Svetsa alu oljetråg

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Min RVF har fått en spricka vid gängorna till oljepluggen. Så det droppar lite english style....
20240815_191324.jpg20240815_191308.jpg20240815_191259.jpg
Måste såklart åtgärdas. Är det någon som gjort sådant förut? Har ingen koll på Hondas aluminium om det är skumma legeringar och annat. Erfrenheter mottages tacksamt. Skall inte svetsa själv då det är bortom min kunskspsnivå. Utan en har en erfaren svetsare till det.

Går det bra så blir det åka av på Classic TT om två veckor.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Fick hjälp med en sån spricka för länge sen men då fräste dom bort allt och svarvade/gängade en alustång i rätt dimension för pluggen som svetsades i tråget igen men helt smärtfritt var det inte för dom då oljerester gärna ställer till det

får du inte tag i nån lokal svetsare så kan du alltid kolla med Nicke men väntetiden är enorm ibland
Nsr racecars får du leta upp isåfall ja stövlar bara in ja -lite lättare då 👌
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Oljerester och att Honda tenderar ha lite skumma legeringar gör ju det hela ganska spännande. Sen hur det är specifikt med RFV400an....?? :unsure:
Allting går ju... och det är ju en spännande utmaning att få till bra.
Det är att tända TIGen och se vad som händer.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Oljerester och att Honda tenderar ha lite skumma legeringar gör ju det hela ganska spännande. Sen hur det är specifikt med RFV400an....?? :unsure:
Allting går ju... och det är ju en spännande utmaning att få till bra.
Det är att tända TIGen och se vad som händer.
Ja det kommer bli ett försök. Får vi se om hålet blir större eller mindre.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Japs/Honda är inte så tokiga att svetsa om det är standardhojar - i värsta fall kan det vara magnesiumlegering? i vissa delar på HRC-hojar - svårt att svetsa.
Egentligen skall du slipa upp sprickan till en spalt på några mm o sedan svetsa från båda håll så att ny svets möter ny svets.
Sedan går sprickan igenom hela gängan - alt är att svetsa ihop rubbet o bearbeta upp ett nytt hål i det svetsade materialet eller att borra bort gängan, svetsa i en plugg, bearbeta upp ett nytt (mindre diameter?) hål för en ny plugg

Montera gärna delen på en plan/stabil metallskiva för att minska risken att något slår sig
Förvärm innan svetsning

Är du - som jag - svetsamatör, så blir det skitfult o kräver efterbearbetning med slipstift för att få det hyfsat snyggt

Eller - lämna in till proffs, RVF:en är såpass ovanlig att man kanske inte vill experimentera för mycket själv
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tillägg - har du någon större mc-verkstad som reparerar Honda (eller andra japs), gå dit o fråga om de har någon skrotbinge som du kan härja i för att hitta en motorkåpa att provsvetsa i. Så gjorde jag här i Göteborg, schyssta grabbar som lät mig plocka fritt
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
..någon kanske passar, den i mitten ser dock offroadad ut.

Screenshot-20240818-123933-Chrome.jpg

Screenshot-20240818-124632-Chrome.jpg

Screenshot-20240818-124809-Chrome.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Japs/Honda är inte så tokiga att svetsa om det är standardhojar - i värsta fall kan det vara magnesiumlegering? i vissa delar på HRC-hojar - svårt att svetsa.
Egentligen skall du slipa upp sprickan till en spalt på några mm o sedan svetsa från båda håll så att ny svets möter ny svets.
Sedan går sprickan igenom hela gängan - alt är att svetsa ihop rubbet o bearbeta upp ett nytt hål i det svetsade materialet eller att borra bort gängan, svetsa i en plugg, bearbeta upp ett nytt (mindre diameter?) hål för en ny plugg

Montera gärna delen på en plan/stabil metallskiva för att minska risken att något slår sig
Förvärm innan svetsning

Är du - som jag - svetsamatör, så blir det skitfult o kräver efterbearbetning med slipstift för att få det hyfsat snyggt

Eller - lämna in till proffs, RVF:en är såpass ovanlig att man kanske inte vill experimentera för mycket själv
Ja det var kloka tankar. Nä svetsandet är inget för mig. Utan det för erfaret folk göra. Tänkte borra ett hål så sprickan stannar. Sen lägga igen allt och görs nytt håll för plugg. Det som nämndes ovan att svetsa dit en rundstång var ju också fiffigt. Då blir det ju inte lik mycket svetsa och värme.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
..någon kanske passar, den i mitten ser dock offroadad ut.

Screenshot-20240818-123933-Chrome.jpg

Screenshot-20240818-124632-Chrome.jpg

Screenshot-20240818-124809-Chrome.jpg
Vad lustigt, jag började såklsrt med att leta begagnad. Fick inte en träff på ebay. Men det gör du. Dåliga batteri i min sökmotor tydligen. Men då har jag ju en nödutgång om vi smälter ned mitt tråg.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ja ibland måste man klia sökmotorer under hakan en stund.

Observera att det även står VFR, om jag tolkar det rätt så är det samma original artikelnummer.. nämligen.

Sen finns det säkert sjuttiofjorton modellvarianter så man får väl reka lite på bilderna om artikelnummer inte framgår.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om jag hade gjort en så där ful lagning, då hade jag inte lagt upp den på ett publikt forum.
Man kan inte bedöma alla saker som en svetsare. Speciellt när ursprungsmaterialet är som det är.
Denna gång är ju funktion före snygghetsfaktorn. Men ja, det är lite mycket orenheter där för att stolt visa upp den, men håller det och funkar så varför inte.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top