Svetsa gjutjärns cylinder

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Kawasaki Z1000
Ska svetsa fast ett mutteröra på en gjutjärnscylinder.
Vad ska jag ha för svets?
Pinne? Gas?
Nån som vet?
Mvh erik

det brukar inte gå så bra att svetsa i gjutjärn, oftast så smälter godset för det är för poröst....
det finns gods som det går att svetsa i, men låt en smed kolla på det...

bossjan skrev:
Ska svetsa fast ett mutteröra på en gjutjärnscylinder.
Vad ska jag ha för svets?
Pinne? Gas?
Nån som vet?
Mvh erik

Det går att svetsa med pinne i gjutjärn men det kräver viss vana och en speciell elektrod som jag inte har i huvet vad den heter. Dock måste man vara väldigt försiktig och svetsa i väldigt korta intervaller så inte godset runtom blir varmare än att det går att ta på det med fingrarna. sen när man är färdigt ska det svalna av väldigt långsamt, gärna i sandbädd.

Men som föregående talare skrev, far till en svetsfirma och hör om dom kan hjälpa dig....

Förvärma är en bra ide´ brukar utnyttjas när man lagar trasig gjutjärnsgrenrör till bilar.

Honken skrev:
Det går att svetsa med pinne i gjutjärn men det kräver viss vana och en speciell elektrod som jag inte har i huvet vad den heter. Dock måste man vara väldigt försiktig och svetsa i väldigt korta intervaller så inte godset runtom blir varmare än att det går att ta på det med fingrarna. sen när man är färdigt ska det svalna av väldigt långsamt, gärna i sandbädd.

Men som föregående talare skrev, far till en svetsfirma och hör om dom kan hjälpa dig....

Sätt annan tråd i Mig:en och ta argon/kolsyre gas har jag för mig.

Alltså man svetsar "Mag".

Svetsade rostfritt med mig:en nere på jobbet, med vanlig tråd senast för 2 veckor sen. Gick rätt bra faktiskt.

*/ ?>
Back