Jag håller inte med och jag delar inte din världsbild. Det är en typisk aftonbladetsanning att varannan taxichaffis är raketforskare egentligen. Sanning är att stora invandrargrupper är analfabeter alternativt kommer från kontinenter där det inte ens finns adekvat utbildning. Ekonom från Somalia, ja tjena liksom.
Jag har kompisar med lustiga namn som fått jobb och kompisar med svensson-namn som inte fått jobb. Jag har inte sett något samband och jag vågar lova att min Facebook är mer kryddad med exotiska namn än de flestas. Har en kompis som har bara bra arbetsgivare i bagaget och 10 års relevant erfarenhet samt IHM och gått på 50 (!) intervjuer sedan i februari och fått ett erbjudande. Beror det på arbetsmarknaden, hans namn, kompetens, attityd eller vad? Det vet jag inget om och inte du heller varför vi vet ännu mindre om varför vissa invandrare får jobb medan andra inte får det. Av Somalier är det 80% som är arbetslösa medan andra stora invandrargrupper med lika lustiga namn och exotiska looks så är arbetslösheten inte ens hälften. Är det då verkligen så att svenska personaldirektörer avskyr somalier men älskar Sinuthra Piwuthra från Filippnerna? Nä, det tror inte jag. Jag tänker inte svälja aftonbladetsanningarna med hull och hår.
Det kan naturligtvis förekomma fall då en svensk väljer bort en exotisk arbetssökande eller när en exotisk väljer bort en svensk arbetstagare (hur många haram ser du i kebaberierna förresten
) men jag tror inte man kan dra några större växlar på det. Bevisa mig fel om du vill.
Fullständigt aftonbladetisierad uppfattning.
Faktum är att de flesta av de som avvisas inte ens åker härifrån, närmare bestämt strax under 10% verkställs enl SR Ekot, och av de som gör det kommer säkert en inte obetydande andel tillbaka.Huruvida det sen ligger ett papper i en låda hos en tankepolis där det står att någon avvisats eller inte kan inte vara särskilt viktigt om de ändå är kvar. Nu fick jag det att låta som om många ens avvisades vilket så klart inte är fallet.
Du får allt läsa på lite tror jag.