag har hört så står sig svenska förband ganska bra utomlands.

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Gustav1 skrev:
Tja, jag kan ju säga att första helgen jag låg inne åkte vi till Västervik och hjälpte till att släcka en skogsbrand. Sen tror jag vi ryckte ut två gånger och letade efter försvunna pensionärer. (Båda hittades oskadda)

Dessutom var det väldigt nära att vi fick rycka ut och skotta snö en gång.
Detta var bara vårt kompani, så visst har försvarsmakten beredskap, dygnet runt.
Viljan och ambitionen är såklart låg, hos vissa. Alla vill ju inte göra lumpen men hamnar där ändå.

Till sist är det väl bra att vi satsar på utlandstjänst? Detta är helt frivilligt och alla som åker får tänka över detta både en och två gånger. Vad jag har hört så står sig svenska förband ganska bra utomlands.

Och det var igår du gjorde lumpen? Det var bättre förr! :tummenupp
Svenska bataljonerna står sig riktigt bra utomlands, men det är för dyrt att ha två system ett i sverige och ett utomlands. :va

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife