Svetsa i motorblock ????

Fritte.1

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2005
Tänkte renorvera grabbens suzuki rm 250 efter ett ras som avslutning på förra årets åkande . Vevstaks lagerras med spruken kolv som följd .
öppnade upp motorn i helgen & det visade sig att skrot från kolven slagit upp ett hål in till kylvätske kanalen i höger motor halva .
Biten som är lös finns & frågan är om det går att svetsa ihop blocket ??
Någon som har testat detta ???

:huvet

Utan att ha någon bild att gå efter men om det inte är på ett kritiskt ställe så tror jag absolut det går att svetsa ihop.

Upp med en bild

Utan att ha någon bild att gå efter men om det inte är på ett kritiskt ställe så tror jag absolut det går att svetsa ihop.

Upp med en bild

Ok här kommer en bild . vet inte om det är någon påfrestning i området men man vet ju inte om materialet går att svetsa i aluminium är kännt för att vara lömskt att svetsa i . Risken är att man svetsar & det ser bra ut men brister med ett nytt ras som följd .

Bifogat

• DSC00584.jpg
    DSC00584.jpg
    224.6 KB · Visningar: 790
Ta med det till en svetsare och fråga, jag skulle tro att det går att laga

Tänkte låta grabbarna i verkstan på jobbet testa de har svetsat några alu delar till oss innan med bra resultat så det kan vara värt att testa .
om man inte kan hitta ett block från en annan rm 250 04 tänkte kolla med de lokala firmorna ( claessonsmotor & ovesmotor ) om de vet något vrak som man kunde köpa , har kollat på ebay men det var bara äldre motorer där .
:tummenupp

Det går nog bra att svetsa det där men det är nog inte nödvändigt egentligen. Det utrymme som det har blivit hål till är väl bara ett hålrum utan funktion mer än att stärka blocket, rätta mig om jag har fel. Plasta igen hela utrymmet, kommer har bra stöd och inte kunna lossna och ställa till något ofog.
Att svetsa är nog ganska riskfritt men det kan det skita sig sig och sprickor uppstår på andra ställen. Jag svetsade förövrigt just ihop en transmissionskåpa till en cross men där fanns det ej annat val då det var olja innanför.

Det går nog bra att svetsa det där men det är nog inte nödvändigt egentligen. Det utrymme som det har blivit hål till är väl bara ett hålrum utan funktion mer än att stärka blocket, rätta mig om jag har fel. Plasta igen hela utrymmet, kommer har bra stöd och inte kunna lossna och ställa till något ofog.
Att svetsa är nog ganska riskfritt men det kan det skita sig sig och sprickor uppstår på andra ställen. Jag svetsade förövrigt just ihop en transmissionskåpa till en cross men där fanns det ej annat val då det var olja innanför.

Hålet sitter i en väg mellan vevhuset & en kyl kanal så det måste bli tätt . Får man in kylvätska i vevhuset & lagerna så är det kört igen med lagerras . får byta ramlager & vevlager när jag monterar ihop motorn om det går att svetsa den .

Ok här kommer en bild . vet inte om det är någon påfrestning i området men man vet ju inte om materialet går att svetsa i aluminium är kännt för att vara lömskt att svetsa i . Risken är att man svetsar & det ser bra ut men brister med ett nytt ras som följd .

Är nog inget problem att svetsa detta och få det bra.

Om du är orolig för brister och nytt ras så är det fel ställe du anlitar för svetsning!

Svetsa ihop vevhus (med bra resultat) är inte samma sak som att industrisvetsa. Det behövs ibland lite andra tekniker för att inte vevhuset ska slå sig för mycket etc.

Om du är orolig för brister och nytt ras så är det fel ställe du anlitar för svetsning!

Svetsa ihop vevhus (med bra resultat) är inte samma sak som att industrisvetsa. Det behövs ibland lite andra tekniker för att inte vevhuset ska slå sig för mycket etc.

Ska kolla med svetsarna på jobbet om de tror de har rätt verktyg för jobbet annars vet de eller mc firmorna i krokarna kanske någon som kan fixa svetsen . har själv ingen erfarenhet av att tig svetsa i alu men det borde ju inte vara den första motorn med liknande skada efter ras.
Någon som har tips på svetsare i bromölla krokarna som skulle kunna fixa problemet ?????

Det svåra i motorblocket är väl att svetsa utan att något slår sig och att inte få några läckande porer?

Har ännu inte sett ett japanskt motorblock som varit några problem att svetsa. Tvekar dom du känner finns det andra som kan.
Vet inte var i skåne du bor men har du nära till Sandby så rekomenderar jag Bert på Svetsmekano, han gör skitsnygga jobb.
http://www.svets-mek.se/adress.htm

Blir inte många hundringar.

Kollade med grabbarna på jobbet & de tyckte att jag skulle ta med blocket så att de kan avgöra om de vill testa , men de verkar ha koll så det gör .
tack för adressen men det ligger ca 15 mil från mej så jag tror nog att det ska gå att hitta något närmare om det behövs

Det svåra i motorblocket är väl att svetsa utan att något slår sig och att inte få några läckande porer?

Det är ungefär problemen som kan uppstå, och jag har sett för många exemplar av delikata motorcykeldelar där bysmeded VET hur man svetsar etc och förstört grejorna bortom räddning. Men det blev säkert billigt i alla fall :va

Kolla med Vargönsmekaniska de svetsar block samt toppar till hela dragracing europa bla toppfuel, promod, funnycar... Ja allt i aluminium....

Riktigt billiga också!!! :)

Det är ungefär problemen som kan uppstå, och jag har sett för många exemplar av delikata motorcykeldelar där bysmeded VET hur man svetsar etc och förstört grejorna bortom räddning. Men det blev säkert billigt i alla fall :va

Har som sagt tänkt att kolla med de lokala handlarna om vilka de brukar rekomendera för liknande jobb . redan fått lite tips om svetsare
som har fixat liknande skador . men det skadar ju aldrig att ha fler att välja på .

Kolla med Vargönsmekaniska de svetsar block samt toppar till hela dragracing europa bla toppfuel, promod, funnycar... Ja allt i aluminium....

Riktigt billiga också!!! :)

lite långt att åka men tack för tipset .:tummenupp

Last edited:
Svetsa?

Klart onödigt att svetsa
Bara massa strul och dyrt..
Gör rent med breakclean ev glasbläster och sen Kemisk metall
Typ Devcon F eller liknande.
Sen är det bra att limma dit biten
med två små skruvförband...

Varför så omständigt??:gnissla

Om det är för långt bort så går det att skicka med posten:tummenupp

Klart onödigt att svetsa
Bara massa strul och dyrt..
Gör rent med breakclean ev glasbläster och sen Kemisk metall
Typ Devcon F eller liknande.
Sen är det bra att limma dit biten
med två små skruvförband...

Varför så omständigt??:gnissla

tror inte att det behöver bli så dyrt . låter lite pillit att få dit ett skruv förband i en kylkanal , men jag är ju inte direkt någon urmakare heller .
:banana

Last edited:
Ska kolla med svetsarna på jobbet om de tror de har rätt verktyg för jobbet annars vet de eller mc firmorna i krokarna kanske någon som kan fixa svetsen . har själv ingen erfarenhet av att tig svetsa i alu men det borde ju inte vara den första motorn med liknande skada efter ras.
Någon som har tips på svetsare i bromölla krokarna som skulle kunna fixa problemet ?????

de ryktas att det finns en i staffanstorp:D

tror inte att det behöver bli så dyrt . låter lite pillit att få dit ett skruv förband i en kylkanal , men jag är ju inte direkt någon urmakare heller .
:banana
Det är skitenkelt!
Skruvförbandet "armerar jobbet och låser den lösa biten sen fungerar den kemiska metallen som lim och tätning.
Räcker med två försänkt m3/m4 skruvar.
Håller hela livet utan problem.
Den stora vinsten är att man deformerar inte blocket genom höga temperaturer.
Vilket medför att blocket är intakt och fortfarande har samma härdning.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...