Sverigedemokraterna.....

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
demokrati råder i detta land = är sd inröstat så är det väl då "svenskarnas" åsikt.

Enligt mig så liver vi i Demokratur. Vi får välja riksdagen, länstinget och komunvalet. Med andra ord är det de som styr och vi har inte mycket mer att säga till om.

Visst en ren demokrati funkar inte utan en diktator/parti. Blandningen blir Demokratur. Synd bara att vi inte har mer att säga till om ändå.

Edit: Demokratur var tydligen fel ord, har inte hittat det rätta men beskrivningen är iaf följande på demokratur: "är ett missnöjesbegrepp där de moderna västerländska demokratierna kritiseras för bristande maktfördelning där det efterfrågas lagar och mer skydd mot majoritetens förtryck"

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det är osakligt att påstå att något är osakligt bara för att andra gör det utan att själv kunna redogöra för vad som är osakligt.
Rent hypotetiskt sett så kan vi dock för exemplets skull anta att hälften av argumentationen är osaklig, det gör ju inte den andra mindre saklig. T.ex. är det ju ett otvetydigt faktum att en del simhallar bara har öppet för kvinnor pga islams ohämmade utbrednign över riket, att muslimer gärna vill ha egna skolor, att muslimer gärna vill ha egna lagar osv. Även om det bara så vore 1% av muslimerna som tyckte det var bra så är fortfarande riket påverkat av islam och det inte på ett positivt sett. Det finns ingen annan politiker som vågar kritisera detta och därför behövs SD. Så snart de andra fått råg i ryggen kan vi move on utan SD och deras halv-analfabeter. När en moderat vågar och tillåts säga att islam inte skall få påverka svenskars frihet på något sätt utan några "om" eller "men" så har vi kommit långt. Å andra sidan hade de ju en sådan politiker som begärde en utredning på invandringens kostnader och han blev utslängd. I demokratins namn förstås! :mattias

Jag vert inte vad det är för inavlad snickaboa du spenderar din tid i men alla mina arbetsgivare jag haft har med stor entusiasm anställt allt möjligt folk från all världens hörn. Men visst, det är ju lättare att sitta i förortscentrum med radbandet och kassera in bidrag och skylla på samhället än att skaffa ett jobb.
¨

tyvärr markus, folk med utländska namn har svårare att komma in på arbetsmarknaden sen att dina arbetsgivare har anställt folk med annan bakgrund är kanon, själv har jag bara positiva erfarenheter med att jobba med invandrare, jävligt arbetsamma.

om fler invandrare får chansen av svenska a-givare kanske vi slipper gnälla på att dom bara lever på bidrag, vi har ju för fan arbetslösa läkare, advokater, akademiker etc etc med invandrarbakgrund som antingen är arbetslösa eller kör taxi, säger inte att det är fel att köra taxi men ett jävla slösande på resurser för att svenkarna inte anställer dom.

har ett exempel, en polare som är född i sverige av ungerska päron skaffade sig en bra utbildning, han och en klasspolare till honom sökte jobb inom samma branch efter avslutad utbildning, min polare sökte över 100 tjänster UTAN att bli kallad till en enda intervju, den svenska klasspolaren sökte ETT och fick tjänsten resten kan du räkna ut med arslet.

Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
¨

tyvärr markus, folk med utländska namn har svårare att komma in på arbetsmarknaden sen att dina arbetsgivare har anställt folk med annan bakgrund är kanon, själv har jag bara positiva erfarenheter med att jobba med invandrare, jävligt arbetsamma.

om fler invandrare får chansen av svenska a-givare kanske vi slipper gnälla på att dom bara lever på bidrag, vi har ju för fan arbetslösa läkare, advokater, akademiker etc etc med invandrarbakgrund som antingen är arbetslösa eller kör taxi, säger inte att det är fel att köra taxi men ett jävla slösande på resurser för att svenkarna inte anställer dom.

har ett exempel, en polare som är född i sverige av ungerska päron skaffade sig en bra utbildning, han och en klasspolare till honom sökte jobb inom samma branch efter avslutad utbildning, min polare sökte över 100 tjänster UTAN att bli kallad till en enda intervju, den svenska klasspolaren sökte ETT och fick tjänsten resten kan du räkna ut med arslet.

Jag kan inte heller påstå att jag nånsin har sett ett problem för invandrare att få jobb. Jag säger inte att det är så, men varenda företag jag har jobbat på har det funnits en ganska stor del invandrare på. Som exempel kan vi ta firman jag jobbar på nu:
1st Engelsman
1st Australienare
1st Iranier
1st Norrman
2st från ospecifierat land i mellanöstern
1st Asiat (osäker men gissar på Korea)
1st Thailändare
1st (minst) Finne
1st Spanjorska
1st ex Jugoslav
1st Tysk

och slutligen en kille från Nora :D
Vi är cirka 40 pers på firman allt som allt. Jag tror inte riktigt på att en person med klockren CV och personlighet har några som helst problem att få jobb bara på grund av att han har ett utländsk-klingande namn. Visst, kanske på Bosses Grov-Skit AB i Sveg, men det är ju knappast nån majoritet?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
¨

Jag håller inte med och jag delar inte din världsbild. Det är en typisk aftonbladetsanning att varannan taxichaffis är raketforskare egentligen. Sanning är att stora invandrargrupper är analfabeter alternativt kommer från kontinenter där det inte ens finns adekvat utbildning. Ekonom från Somalia, ja tjena liksom.

Jag har kompisar med lustiga namn som fått jobb och kompisar med svensson-namn som inte fått jobb. Jag har inte sett något samband och jag vågar lova att min Facebook är mer kryddad med exotiska namn än de flestas. Har en kompis som har bara bra arbetsgivare i bagaget och 10 års relevant erfarenhet samt IHM och gått på 50 (!) intervjuer sedan i februari och fått ett erbjudande. Beror det på arbetsmarknaden, hans namn, kompetens, attityd eller vad? Det vet jag inget om och inte du heller varför vi vet ännu mindre om varför vissa invandrare får jobb medan andra inte får det. Av Somalier är det 80% som är arbetslösa medan andra stora invandrargrupper med lika lustiga namn och exotiska looks så är arbetslösheten inte ens hälften. Är det då verkligen så att svenska personaldirektörer avskyr somalier men älskar Sinuthra Piwuthra från Filippnerna? Nä, det tror inte jag. Jag tänker inte svälja aftonbladetsanningarna med hull och hår.

Det kan naturligtvis förekomma fall då en svensk väljer bort en exotisk arbetssökande eller när en exotisk väljer bort en svensk arbetstagare (hur många haram ser du i kebaberierna förresten;)) men jag tror inte man kan dra några större växlar på det. Bevisa mig fel om du vill. :hej

Inte för att jag är någon större anhängare av svensk invandringspolitik, men det stämmer definitivt inte att vi skulle ha vidöppna gränser. Det bjuder ganska stora svårigheter att få uppehållstillstånd i Sverige. Betydligt fler avvisas än vad som tas emot.

Fullständigt aftonbladetisierad uppfattning. :mattias
Faktum är att de flesta av de som avvisas inte ens åker härifrån, närmare bestämt strax under 10% verkställs enl SR Ekot, och av de som gör det kommer säkert en inte obetydande andel tillbaka.Huruvida det sen ligger ett papper i en låda hos en tankepolis där det står att någon avvisats eller inte kan inte vara särskilt viktigt om de ändå är kvar. Nu fick jag det att låta som om många ens avvisades vilket så klart inte är fallet.

Du får allt läsa på lite tror jag. :)

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag kan inte heller påstå att jag nånsin har sett ett problem för invandrare att få jobb. Jag säger inte att det är så, men varenda företag jag har jobbat på har det funnits en ganska stor del invandrare på. Som exempel kan vi ta firman jag jobbar på nu:
1st Engelsman
1st Australienare
1st Iranier
1st Norrman
2st från ospecifierat land i mellanöstern
1st Asiat (osäker men gissar på Korea)
1st Thailändare
1st (minst) Finne
1st Spanjorska
1st ex Jugoslav
1st Tysk

och slutligen en kille från Nora :D
Vi är cirka 40 pers på firman allt som allt. Jag tror inte riktigt på att en person med klockren CV och personlighet har några som helst problem att få jobb bara på grund av att han har ett utländsk-klingande namn. Visst, kanske på Bosses Grov-Skit AB i Sveg, men det är ju knappast nån majoritet?

vi har tydligen olika erfarenheter

Jag håller inte med och jag delar inte din världsbild. Det är en typisk aftonbladetsanning att varannan taxichaffis är raketforskare egentligen. Sanning är att stora invandrargrupper är analfabeter alternativt kommer från kontinenter där det inte ens finns adekvat utbildning. Ekonom från Somalia, ja tjena liksom.

Jag har kompisar med lustiga namn som fått jobb och kompisar med svensson-namn som inte fått jobb. Jag har inte sett något samband och jag vågar lova att min Facebook är mer kryddad med exotiska namn än de flestas. Har en kompis som har bara bra arbetsgivare i bagaget och 10 års relevant erfarenhet samt IHM och gått på 50 (!) intervjuer sedan i februari och fått ett erbjudande. Beror det på arbetsmarknaden, hans namn, kompetens, attityd eller vad? Det vet jag inget om och inte du heller varför vi vet ännu mindre om varför vissa invandrare får jobb medan andra inte får det. Av Somalier är det 80% som är arbetslösa medan andra stora invandrargrupper med lika lustiga namn och exotiska looks så är arbetslösheten inte ens hälften. Är det då verkligen så att svenska personaldirektörer avskyr somalier men älskar Sinuthra Piwuthra från Filippnerna? Nä, det tror inte jag. Jag tänker inte svälja aftonbladetsanningarna med hull och hår.

Det kan naturligtvis förekomma fall då en svensk väljer bort en exotisk arbetssökande eller när en exotisk väljer bort en svensk arbetstagare (hur många haram ser du i kebaberierna förresten;)) men jag tror inte man kan dra några större växlar på det. Bevisa mig fel om du vill. :hej

Faktum är att de flesta av de som avvisas inte ens åker härifrån, närmare bestämt strax under 10% verkställs enl SR Ekot, och av de som gör det kommer säkert en inte obetydande andel tillbaka.Huruvida det sen ligger ett papper i en låda hos en tankepolis där det står att någon avvisats eller inte kan inte vara särskilt viktigt om de ändå är kvar. Nu fick jag det att låta som om många ens avvisades vilket så klart inte är fallet.

jag har åsså polare med invandrarbakgrund som har fått jobb, säger inte att det är omöjligt att få ett men mkt SVÅRARE med ett annat namn än svensson, nilsson, andersson osv osv, man betraktas ju automatiskt som kriminell om man har ett utländskt namn tyvärr, jag vet:huvet

Last edited:

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Ja, SH:arna finns ju ute i samhället så varför skulle de unkna fördomar vi ständigt möter här vara isolerade till det här forumet?!
Nog för att dina argument brukar stå sig slätt gentemot mina, men att använda falska citat är lågt...till och med lägre än Glocalnet :mad:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05

Till skillnad från Dig (?) så läser jag inte Bladet.
2007 sökte 36 207 personer asyl i Sverige. Samma år beviljades 18 414 uppehållstillstånd till flyktingar, skyddsbehövande, folk med synnerliga skäl etc.
För 2008 var siffrorna 24 353 respektive 11 237 personer.
Siffrorna för respektive år är givetvis inte jämförbara i den meningen att de korresponderar, eftersom alla ärenden ej avgörs samma år som ansökan görs. Det är rätt tydligt att väsentligen fler söker än som får stanna dock. Alla siffror finns på Migrationsverkets sida, så att du kan skåda min "osaklighet" :)
Om folk är i landet illegalt eller i väntan på avvisning är väl ändå inte relevant för frågan hur många hur många invandrare som får stanna.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nog för att dina argument brukar stå sig slätt gentemot mina, men att använda falska citat är lågt...till och med lägre än Glocalnet :mad:

Jag vet faktiskt inte varför det stod att citatet kom från dig. jag citerade abethebabe.

Jag har fixat så citatet pekar på rätt person och rätt inlägg.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Till skillnad från Dig (?) så läser jag inte Bladet.
2007 sökte 36 207 personer asyl i Sverige. Samma år beviljades 18 414 uppehållstillstånd till flyktingar, skyddsbehövande, folk med synnerliga skäl etc.
För 2008 var siffrorna 24 353 respektive 11 237 personer.
Siffrorna för respektive år är givetvis inte jämförbara i den meningen att de korresponderar, eftersom alla ärenden ej avgörs samma år som ansökan görs. Det är rätt tydligt att väsentligen fler söker än som får stanna dock. Alla siffror finns på Migrationsverkets sida, så att du kan skåda min "osaklighet" :)
Om folk är i landet illegalt eller i väntan på avvisning är väl ändå inte relevant för frågan hur många hur många invandrare som får stanna.

Vad i hela friden har asyl med saken att göra? Så aftonbladetiserad är väl ingen att den tror att asylsökande är majoriteten av invandrarna? :confused Under 2008 fick 90.000 personer uppehållstillstånd (all time high?), inte 11237.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Vad i hela friden har asyl med saken att göra? Så aftonbladetiserad är väl ingen att den tror att asylsökande är majoriteten av invandrarna? :confused Under 2008 fick 90.000 personer uppehållstillstånd (all time high?), inte 11237.

Det brukar ju vara asylsökarna folk stör sig på. Men du har rätt. Familjeanknytning och sån skit är försvårande för mitt resonemang. Har nog inte hämtat mig från igår än.:död

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
SD hann inte kolla fakta

SD tar strid mot moské planer:
http://hd.se/helsingborg/2009/11/07/sd-tar-strid-mot-moskeplaner-som/

Men kollar inte upp fakta innan..
http://hd.se/helsingborg/2009/11/07/sd-hann-inte-kolla-fakta/

De hann inte..

Och gjorde bort sig. Vill man framstå som ett seriöst parti får man nog anstränga sig lite mer än vad man gjort hittills. Om jag förstått saken rätt är sällan SD företrädarna på lokal nivå särskilt engagerade eller pålästa om beslut som ska fattas.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
SD tar strid mot moské planer:
http://hd.se/helsingborg/2009/11/07/sd-tar-strid-mot-moskeplaner-som/

Men kollar inte upp fakta innan..
http://hd.se/helsingborg/2009/11/07/sd-hann-inte-kolla-fakta/

De hann inte..

Och gjorde bort sig. Vill man framstå som ett seriöst parti får man nog anstränga sig lite mer än vad man gjort hittills. Om jag förstått saken rätt är sällan SD företrädarna på lokal nivå särskilt engagerade eller pålästa om beslut som ska fattas.

Jag tror faktiskt det är du som borde göra lite faktakoll innan du postar på publika forum. :hihi

Föreningens förslag - använd mark utanför Gustavslund eller Ramlösa. Kommunen inväntar dock en officiell ansökan innan en utredning påbörjas.

Representanter från kommunen har redan haft ett inledande möte med föreningen angående ett framtida islamskt center.

http://helsingborg.lokaltidningen.se/article/20091028/ARTIKLER/910289950/1086

Så, det var din länk som var full med trams men den här gången lurade du bara ett styre. :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Man blir lite konfunderad över de olika uppgifterna i lokaltidningen och Helsingborgs Dagblad. Tycker man borde kunna få till en mer nyanserad artikel i Helsingborgs Dagblad baserat på de uppgifterna som framgått i den andra tidningens artikel serie. Det ändrar inte min bild av SD dock. De gör bort sig i sin iver att driva integrationsfrågorna till sin spets. Vi har religionsfrihet i det här landet. Sedan kan man kanske ha åsikter om det är så klokt att bygga upp ett Islamiskt centrum med dagis och skola t om åk 9 där barnen antagligen får en rätt ensidig skolgång. Hoppas det bara är mina fördomar som spökar på den punkten. Förhoppningsvis reglerar skollagen förutsättningarna så det kanske är överdrivet att påpeka den saken.

Intressant finansiering. I deras kultur tar man väl inte ut någon ränta om jag är rätt informerad. För att få ihop det borde ränta ersättas av avgifter vilket är samma sak i mina ögon. Finns väl ingen bank i världen som håller på med ren välgörenhet utan någon tanke på ekonomisk vinning?

Finansiering en utmaning
En stor utmaning är finansieringen som omfattar flera miljoner. Denna hoppas föreningen lösa genom bidrag från medlemmarna och lån från banker utomlands inriktade på att låna ut pengar utan ränta till islamska projekt.
- Vi har centrat som vår vision och tar det steg för steg. Det är kanske inte helt klart förrän om tio år. Men jag tänker på Walt Disney när han ville bygga sitt Disneyland. Han knackade på hos 103 banker och nummer 104 sade ja, säger Mohamed Hélaoui.

http://helsingborg.lokaltidningen.se/article/20091028/ARTIKLER/910289965/1086

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Intressant finansiering. I deras kultur tar man väl inte ut någon ränta om jag är rätt informerad. För att få ihop det borde ränta ersättas av avgifter vilket är samma sak i mina ögon. Finns väl ingen bank i världen som håller på med ren välgörenhet utan någon tanke på ekonomisk vinning?

Islamister i Sverige finansierar sina moskébyggen genom utländsk finansiering och då företrädesvis hårdför saudiarbaisk sådan. I gengäld får de upplåta plats i sina moskéer till radikala extremister som kommer hit och gästföreläser. Det har PK-media uppmärksammat för över tre år sedan och här sitter vi nu och undrar...

http://svt.se/2.53787/1.631541/sa_m...true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=0

Du verkar vara en klok och balanserad människa, men du har inte läst på så mycket får jag en känsla av. :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Islamister i Sverige finansierar sina moskébyggen genom utländsk finansiering och då företrädesvis hårdför saudiarbaisk sådan. I gengäld får de upplåta plats i sina moskéer till radikala extremister som kommer hit och gästföreläser. Det har PK-media uppmärksammat för över tre år sedan och här sitter vi nu och undrar...

http://svt.se/2.53787/1.631541/sa_m...true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=0

Du verkar vara en klok och balanserad människa, men du har inte läst på så mycket får jag en känsla av. :)

Nej, du har nog rätt i att jag inte läst på tillräckligt. Det här med religiösa friskolor har ju varit på tapeten tidigare. Just i en så tidig ålder som dagis och årgångarna upp till klass 9 anser jag är rätt viktiga att ge barn en nyanserad bild av samhället. Jag tycker att det är bra att vi läser om olika religioner i skolan. Tänk om vi bara läst om kristendomen hur begränsade vi varit i vårt sätt att förhålla oss till andra religioner.

Artikeln du länkade till ger en rätt skrämmande bild av Islam. Integration är A-O för vår samexistens. Då fungerar det inte att ha extremister vare sig på det ena eller andra hållet. Är det något vårt samhälle måste motarbeta är det extremisterna på båda sidorna av spektrumet.

Forskaren i artikeln utövade ju själv Islam och varnar för den här lilla klick individer som bekänner sig för en "mycket sträng tolkning av islam" som de själva kallar för Salafi.

Det känns inte rätt att muslimerna bygger upp skolor i det här landet med hjälp Saudiarabien som uppenbarligen har finansiella möjligheter att bidra och därigenom sprida sin strikta tolkning av Islam - wahhabism. Bara för att man officiellt förnekar att det rör sig om religiösa friskolor är det rätt uppenbart att så inte är fallet. Som sagt finns det nog lämpliga myndigheter som kan genomskåda den saken och ställa krav.

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Själv tycker jag vi i hela världen ska ta bort gränserna så alla lever i samma land och då finns det ingen invandring längre... :)

Problemet löst... ;)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...