Sveriges fotbollslandslag sämst när det gäller?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Sverige - Österrike

Det verkar som man håller traditionerna vid liv :död
Sämst som vanligt när det väl gäller något :mad:
2-0 underläge när det återstår mindre än en elva minuter av matchen :näsblod
Inget tecken på mirakel i sikte :gnissla

Tror jag återgår till filmen jag började titta på tidigare i kväll :tummenupp

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Lyckades du missa 2-1 målet nu då? ;)

Nä men det var väl längesen Sverige kunde spela fotboll. Tyvärr. Låg underhållningsnivå på de flesta matcher nu för tiden... Kacaniklic känns ju dock som ett litet lyft för laget, några fler såna som får in lite rutin så kanske vi kan ta oss till slutspel i nåt mästerskap igen. :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nej, jag fick se 2-1 målet precis när jag skulle återgå filmen. Såg klart matchen. Även om de fick lite tryck sista minuterna var de aldrig nära en 2-2 kvittering. Det var lite synd att Österrike fick den där straffen och ytterligare ett mål kort inpå.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Nä, målchanserna var extremt lätträknade den här matchen. Vilket börjar kännas lite som en vana, åtminstone skotten på mål. Något av det jag tycker känns värst är ju dock Hamréns konstanta uttalanden efter varje sån här match, där han säger att han tycker de spelade bra... Är det såhär de spelar när de spelar bra så är vi definitivt körda. :tungan

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det var väl en sagolik tur att vi inte gick och vann, då hade väl landslaget och samtliga supportrar blivit uthängda i media som nazister då dom hållit mer på Svenska fotbollssparkare än det utländska laget.:puhh

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Det var väl en sagolik tur att vi inte gick och vann, då hade väl landslaget och samtliga supportrar blivit uthängda i media som nazister då dom hållit mer på Svenska fotbollssparkare än det utländska laget.:puhh

Jo men precis, för det brukar hända? Eller så är det just såna uttalanden som ditt, som göder och föder alla smygrasister/-nazister för att folk faktiskt börjar tro på att sånt skulle kunna hända. Precis som med "man får inte sjunga nationalsången eller hissa svenska flaggan utan att bli kallad rasist". Jo, det får man, ingen blir kallad rasist för att man gör det (om man inte har rasistiska/nazistiska syften med det, såklart), men det är en jäkla massa som sitter och säger att man inte får det och lyckas få det hela till någon slags sanning.

Får be om ursäkt för min bitterhet, men jag är så fruktansvärt trött på den typen av uttalanden och kan inte se det roliga i dem, alls.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Får och får, klart man får men det skulle inte förvåna mig ett dugg om det jag skrev kommer på tal i någon ledare i dagspressen förr eller senare. För nån vecka sedan hade nog ingen ens kunnat drömma om att få läsa i Aftonbladet om att nationalsången borde byta ut texten mot något som "hyllar mångkulturen"...:dummer

Jajja, vi släpper det här nu tror jag. Kram på dej!:)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
För nån vecka sedan hade nog ingen ens kunnat drömma om att få läsa i Aftonbladet om att nationalsången borde byta ut texten mot något som "hyllar mångkulturen"...:dummer

Haha, jag trodde inte det kunde vara sant så jag googlade och tamejfan, var det inte någon uppmärksamhetstörstande "krönikör" som hade skrivit om det. Hysteriskt roligt :)

Dock handlade det ju inte om mångkultur utan "... låt åtminstone Benny Andersson skriva om texten så att den avspeglar det demokratiska och fredliga samhälle fritt från kolonialt storhetsvansinne som vi numera själva säger att vi eftersträvar."

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det var visst i GP hon sa det.

Vad skulle den i stället handla om?

- Varför inte hylla det vackra och mångkulturella samhället? Det är modernt och beskriver bättre hur vårt land ser ut i dag.

- Jag skulle gärna skriva om texten om jag blev tillfrågad. Annars finns ju Ulf Lundell eller Benny Andersson som är duktiga textförfattare.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Är det inte lite journalistikinavel när en krönikör blir intervjuad om en av hennes krönikor?

Vi skulle ju helt enkelt kunna ta vinnaren av den svenska melodifestivalen som nationalsång varje år, då har vi alltid en ny, fräsch och fullständigt intetsägande nationalsång som faller 14-åringar i smaken.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning

Och en persons åsikt blir helt plötsligt en sanning för att det står i en tidning?

En bra skriven krönika väcker känslor och skapar debatt, det är ju det de är ute efter. Hade hon sktivit "Vi måste värna om mångkulturen" hade ingen höjt ett ögonbryn en gång, men "Vi borde byta ut texten i nationalsången" reagerar folk på. Men att använda en krönika som något slags argument blir ju bara löjligt.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Och en persons åsikt blir helt plötsligt en sanning för att det står i en tidning?

En bra skriven krönika väcker känslor och skapar debatt, det är ju det de är ute efter. Hade hon sktivit "Vi måste värna om mångkulturen" hade ingen höjt ett ögonbryn en gång, men "Vi borde byta ut texten i nationalsången" reagerar folk på. Men att använda en krönika som något slags argument blir ju bara löjligt.

Så krönikörers uppgift är att skriva massa trams så folk blir förbannade, ta bort kommentarsfältet och veckan senare gråta ut i tidningen när dom fått massa elaka email?

Vill man "väcka debatt" med såna här utspel bör man såklart ha intresse av att ta en debatt om ämnet, inte bara vräka ur sig nåt och sen lägga locket på.

Tysche jäg.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Så krönikörers uppgift är att skriva massa trams så folk blir förbannade, ta bort kommentarsfältet och veckan senare gråta ut i tidningen när dom fått massa elaka email?

Vill man "väcka debatt" med såna här utspel bör man såklart ha intresse av att ta en debatt om ämnet, inte bara vräka ur sig nåt och sen lägga locket på.

Tysche jäg.

Det har jag inte sagt och jag ser inte heller vad det har med saken att göra. Jag anser bara att det blir lite fel att uttrycka sig som att "tidningarna skriver att texten i nationalsången borde ändras" så det låter som någon slags allmän uppfattning, när det i själva verket är en krönikör som framfört sin åsikt om det.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det har jag inte sagt och jag ser inte heller vad det har med saken att göra. Jag anser bara att det blir lite fel att uttrycka sig som att "tidningarna skriver att texten i nationalsången borde ändras" så det låter som någon slags allmän uppfattning, när det i själva verket är en krönikör som framfört sin åsikt om det.

Fast någonstans sitter det ju en ansvarig utgivare eller liknande som, hoppas jag, läser igenom det som ska publiceras innan det går till tryckeriet och väljer att rata eller godkänna alstret. Det som skrivs bör ju alltså vara i linje med tidningens värderingar osv.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
F.ö är nationalsången lite fjantig. Det tyckte t.o.m. kompositören. Eller han som skrev texten. Melodin fanns redan. Ännu mer intressant är att den aldrig antagits officiellt utan blivit nationalhymn av hävd. Om man skall tro wikipediainfon. Vi skulle ha en rivigare visa.

Slutligen, fotboll är trams. Vuxna människor som hasar efter en lädertrasa i småbyxorna. Nog sagt.

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Fotboll är gränsöverskridande kultur på en lite högre nivå. Det är inte för alla.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fotboll är gränsöverskridande kultur på en lite högre nivå. Det är inte för alla.

En hoper fullvuxna dagisbarn som låtsas få ont när någon springer lite för nära för att dagisfröken ska blåsa pipan och de ska få lite egentid med bollen? :D

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Svenska avundsjukan..! :D Håller dock med Blöjan om att det inte hade skadat med nåt med lite mer drag i, våran är fruktansvärt tråkig. ;)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...