Sverigetur, Malmö-Piteå

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Jag och en polare tänkte ta en mc-semester på två veckor i Sverige med målet Piteå. Vi kommer att utgå ifrån Stockholm alt. inåt landet, då vi bor på olika håll. Tanken var att ta en vecka till Piteå och en vecka neråt. Så runt 30-40 mil om dagen. Verkar det rimligt?

Eftersom mitt lokalsinne är likt en kvinnas :rolleyes: när det gäller vägar ovanför Skåne. Så behöver lite tips på vägar och resemål man ska besöka på vår väg till och från Piteå.
Har fått tips på Tidernas väg och Indalsvägen, vad finns det fler för vägsträckor man ska åka på? Vilka sevärdheter ska man besöka längs med vägen?

Vi tänkte övernatta på vandrarhem eller stugbyar, men hur är det med tillgängligheten på dessa, måste man boka innan eller man kan bara komma dit och hoppas att de har lediga platser för natten? Nu kommer ju vår tur att vara mitt under högsemestern.

Hjälp ett par n00bs med tourandet! :)

Ride

Det löser sig
Gick med
6 Jul 2006
Hoj
H-D
Välkommna till Pite!:tummenupp
Jag har väl ingen jätte erfarenhet av långtouring, men mitt tips är att undvika E4:an som är sååå tråkig (undantaget högakusten). Jag föredrar inlandsvägarna som svänger mer. jaja, inte mycke till hjälp men vi kanske ses i pite :tummenupp

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Vägarna i norr är inget vidare om man åker hoj.. jag skulle nog rekommendera E4 och möjligen någon utflykt mot höga kusten.

Det brukar gå att hitta stugor på campingplatser om man kommer dit tidigt men det kan vara bra att ha bokat om man åker under högsäsong.

Har gjort rätt många resor mellan Norrbotten och Stockholm men jag skulle inte åka inlandet :glömdet

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Det låter riktigt bra, 30-40 mil / dag är helt lagom. Har ni vissa dagar ni känner att ni vill köra längre och klarar det kan ni göra så eller tvärt om.

Inlandsvägen som går från göteborg till kiruna, riktigt fin. Finns mycket fina vägar från högskusten till piteå. Ni kommer få en riktigt fin semester

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Jag tycker att tar man sig till Piteå kan man lika gärna fortsätta till Luleå.
Det är väl en halvtimme ifrån, och där finns så mycket mer att se.

Piteå har visserligen Piteå havsbad, en bra camping som även har äventyrsbad om ni är sugna på det någon kväll. Men sen fortsätter ni till vackra Luleå, bor på ett centralt vandrarhem och tar en öl i Norra hamn! Sen får ni vända hem om ni vill. :)

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj

Piteå har visserligen Piteå havsbad, en bra camping som även har äventyrsbad om ni är sugna på det någon kväll. Men sen fortsätter ni till vackra Luleå, bor på ett centralt vandrarhem och tar en öl i Norra hamn! Sen får ni vända hem om ni vill. :)

Jo Luleå hade också varit trevligt att avverka. Att det blev Piteå är för att polaren har släkt där som vi kan övernatta hos :)

Så var det nog ja. Tackar!

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Planeringen fortsätter, mc-kartan från SMC är påväg.
Vi har hittills planerat in 3 delmål, Karlstad, Leksand (Siljansnäs) och Östersund. Finns det några sevärdheter eller platser man "måste" besöka runt dessa orter?

Sen behöver jag tips på hur man ska göra med packningen. Jag har inga packväskor, fungerar det att ta en vanlig bag och spänna fast den med spännband på sadeln? Eller ska man införskaffa en packrulle? Behöver tips! :)

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87

Tillåt mig småle! :arsele :krama

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...