svetsa aluminium i svingen

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Jag funderar på att svetsa i lite förstärkning i svingen på min hoj, det jag har tillgång till att svetsa detta med är elektrodsvets av likriktartyp med alupinnar. Vad behöver jag tänka på och vad måste göras som efterbehandling om jag svetsar? Måste jag ta några materialhänsyn när jag väljer förstärkningsmaterial?

Har du aldrig svetsat alu förut är risken rätt stor att du sabbar hela svingen tyvärr. Man ser inte att alu har närmat sig smältpunkten förräns det ligger i en pöl, typ.

Svetsa alu med pinne kräver mycket mer övning än TIG. Är det första gången du provar alu med pinne, köp hem ett tiotal svingar att öva på. Låt någon som har som yrke att svetsa alu göra jobbet åt dig. Jag räknar väl mig själv som en person med hyffsad kunskap om svetsning och kan mjuk- och hårdlöda, MIG och TIG-svetsa järn och rostfritt stål, men svetsa alu med pinne går fanimig inte - iaf inte så att det blir presenterbart snyggt. Råttskitar får jag till, men en snygg fog, nix.

<edit>Min polare som svetsar alu får kalla kårar när jag kommer med topplock där utrymmet kräver pinne, som t.ex. i avgasportarna. Som tur är lär jag iaf slipa ned och forma det efteråt. </edit>

Jag svetsar alu med pinne om jag måste men även jag avråder, några orsaker kommer här:

*Slagget är starkt aggressivt och måste betas eller blästras bort. Möjligen går det att hitta elektroder med lägre aggressivitet men en gissning är att dom då är sämre på nåt annat. Typ svetsbarhet, hållbarhet eller liknande.
*Fogen blir oftast rätt mjuk. Även här kan det vara en fråga om rätt elektrodval.
*En likriktare brukar inte vara förstavalet såvida det inte är en superseriös likriktare. Själv kör jag med en gammal Asea omformare från Hedenhös-tiden. Underbar att svetsa med men likförbannat är alu knepigt.
*TIGen ger alltid estetiskt vackrare svetsar, lägger vi på det dessutom efterbearbetningen för att bort slagget från pinnen så....

De enda tillfällen då jag tar fram alupinnarna är när det är så grovt gods att det inte går med TIGen och så grovt är det inte i din sving.

Om du tänker tigga så tänk på att du behöver en tig-maskin som ger ut AC spänning också för det e ett måste om man skall tigga i alu p.g.a smälltpunkten m.m men dom maskinerna kostar en reäl slant så det brukar inte va många som har en sådan stående i garaget direkt :) men om du skall ge dig på att köra med pinnen så tänk på att göra rent väldigt noga å att använda en ROSTFRI stålborste ej vanlig stålborste annars får du en hemsk svets med porer å sprickor. Samma gäller vid TIG MIG å MMA. å man kan anväda mig med bra resultat du behöver då alu tråd å argongas å en strömkälla som e på typ 200 ampere å uppåt.

Jag har svetsat ALU innan, men om jag känner mig osäker när det kommer till kritan lämnar jag bort det till någon med bättre utrustning. Och ja, det är ett rent helvete att få det bra även i dom grova bitar jag jobbat med.

Det jag egentligen undade var vad som händer med härdning av materialet i svingen, belastningsfall etc.

Hmm du bör nog höra med någon fackman på området typ esab åf å höra ang vilka pinnar eller tillsatsmaterial som ger starkast svets finns en hel uppsjö av sorter typ ALMG5 som e saltvattenbestädig m.m har arbetat innan med att serva svtersmaskiner innan då va ESABS tillsatsmatrial bok guld värd där stog det om allt belastning tempratur m.m

zilog skrev:
Det jag egentligen undade var vad som händer med härdning av materialet i svingen, belastningsfall etc.

Svingen måste vila i ca 4 dagar efter att du har svetsat i den om du inte har tillgång till ugn där du kan skynda på härdningsprocessen (som jag inte kan detaljerna runt). Dvs svetsfogen härdar av sig självt med tiden.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick