Det är ovanligt i min branch att någon kallar sig utvecklare utan att (kunna) programmera (alltså skriva och förstå källkod, för att vara tydlig), så där får du gärna utveckla lite.
Jodå. Just den tiden hade jag ganska nyligen börjat rita grafik, efter att ha gjort music och ljud till demos på hemdatorn Commodore Amiga. Jag experimenterade med enklare animationer och visuella effekter till ett enklare spel jag kallade Furball Venture. Med ljud, musik och grafik och en jäkla fantasi fattades jag bara programmeringskunskaper. Jag kände redan flera programmerare från olika grupper, och jag startade mitt projekt två gånger men det föll alltid på att programmeraren antingen inte kunde, inte hade tid, eller något kom emellan.
Så fick jag till slut en snubbe som visste vad han ville och gillade min ide. Med min grafik och allt pappersjobb med regler, följder och karaktärsegenskaper kodade han ihop ett demo som vi sedan åkte till England med.
John Atle, som programmeraren heter, skapare ett enklare verktyg att bygga bitmapparna / bakgrunderna, och med det byggde jag tror jag .. typ 99 banor. Atle placerade sedan strategiskt ut 'monster' och hinder och skatter, och stämde av ganska precis hur många objekt datorn klarade av utan att sjunka i bilder/sekund. Ett vilkor var att spelet skulle köra i 50 bilder/sek, dvs 'real time' för monitorns uppdateringsfrekvens, som ju i EU är 50 Hz.
Vi sålde spelet till System 3 Software och jag hjälpte till att ställa ut det på mässan i England, där man fick fota sig med 5 av landets 'page 3 girls' när man köpte spelet, bl a Helen Labdon. Fina tjejer allihop förresten
Jag installerade spelet i två 26" arkadspel som Marc Cale hyrde av Deith Leisure, med två slaktade Amigor där jag hackat sönder tangentbordet för att löda sladdar till kabinettets kontroller blev spelet direkt ett *arkadspel*. Spelet fick dock heta Fuzzball, och Atles ansträngning att lyckas tränga in all data på EN diskett smulades när bolaget ville ha med en extra disk för 'introt'.
I alla fall .. här spelas Fuzzball av nån duktig entusiast:
Du ska veta att jag försökt lära mig att programmera, och jag kan faktiskt en hel del C och C++. Men med allt annat i huvet som grafiken, ljuden, musiken, spelets fysik, regler, poängräkning, bonussystem mm så måste jag ha folk som hjälper mig. Jag kan inte göra allt själv, jag skulle jobba ihjäl mig.
Just ja, jag hade gjort all musik i samplingar, men eftersom det tog så mycket minne anlitade vi Ziphoid att konvertera all music till syntetljud, superjobb. Men alla ljudeffekter är mina egna från min Roland Juno-106 analogsynt.
Jag har gjort musik till flera spel, och grafik som mest blivit liggande, här är lite mer döda projekt:
http://www.albyhus2.se/_eget/axencrossbow/index.html
Det är alltså gamla grejer, innan man började med 3D och polygoner. Allt var ritat i pixlar då.
.., och här är lite najs stuff jag smällt ihop av lite lösa grejer, till mina gamla låtar från Amiga;
.. och den här låten, Poseidon, har folk gjort flera covers på (tror du får spola fram lite):