Sverige idag..

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Var på däckhotellet å satte på mina Hakka på bilen nyss
Jag bytte bil i somras, och fick med en omgång dubbfria däck. Av bästa typ enligt de däcktester jag har läst, Continental vikingcontact eller nåt sånt heter de. La på dem för nån månad sen redan, väl medveten om att det kunde bli som det nu har blivit. Första snön och halkan kom igår här i Skåne, och med väntat resultat. Det är fullkomligt livsfarligt med odubbade däck när det är blankis :mad: (som det alltid är här när det har kommit snö), så nu har jag beställt nya dubbdäck istället.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Alltså, vad är det med TikTok som förvandlar vuxna människor till någon slags masshypnotiserade zombies? Börja inse vilken makt Kina besitter med detta verktyg.

Ett stylingverktyg för håret har fått kunder att rusa till Rustas butiker runt om i Sverige sedan produkten börjat trenda på Tiktok. I Trollhättan utbröt under tisdagen kaos vid en Rusta-butik, så till den grad att polisen larmades till platsen, rapporterar TTELA.
– Vi hör personal skrika “SLUUTAA” och folk började klättra över varandra för att komma åt de här lådorna, säger besökaren Johanna Gustafsson till tidningen.

Johanna Gustafsson ska ha hört en person skrika “köp en peruk ditt as” och “du din jävla gubbjävel skaffa dig ett liv” innan tumultet eskalerade när butiken öppnade klockan 10.

En av Rustas medarbetare ska i kaoset ha tryckts upp mot hyllorna och polisen larmades till platsen.

– Inringaren hinner berätta att det är kaos och det är en kampanj som har urartat, säger Thomas Fuxborg, polisens presstalesperson, till TTELA.

Enligt Thomas Fuxborg ska läget ha lugnat sig när de kom till platsen. Polisen bedömer situationen som att ett trettiotal personer har trängt sig, människor har kastat sig över varann och både bråk och tjafs ska ha uppstått.

Johanna Gustafsson berättar för tidningen att händelseförloppet i Trollhättan förmodligen var ”det sjukaste jag sett”. Hon uppger också att de flesta i kön inte var ungdomar, utan ”50 plus”.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag vill veta vilka de var. Alltså, jag vill se om mina ”fördomar” upphör att vara fördomar och i själva verket är själva sanningen.
Har inga bevis, men jag misstänker starkt att de är idioter. Tänker inte åka till Rusta och kolla.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kommentarerna... Jösses. Folk är både korkade, inskränkta, obildade och fredsskadade eller möjligen lätt efterblivna. Ibland tappar man tron på mänskligheten.

Vill man veta varför Sverige ser ut som det gör så behöver man bara besöka ett kommentarsfält, allt hopp rinner ur en.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Det är ovanligt i min branch att någon kallar sig utvecklare utan att (kunna) programmera (alltså skriva och förstå källkod, för att vara tydlig), så där får du gärna utveckla lite.
Jodå. Just den tiden hade jag ganska nyligen börjat rita grafik, efter att ha gjort music och ljud till demos på hemdatorn Commodore Amiga. Jag experimenterade med enklare animationer och visuella effekter till ett enklare spel jag kallade Furball Venture. Med ljud, musik och grafik och en jäkla fantasi fattades jag bara programmeringskunskaper. Jag kände redan flera programmerare från olika grupper, och jag startade mitt projekt två gånger men det föll alltid på att programmeraren antingen inte kunde, inte hade tid, eller något kom emellan.

Så fick jag till slut en snubbe som visste vad han ville och gillade min ide. Med min grafik och allt pappersjobb med regler, följder och karaktärsegenskaper kodade han ihop ett demo som vi sedan åkte till England med.

John Atle, som programmeraren heter, skapare ett enklare verktyg att bygga bitmapparna / bakgrunderna, och med det byggde jag tror jag .. typ 99 banor. Atle placerade sedan strategiskt ut 'monster' och hinder och skatter, och stämde av ganska precis hur många objekt datorn klarade av utan att sjunka i bilder/sekund. Ett vilkor var att spelet skulle köra i 50 bilder/sek, dvs 'real time' för monitorns uppdateringsfrekvens, som ju i EU är 50 Hz.

Vi sålde spelet till System 3 Software och jag hjälpte till att ställa ut det på mässan i England, där man fick fota sig med 5 av landets 'page 3 girls' när man köpte spelet, bl a Helen Labdon. Fina tjejer allihop förresten ;)

Jag installerade spelet i två 26" arkadspel som Marc Cale hyrde av Deith Leisure, med två slaktade Amigor där jag hackat sönder tangentbordet för att löda sladdar till kabinettets kontroller blev spelet direkt ett *arkadspel*. Spelet fick dock heta Fuzzball, och Atles ansträngning att lyckas tränga in all data på EN diskett smulades när bolaget ville ha med en extra disk för 'introt'.

I alla fall .. här spelas Fuzzball av nån duktig entusiast:

Du ska veta att jag försökt lära mig att programmera, och jag kan faktiskt en hel del C och C++. Men med allt annat i huvet som grafiken, ljuden, musiken, spelets fysik, regler, poängräkning, bonussystem mm så måste jag ha folk som hjälper mig. Jag kan inte göra allt själv, jag skulle jobba ihjäl mig.

Just ja, jag hade gjort all musik i samplingar, men eftersom det tog så mycket minne anlitade vi Ziphoid att konvertera all music till syntetljud, superjobb. Men alla ljudeffekter är mina egna från min Roland Juno-106 analogsynt.

Jag har gjort musik till flera spel, och grafik som mest blivit liggande, här är lite mer döda projekt: http://www.albyhus2.se/_eget/axencrossbow/index.html

Det är alltså gamla grejer, innan man började med 3D och polygoner. Allt var ritat i pixlar då.

.., och här är lite najs stuff jag smällt ihop av lite lösa grejer, till mina gamla låtar från Amiga;

.. och den här låten, Poseidon, har folk gjort flera covers på (tror du får spola fram lite):

Last edited:

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Låter ju hur kul som helst!

(Titeln "utvecklare" kommer dock för 99% av IT-sverige idag (return to trådämne) att tolkas som "mjukvaruutveckare" och betyda att du är vad du själv kallar "programmerare" plus lite till, bara som ett tips. Vet inte vad jag hade föreslagit, men designer eller nåt annat hippt kanske om inte "idespruta" är seriöst nog.)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nu har det fallit snö (även utanför Borlänge), det är kaos i trafiken och polisen ber folk stanna hemma.
Allt är som vanligt alltså... 🙃
Jag körde ner från Härnösand igår (tor) och hade förväntat mig kaos på E4:an, men det var dels nästan bar asfalt med lite lätt modd och väldigt lugn (få bilar) trafik hela vägen till Söderhamn. Aningen köbildning i Sundsvall, men det är ju mest lokal trafik som använder E4:an som lokalgata. Efter Tönnebro så började det snöa rejält och vägen var helt täckt, men gick fortfarande att ligga på i 100-110 med X5:an. Det var sen efter Gävle mot Uppsala som väglaget blev mer besvärligt med drivor och väldigt mycket modd och knölar i höger körfält. Så länge man låg på omkörning till vänster så gick det fint. Men märktes att det var mycket mindre med folk ute än vanligt, vilket var positivt. Värst var småvägarna hemmavid där det drivit igen bara någon timme efter att de röjts och upp på gårdsplanen gick snön över motorhuven när jag körde upp. Vanliga småbilar med tvåhjulsdrift hade tydligen fastnat mitt på vägen flera gånger under dagen.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Idiot-Sverige
😅😅😅

I SVT:s inslag uttalar sig också Angelica Winter, avdelningschef för livsmedelskontroll och tillstånd på miljöförvaltningen i Göteborgs stad.

— Jag kan känna med verksamheter och jag gör verkligen det, men vi har lagstiftning att förhålla oss till och där kan inte vi eller får göra någon skillnad i det här fallet, sa hon.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
😅😅😅

I SVT:s inslag uttalar sig också Angelica Winter, avdelningschef för livsmedelskontroll och tillstånd på miljöförvaltningen i Göteborgs stad.

— Jag kan känna med verksamheter och jag gör verkligen det, men vi har lagstiftning att förhålla oss till och där kan inte vi eller får göra någon skillnad i det här fallet, sa hon.
Bra med lagstiftning - då slipper man tänka själv......

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ännu mer idiot-Sverige…

Ungarna som kommer från grundskola och gymnasium till högskolor och universitet är numera så jävla dåliga på att läsa att de inte förstår innehållet i en text.

Tack för det, flumskolan. Tack för det, smart phones. Tack för det, du gamla du fria du kravlösa land.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år