Sverigemodellen, färgblinda, trademark, är de bäst och har alltid rätt?

Gick med
23 Aug 2007
Efter en mycket trefvlig after-work-kväll, där mycket konstiga saker avhandlades, så kom jag i slutet i snack med två okända trevliga människor, en vuxen människa och en jag inte riktigt vet vilket fack jag ska "placera" honom i.

Det känns lite som att tråden jag startat egentligen borde ligga i OT^2, då det som avhandlas känns overkligt, men eftersom det var intressant och handlade om vuxna människor och deras motorcykelrelaterade åsikter så...

Det var två customåkare jag hamnade i snack med, som inte tillhörde sällskapet, men hojåkare hamnar ju alltid på plus.

Till en början var det prat om att jag och den ene skulle ses för att byta hojar för en liten stund, han skulle få prova min Ducati och jag hans HD, men det slutade med att han inte ville prata med mig.

Varför? Det berodde på den så kallade Sverigemodellen.

Killarna jag pratade med hade en symbol på ryggen som var deras, tillsammans med en färg, svart och grått.

Efter mycken diskussion, där han som var mest pådrivande (han som tyckte det var en kul idé att byta hojar för en liten runda) var lite löjlig, så förstod jag följande...

Det handlar om färger! Och symboler! Men framförallt om färger!

De hade sin symbol i sina färger och jag tyckte de hade typ "trademark" på symbolen. Så om någon hade en liknande symbol i annorlunda färger så var det enligt mig fel, vilket känns korrekt. Men det var tydligen även fel att använda samma färger som de lagt "beslag" på. Så om någon hade svart och grått i sin helt annorlunda logga så var det fel. Där tyckte jag det började låta konstigt.

Mitt exempel var, att om någon hade rött och vitt i sin logga, med ett teckensnitt skiljt från HA och typ en "logga" med Lilla Fridolf på, så var det enligt den mest rabiata av killarna fel och han tyckte man typ skulle sprängas i luften, bara för att man hade rött och vitt i färgerna.

Jag har pratat med en mycket trevlig "Red Devil"-person då jag var på WCX-fest och har väldigt svårt att tänka mig att han anser att man kan lägga beslag på färger. Det är väl i så fall färger i en kombination med logotypens utformning och teckensnitt som är fel?

Eller är det istället jag som enligt en knepig "hederskodex" har fel? Får det bara finnas det antal klubbar som det finns färger, borträknat nyanser och färgkombinationer?

Hur ser egentligen den så kallade Sverigemodellen ut?

Får jag använda rött bläck i pennan och skriva på vitt papper?

Eller är de generellt lite mer "vuxna" än den person jag pratade med, som blev sur och inte ens sade tack, då jag önskade dem båda en trevlig och härlig kommande sommar med många mil på två hjul? Han som var en "outsider" (körde inte HD) tackade i alla fall och vinkade då jag vinkade hejdå när jag lämnade stället...

Har Sverigemodellen en spärr mot dumhet? Eller har de monopol på den?

(Bara en liten reflektion efter en kväll ute och jag hoppas jag inte blir typ skjuten direkt :skrämd, utan att två hjul går i hand med öppet och diskussionsbenäget sinne. Och låter inlägget förvirrat kan det bero på ett visst intag av alkohol. :hihi)

De är rätt noga med färgerna...
Gäller väl främst mellan olika hojklubbar o inte så mkt om Julias Hästklubb råkar ha samma färger.

De är rätt noga med färgerna...
Gäller väl främst mellan olika hojklubbar o inte så mkt om Julias Hästklubb råkar ha samma färger.

Hur pass noga? Svart och grått, med en justering på gråskalan -1, så är det ok? Eller de "äger" svart och grått?

I så fall innebär det ju att det bara kan finnas ett visst antal "klubbar", då antalet färgkombinationer utan nyansskillnader är ändligt.

Måste de då typ se vem som kör fortast, eller vem som slår mest och hårdast?

Hur pass noga? Svart och grått, med en justering på gråskalan -1, så är det ok? Eller de "äger" svart och grått?

I så fall innebär det ju att det bara kan finnas ett visst antal "klubbar", då antalet färgkombinationer utan nyansskillnader är ändligt.

Måste de då typ se vem som kör fortast, eller vem som slår mest och hårdast?

Då slåss dom tills den andra klubben lagt ner eller går med i ett annat befintligt gäng.

http://www.bokus.com/b/9789113020334.html?pt=search_result&search_term=svensk maffia läs

Då slåss dom tills den andra klubben lagt ner eller går med i ett annat befintligt gäng.

http://www.bokus.com/b/9789113020334.html?pt=search_result&search_term=svensk maffia läs

Fast problemet med Sverigemodellen är att den forceras på de som bara vill åka hoj och ha en klubb också, inte bara de stora mc-gängen med criminal intent. Det är säkerligen ett flertal klubbar här på sajten som fått besök av HA eller bihang och blivit tillsagda att de måste vara så och så och får inte ha den och den loggan för den är för lik nån annans.

Verkar ju vara väldigt vuxet och moget. Men människor är ju sällan det... :(

KTM har lagt beslag på orange, Ducati har rött osv...

Fast problemet med Sverigemodellen är att den forceras på de som bara vill åka hoj och ha en klubb också, inte bara de stora mc-gängen med criminal intent. Det är säkerligen ett flertal klubbar här på sajten som fått besök av HA eller bihang och blivit tillsagda att de måste vara så och så och får inte ha den och den loggan för den är för lik nån annans.

Ja jag sa ju det i inlägget innan, handlar det om hojar så kan man glömma att ha samma, är det Julias Hästklubb så kan de nog faktiskt se mellan fingrarna.

Last edited:

Jag kan ha en förståelse för att samma logga, i annorlunda färg, kan "inkränkta" på något sorts "territorie", men färger??!? De jag pratade med hade svart och grått, så enligt den mest rabiate fick ingen annan använda dessa färger. Är det inte ett större "intrång" att använda samma logotype? Färgerna tar ju slut ganska fort, så vad ska alla andra använda? Genomskinlig färg? :)

KTM har lagt beslag på orange, Ducati har rött osv...

Men ändå finns det röda och oranga modeller av andra märken. Blir de skjutna eller misshandlade av varandra??! :confused: Med andra ord, en lite dålig jämförelse. Ferrari förknippas med rött, men trots det finns det ju andra märken som har röda bilar.

Last edited:
Hur många färger finns de?
Om man kollar i paint o tar dom så kan man ändå ha nästan 200 klubbar, de räcker väl...

Jag kan ha en förståelse för att samma logga, i annorlunda färg, kan "inkränkta" på något sorts "territorie", men färger??!? De jag pratade med hade svart och grått, så enligt den mest rabiate fick ingen annan använda dessa färger. Är det inte ett större "intrång" att använda samma logotype? Färgerna tar ju slut ganska fort, så vad ska alla andra använda? Genomskinlig färg? :)

Men ändå finns det röda och oranga modeller av andra märken. Blir de skjutna eller misshandlade av varandra??! :confused: Med andra ord, en lite dålig jämförelse. Ferrari förknippas med rött, men trots det finns det ju andra märken som har röda bilar.

Ja precis, det finns andra bilar som har rött..andra Italienska bilar, alla andra märken som har röda bilar kanske du märkt blir ganska bleka efter ett tag, dont you see?! :gnissla

Last edited:
Hur många färger finns de?
Om man kollar i paint o tar dom så kan man ändå ha nästan 200 klubbar, de räcker väl...

Jo, kan man ha två eller fler färger utan "inkräkta" på varandra, då kan du ju ha oändligt många klubbar,

Ja precis, det finns andra bilar som har rött..andra Italienska bilar, alla andra märken som har röda bilar kanske du märkt blir ganska bleka efter ett tag, dont you see?! :gnissla

Min Ducati börjar bli pyttelite solblekt. :gråta

Ja jag sa ju det i inlägget innan, handlar det om hojar så kan man glömma att ha samma, är det Julias Hästklubb så kan de nog faktiskt se mellan fingrarna.

Jag tolkade din länk som att du menade att det gällde bara de kriminella nätverken, sorry. :)

Sverigemodellen är tyvärr härskande i customkretsar, ingen får ha märken första året och saker och ting ska sys fast på ryggen på ett särskilt sätt. Det är fucked up enligt mig och det tyder bara på att de flesta ryggmärkesklubbar accepterar HA som styrande organ i sin fritid. Markus brukar säga en bra sak för att visa vad han tycker - och jag också i det här fallet: "Fy fan".

"Färger" är en ordagran översättning från ameirkansk engelska där "colours" används just om ryggmärken "flying their colours" betydde en gång i tiden "att köra med deras märke"

Det var aldrig tänkt att någon skulle få lägga beslag på färger ordagrannt, utan mer att folk skulle få ha sina loggor ifred.

Men som med allt annat så har det ju spårat ur på vägen.

Vill du verkligen ha svar så ansök om att starta en klubb enligt modellen och se om du får avslag på en logga med svartgråa färger.

"Färger" är en ordagran översättning från ameirkansk engelska där "colours" används just om ryggmärken "flying their colours" betydde en gång i tiden "att köra med deras märke"

Det var aldrig tänkt att någon skulle få lägga beslag på färger ordagrannt, utan mer att folk skulle få ha sina loggor ifred.

Men som med allt annat så har det ju spårat ur på vägen.

Vill du verkligen ha svar så ansök om att starta en klubb enligt modellen och se om du får avslag på en logga med svartgråa färger.

Nu är jag ju inte särdeles intresserad av att leka i sandlådan med dem, så jag hoppar nog över det, att starta en klubb enligt modellen. :)

Men det låter ju faktiskt som en mycket rimlig förklaring du har, att något gått fel på vägen vid översättningen, för logotyper har jag full förståelse för att man vill "skydda". Och det gäller ju inte bara för de klubbarna, utan varumärken i sin helhet.

Du satt alltså frivilligt och pratade med några grabbar i skinväst ? Det är nog märkligare än deras sandlådeattityd om färger och tyglappar :D

Du satt alltså frivilligt och pratade med några grabbar i skinväst ? Det är nog märkligare än deras sandlådeattityd om färger och tyglappar :D

Jag är en öppen och fördomsfri människa, så jag har inget emot att prata med vem som helst. :tummenupp Dessutom blir jag mer pratglad när jag är onykter, vilket jag självklart var då vi haft en trevlig after-work tidigare på kvällen. Den ene av dem verkade för övrigt inte så rabiat och var dessutom vuxen och trevlig nog att säga detsamma då jag önskade dem en kommande fin sommar med många mil på hojarna! Den andre bad mig typ dra åt helvete. :hihi

(Färger och tyglappar och skinnvästar, så körde de ju trots allt hoj och hojmänniskor brukar generellt sett vara trevliga.) :)

För mig är det en gåta varför nån vill vara med i en ryggmärkesklubb öht.
Majoriteten är ju snälla, fredliga killar och tjejer som tycker det är kul att verka lite outlaw, men så har de en j-a massa regler för hur man ska vara klädd, hur man ska köra i deras korteger, vem som ska ligga var i gruppkörningarna, osv ...
Jag har hoj för att det är den ultimata frihetsmaskinen ... varför nån köper hoj för att sedan via nån klubb inordna sig under en massa regler som begränsar sagda frihet är som sagt obegripligt för mig.

Äh, jag har också varit med i några sådana klubbar och det var kul!

Vi hade också symboler som bara var för oss, dessutom lösenord och olika funktioner i klubbarna. Sedan var det speciella knackningar och vi hade även ett kodspråk. Den som inte kunde koden fick inte rorepopsostegogenon foföror atotot kokomomoma upopop i toträrodkokojojanon!

Att man sedan fortfarande håller på så när man passerat sju-åtta års ålder, det är faktiskt lite märkligt...

Vi har ju Sporthoj-klubben! :tummenupp

Först i kortegen vinner och klädkoden är ett för litet skinnställ med puckar :rolleyes:

Jag fattar ingenting.
TS inlägg var så mycket förvirrande och antydande att jag knappt kunde läsa det.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick