5. Vårdköer3. Tvång
4. Jobb till människor som är oanställningsbara i näringslivet
6. Låga löner
5. Vårdköer3. Tvång
4. Jobb till människor som är oanställningsbara i näringslivet
Kan vi göra en lista på områden som staten bevisligen är bäst på att producera?
Ja, att skapa attitydförändring i sådan skala är i princip dömt att misslyckas, då psykoterapi inte är skalbar. Skall man få andra beteenden krävs andra förutsättningar.Med tanke på ambitionsnivån för förändring inom den offentliga sektorn, så förstår jag varför man från ledarskapets sida väljer privatisering.
Alternativet skulle vara att driva igenom en attitydförändring hos statlig-, kommunal-, och landstingspersonal. Vilket givetvis är omöjligt inom en livstid.
Ser inte att det är enorm skillnad från väktare, sjukvård, fastighetsskötsel.Polis, tull, militär, brandförsvar kanske?
Skulle man vilja att det var privat ägt och isf skulle någon privat aktör få det att gå runt?
Polis, tull, militär, brandförsvar kanske?
Skulle man vilja att det var privat ägt och isf skulle någon privat aktör få det att gå runt?
Ser inte att det är enorm skillnad från väktare, sjukvård, fastighetsskötsel.
Framför allt är det mentalt jobbigt att ta in. Rent sakligt finns inga enormt starka argument emot vad jag kan se.
Det är väl vad gäller militär och polis lite av en filosofisk fråga också.Hur mycket förbättring har skett inom dessa områden under offentligt ledarskap?
Var är Zoda?Det är väl vad gäller militär och polis lite av en filosofisk fråga också.
Vill man ha tex militären under privata intressen med en möjlig statskupp ett telefonsamtal bort?
Hur opartisk blir en privat polisstyrka?
Sedan får man flera intressanta logistiska frågor som hur ska dom skall samordnas om det är flera privata intressenter inom tex polisen eller militären?
Och hur ser själva prislistan ut sas?
Hur ska polisen ta betalt?
Vad kostar det att ringa brandförsvaret och få villan släckt?
Jag har svårt att se den affärsmässiga aspekten gå ihop sas.
Intressanta men inte alls olösliga frågor.
Ja jag är inte för fler ultraliberala experiment av fd MUFare, typ Dousa, främst då avreglering gått från en intressant och principiellt viktig fråga till en verklighetsfrämmande aktivitet för privilegierade DN-läsare men jag ser återigen inte ett problem med att tex Falck, som kör ambulans, också körde brandbil. Taxi Stockholm kan ta färdtjänst, Nokas kan ta bevakning, det finns privata aktörer i socialtjänst redan idag, osv.Det är väl vad gäller militär och polis lite av en filosofisk fråga också.
Vill man ha tex militären under privata intressen med en möjlig statskupp ett telefonsamtal bort?
Hur opartisk blir en privat polisstyrka?
Sedan får man flera intressanta logistiska frågor som hur ska dom skall samordnas om det är flera privata intressenter inom tex polisen eller militären?
Och hur ser själva prislistan ut sas?
Hur ska polisen ta betalt?
Vad kostar det att ringa brandförsvaret och få villan släckt?
Jag har svårt att se den affärsmässiga aspekten gå ihop sas.
Intressanta men inte alls olösliga frågor.
Håller med om det mesta.Ja jag är inte för fler ultraliberala experiment av fd MUFare, typ Dousa, främst då avreglering gått från en intressant och principiellt viktig fråga till en verklighetsfrämmande aktivitet för privilegierade DN-läsare men jag ser återigen inte ett problem med att tex Falck, som kör ambulans, också körde brandbil. Taxi Stockholm kan ta färdtjänst, Nokas kan ta bevakning, det finns privata aktörer i socialtjänst redan idag, osv.
Håller med om det mesta.
Det går säkert att hitta på någon affärsmodell med brandkår också.
Stora frågan är väl som jag ser det militär och polis.
Skulle man lita på privat drivna sådana?
Jag lutar nog åt att militär och polis sköts av staten.
I övrigt så borde en konkurrensutsatt marknad nog fixa resten.
Ja, om en reboot hade varit genomförbar så hade jag tryckt på knappen och vi hade startat om från en nattväktarstat...ungefär.Lägg till rättsväsendet så har du en nattväktarstat.
Det känns som att det här landet borde börja om därifrån för hela statsapparaten har blivit som ett stort bojsänke för hela landet och inte ens de borgerliga partierna verkar ha nåt intresse av att försöka minska ner den.
Enda skillnaden på de borgerliga socialisterna är till vem dom skickar bidragen.
Uddevalla kommun gör väldigt mycket rätt just nu. Efter år av sossestyre är det nu SD och M ihop med KD, L och något lokalt parti som styr. De går från klarhet till klarhet. Martin Pettersson (SD / kommunstyrelsens ordförande) och Henrik Sundström (M) kör en podd (kommunalrådspodden) där de berättar om resonemangen bakom det de gör i kommunen. Rätt intressant, även om frågorna förstås är relaterade främst till kommunen.
Järvaveckan Research
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |