Sverige i framtiden?

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
XXXXX skrev:
2. Fatta att konkurrensen med övriga världen blir hårdare. Det finns massor med låglöneländer där befolkningen gladeligen arbetar för en tiondel av vad vi tjänar, 15-18 timmar om dygnet. Vi måste ta i lite....
Jo, detta kommer väl alltid att vara ett problem
Fast mer "högteknologiska" företag flyttar väl tydligen tillbaka till sverige.. där komptens och utbildningsnivån är hög.
Det är ju alltid positivt.

Annars får vi börja handla med droger alternativt invadera Norge

Fast jag klagar inte... Så här efter jul så inser man ju hur sjukt bra man har det igenligen.. Man äter tills man nästan spyr.. delar ut julklappar hit å dit.
Jag kör en R1:a :3freak

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Om man inte är socialdemokrat när man är ung har man inget hjärta,
om man inte är moderat när man är gammal har man ingen hjärna.

/A

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Rundningsmärke skrev:
Om man inte är socialdemokrat när man är ung har man inget hjärta,
om man inte är moderat när man är gammal har man ingen hjärna.

/A

I så fall så har jag inget hjärta & vill inte ha något heller...

:tomten

x_dream

Före detta wcx:are
Gick med
1 May 2003
Hoj
Först husqvarna 258 (Återlämnad), gs 500 (såld) R1:a (såld), Suzuki xf650 (såld), gsxr 600 (såld), zx6r 01:a (såld) suzuki gsr (såld) Peugot trekker 100 (stulen)
Håller med!!

Och det blir bara värre och värre

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Vad är det här för tråd egentligen! Det är ju ledigt och fest, och det blir ju ljusare från och med nu! Snart är våren här! Inga dystra miner tack, skåla och skråla istället!

Live to ride!

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Lurch skrev:
Vad är det här för tråd egentligen! Det är ju ledigt och fest, och det blir ju ljusare från och med nu! Snart är våren här! Inga dystra miner tack, skåla och skråla istället!

Live to ride!

En politiskjaghatardinfilosofitråd vad trodde du??? :D

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
TbA skrev:
Fler privata företag = Fler i arbete = Flera skattebetalare = Mer Skatteintäkter = Bättre offentliga finanser = Bättre social service = Ett bättre Sverige.

It´s simple as that.

:)
Hmm, jag hänger inte riktigt med på ditt lilla orsakssamband där :va

Tycker mest privatiseringen varit av ondo hittills. Ta bara SJ eller vården som exempel. Maken till kaos ute på järnvägarna har jag aldrig varit med om förr och snart måste man väl va rik för att ha råd med dräglig sjukvård.

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
berggren_martin skrev:
Hmm, jag hänger inte riktigt med på ditt lilla orsakssamband där :va

Tycker mest privatiseringen varit av ondo hittills. Ta bara SJ eller vården som exempel. Maken till kaos ute på järnvägarna har jag aldrig varit med om förr och snart måste man väl va rik för att ha råd med dräglig sjukvård.

Det är inte privatiseringen i sig som är av ondo, det är att allt för många av dom som jobbar inom vården inte byter tänk.
Som privatföretag så måste du tänka på kostnaderna annars går det dåligt, så är det.
Alla vet det men alla kan inte överföra det på sitt jobb. Tyvärr.

När sen avdelningarna går dåligt skär man ner på fel saker istället för att gå ner lite på djupet vad det är som har kostat...
Byte av viss medicinering skulle göra det billigare, för att ge ett exempel.

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
75% av våra fångar i svenska fängelser är "invandrare".
Varje intern kostar nånstans runt 2000:- varje dag, vilket är betydligt mer än din farfar som ligger på ålderdomshem.

Istället för att skicka ut dom så tar vi stackars Nadina och andra som verkligen behöver vår hjälp.
Det e väl rätt bra eller? :3freak

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
Ghost skrev:
Det är inte privatiseringen i sig som är av ondo, det är att allt för många av dom som jobbar inom vården inte byter tänk.
Som privatföretag så måste du tänka på kostnaderna annars går det dåligt, så är det.
Alla vet det men alla kan inte överföra det på sitt jobb. Tyvärr.

När sen avdelningarna går dåligt skär man ner på fel saker istället för att gå ner lite på djupet vad det är som har kostat...
Byte av viss medicinering skulle göra det billigare, för att ge ett exempel.

Finns ju en hel del skräckexempel på privatisering, se på Fortum tex som var Stockholm Energi för många år sen. Ett av Stockholms mest vinstdrivande företag, kan inte siffrorna exakt här, men jag tror de gjorde ca 3 miljarder om året i vinst, dvs pengar som gick rakt ner i Sthlms kassa. Så går går Moderaterna och säljer detta företag för ca 10 miljarder, +- några miljarder.

Snacka om kortsiktigt tänkande, man får in lite pengar snabbt, men efter ca 3 år har man inget! hur ska man få inkomster om man säljer allt som går med vinst till utlandet? Istället för att ha en bra vinst varje år som genererar pengar till kommunen säljer man det till Finska staten (!). Helt otroligt! Nu gör finnarna stora pengar på svensk elförbrukning, pengar vi själva hade behövt mer än väl.

Vart finns logiken???????????

XXXXX

Ett hjul i taget...
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
R1100S o R1200GS
Jidetoft skrev:
75% av våra fångar i svenska fängelser är "invandrare".
Varje intern kostar nånstans runt 2000:- varje dag, vilket är betydligt mer än din farfar som ligger på ålderdomshem.

Istället för att skicka ut dom så tar vi stackars Nadina och andra som verkligen behöver vår hjälp.
Det e väl rätt bra eller? :3freak

Ironin dryper.. :(
Jag håller dock med, se till att allt j-a slödder skeppas hem till sina egna länder :tummenupp :gnissla

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Adrian_J skrev:
Finns ju en hel del skräckexempel på privatisering, se på Fortum tex som var Stockholm Energi för många år sen. Ett av Stockholms mest vinstdrivande företag, kan inte siffrorna exakt här, men jag tror de gjorde ca 3 miljarder om året i vinst, dvs pengar som gick rakt ner i Sthlms kassa. Så går går Moderaterna och säljer detta företag för ca 10 miljarder, +- några miljarder.

Snacka om kortsiktigt tänkande, man får in lite pengar snabbt, men efter ca 3 år har man inget! hur ska man få inkomster om man säljer allt som går med vinst till utlandet? Istället för att ha en bra vinst varje år som genererar pengar till kommunen säljer man det till Finska staten (!). Helt otroligt! Nu gör finnarna stora pengar på svensk elförbrukning, pengar vi själva hade behövt mer än väl.

Finns det logik i poilitik överhuvudtaget? :va

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Adrian_J skrev:

Är inte ett av problem att de tre miljarderna inte alls gick tillbaka till Stockholm, utan de fastnade i byråkratin/fondspekulationer etc? Inte vet jag, jag gissar bara...men jag har svårt att tänka mig att ni verkligen fick tillbaka 3 miljarder som kunde gått till skola, vård och omsorg.
Dessutom så misstänker jag att nuvarande ägare betalar någon form av energiskatt för att få producera den el ni förbrukar. I så fall är det ju inte alls stopp på pengaflödet. Fast jag vet inte säkert här heller....

I övrigt håller jag med vem det nu var om att det är gräsligt felprioterat mellan kriminalvården och äldre-/ungdomsvård (typ skola). Bara det faktum att internerna har tillgång till filmkanalerna gör mig irriterad, det anser inte jag mig ha råd till! Plus 1 miljard andra grejor.
"Vi" här ute brukar ju säga att det är rena hotellet, och då brukar vi få till svar att "nädå, tristessen är enorm, du vet inte hur det är". Nja, men bortsett från fängelse är konstruerat för att vara ett STRAFF, så är det hotellrörelse. Usch. Nu blir jag irriterad igen. Bäst att knäcka en julöl omedelbums :öl

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Finns det något hopp

Jag håller med om att samhället är skit just nu och att mygla och fiffla står högst i prioritering, men varför har det blivit så här, Perssons myglar politik och sopa problemen under mattan håller på och rasar. :kocko

Sjukvård och äldrevård samt socialbidrag och bostadsbidrag ska vara under statens vingar och inte drabba enskilda kommuner, avskaffa landstinget och kommunalpolitiker ska bort gör ingen nytta kostar pengar.

Socialbidrag och bostadsbidrag ska vara en tillfällig hjälp max 1 år (7mån 100% sen skär man ner med 20% varje månad) har man inte gjort något åt sin situation på ett år så får man skylla sig själv Thats life.

Kriminalvården ska vara nästan egenförsörjande förutom personalkostnaderna dem får laga mat och städa själva och borde få läras sig ta hand om sig själva.

Vi kan inte forsätta att anställa i offentliga sektorn bara för att dölja arbetslösheten, varje anställd där kostar skatte pengar.

Jag lovar att vårdköerna skulle bli obefintliga, skatten max 25% på arbete och 15% på varor om vi gjorde om hela systemet, prasiterna skulle få ett helvete och alla skulle dra sitt strå till stacken och inte snylta på andra för egen vinning skull.

Jag vill bara ha ett vackert och fint samhälle där alla mår bra. :kär

Racebanor åt hojfolket!:tummenupp

XXXXX

Ett hjul i taget...
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
R1100S o R1200GS
Pertan skrev:
Jag håller med om att samhället är skit just nu och att mygla och fiffla står högst i prioritering, men varför har det blivit så här, Perssons myglar politik och sopa problemen under mattan håller på och rasar. :kocko

Sjukvård och äldrevård samt socialbidrag och bostadsbidrag ska vara under statens vingar och inte drabba enskilda kommuner, avskaffa landstinget och kommunalpolitiker ska bort gör ingen nytta kostar pengar.

Socialbidrag och bostadsbidrag ska vara en tillfällig hjälp max 1 år (7mån 100% sen skär man ner med 20% varje månad) har man inte gjort något åt sin situation på ett år så får man skylla sig själv Thats life.

Kriminalvården ska vara nästan egenförsörjande förutom personalkostnaderna dem får laga mat och städa själva och borde få läras sig ta hand om sig själva.

Vi kan inte forsätta att anställa i offentliga sektorn bara för att dölja arbetslösheten, varje anställd där kostar skatte pengar.

Jag lovar att vårdköerna skulle bli obefintliga, skatten max 25% på arbete och 15% på varor om vi gjorde om hela systemet, prasiterna skulle få ett helvete
och alla skulle dra sitt strå till stacken och inte snylta på andra för egen vinning
skull.
Jag vill bara ha ett vackert och fint samhälle där alla mår bra. :kär

Racebanor åt hojfolket!:tummenupp

WORD!!! Stoppa alla jävla myglare!!

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Adrian_J skrev:

:huvet :kocko :mad: :va
Finns ingen logik, de blå privatiserar allt som går utan att tänka på samhällsnyttan och de röde anställer folket i offentliga sektorn för att inte synas, Försvarsmakten satstar allt på utlandstjänst, borde närvara vid behov på hemmaplan, så vi får någon nytta av deras höga kostnader.

Det är fult att göra något bra och vettigt i det här landet, undrar vilket land som har infiltrerat sig i dem styrande posterna här bara för att sabba vårt land.
För ingen normal svensk skulle väl vilja göra så mot sitt eget land.

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Hoj
Ducati 748 2002
Vänta så ska ni få se...

He, he, det här kan bara vara början.
Ungdomarna verkar bli allt mer arbetsskygga, tankarna på mitt gymnasie kretsar ungefär kring
"Bara JAG får MIN student och får MIN läkarexamen/diplomingenjörsexamen/professor i ekonomi-examen etc. så blir JAG med detsamma chef på TeliaSonera och får lyfta lön och inte lyfta ett finger till i mitt liv"
Det är inte bara det vanliga fåtalet idioter som tänker såhär, det är nästan allihopa i gymnasiet som tänker såhär :dummer
Det skrämmer mig inte så mycket, värre är det faktum att det inte verkar finnas någon direkt tanke på att de skall utföra något sorts arbete under sina liv, utan bara leka jetsetare...
Så vad kan hända då när de kommer ut i arbetslivet med sina examinor?
Jo, de får inte den där chefsposten med detsamma utan får gladeligen börja arbeta med något.
De kväver sin sorg över sina krossade drömmar med diverse lila och blå piller, sköljer ner det med lite prima martinis för att må bättre, men går bara längre ner i depressionen -> de blir långtidssjuskrivna, som samhället skall betala förutom åldringsvården, fångvården och allt annat som nämnts.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife