Svetsa/löda hål i kylaren

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Jag har sökt men inte hittat vad jag söker..
Jag har fått ett hål på kylaren, ca 1mm stort.
Nu är frågan VEM i närheten av Stockholm som kan svetsa eller löda detta.
Hålet är i framkant på en av kylkanalerna så man kommer åt det ganska bra, man borde kunna klämma ihop det och sedan löda lite (det är var jag tror/tycker och jag är långt ifrån proffs när det gäller kylare).

Jag fick tips om Kylux i Järfälla, men de svarar inte i telefon, gissar på att de har semester.. Kan jag få tips om någon som är riktigt duktig när det gäller kylare, och som håller till nånstans i närheten av Stockholm (gärna norra delarna)?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Löda/svetsa alu-kylare med 0.50 eller tunnare material = satans svårt - om möjligt öht. Grattis om du hittar någon som kan göra det, berätta gärna här om du hittar någon som kan göra det jobbet.

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Lovar att berätta ifall jag hittar någon :tummenupp
Det sura är ju att behöva köpa ny (beggad) kylare bara för att den man har, har ett hål på 1mm. Och vad jag förstått är det inte lönt att försöka med något slags epoxy, finns ju epoxy som ska vara riktigt hårt och tåla värme, men blir väl aldrig tätt ändå.

Kan passa på att fråga om nån här har en kylare (hel givetvis) till salu, som passar en gsxr 600 -05 (gsxr 600 -04/-05 är vad som passar vad jag vet).
För efter att ha hört runt verkar det ganska kört att försöka laga, men ska givetvis låta någon skicklig göra ett försök innan jag kasserar kylaren.

Last edited:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Lovar att berätta ifall jag hittar någon :tummenupp
Det sura är ju att behöva köpa ny (beggad) kylare bara för att den man har, har ett hål på 1mm. Och vad jag förstått är det inte lönt att försöka med något slags epoxy, finns ju epoxy som ska vara riktigt hårt och tåla värme, men blir väl aldrig tätt ändå.

adamsky kylarsevice i karlskoga fixar sådana skador. Inte direkt i sthlm men kan vara bra att veta i nödfall.. han ska vara bäst i norden på sånna arbeten.. Min kylare är hos honom as we speek...

Grattis om du hittar någon som kan göra det, berätta gärna här om du hittar någon som kan göra det jobbet.

Adamsky kylarservice i Karlskoga

Last edited:
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
CBR 600 streetfighter + min första hoj: Yamaha TZR 125 -90
MacGyver kläcker ett ägg i kylaren i ett avsnitt. Det funkar... ett tag. :tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ett knep jag provat är att tömma kylaren och öppna hålet försiktigt, så att man får in ändan på en stump lödtenn.
Sedan värmer man försiktigt samtidigt som man klämmer ihop med en spetsig tång.
Att löda i egentlig mening är skitsvårt i så klent aluminiumgods

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
adamsky kylarsevice i karlskoga fixar sådana skador. Inte direkt i sthlm men kan vara bra att veta i nödfall.. han ska vara bäst i norden på sånna arbeten.. Min kylare är hos honom as we speek...
Känns nästan aktuellt att åka dit (eller skicka med post) så man får det lagat.

Ett knep jag provat är att tömma kylaren och öppna hålet försiktigt, så att man får in ändan på en stump lödtenn.
Sedan värmer man försiktigt samtidigt som man klämmer ihop med en spetsig tång.
Att löda i egentlig mening är skitsvårt i så klent aluminiumgods
Kan ju vara svårt att få lodet att fästa mot aluminiumet? Det är väl viktigt med rengöringen då kylarvätskan ligger kvar i porerna, hur gör man bäst rent?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Jag lämnade in min kylare igår morse och får tillbaka den idag. Så det är dessutom snabba bud. Han som startade firman och jobbar deltid där sen sonen tog över svetsar dessutom bensintankar utan att vattenfylla dom först.. Vilka lirare....

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Jag lämnade in min kylare igår morse och får tillbaka den idag. Så det är dessutom snabba bud. Han som startade firman och jobbar deltid där sen sonen tog över svetsar dessutom bensintankar utan att vattenfylla dom först.. Vilka lirare....

Kanske går att åka dit tidigt på morgonen, se staden om det är något att se, och sedan åka hem på kvällen med hel kylare. Vi får se, har kanske något på gång här i hemtrakterna.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Kan ju vara svårt att få lodet att fästa mot aluminiumet? Det är väl viktigt med rengöringen då kylarvätskan ligger kvar i porerna, hur gör man bäst rent?
Som sagt: Skitsvårt att löda.
Den metod jag föreslår är inte lödning.
Man bara klämmer fast en tennbit så att den tätar innifrån, samt ser till att den inte kan åka in i kylet genom att lämna en liten klump utanför, som formas så att den omsluter hålkanten.
Värmen skall bara mjuka upp - inte smälta tennet helt.
Svårt att förklara..
Hittar du någon som löder det ordentligt så är det naturligtvis bättre!
Men jag tror att de hellre rekomenderar dig att byta kylet.
Vilket är en ännu bättre lösning.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Kanske går att åka dit tidigt på morgonen, se staden om det är något att se, och sedan åka hem på kvällen med hel kylare. Vi får se, har kanske något på gång här i hemtrakterna.

karlskoga är inte mycket att se.. Det enda roliga som finns i närheten är Gelleråsen....

bollen

weeeeee, det var kul!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Wr 250F -04 med massa godis =) och en affe
Aero svets i vällingby har räddat polarens kylare ett par gånger.

Tel: 08-739 23 60

Adress:
Förrådsgränd 2
162 50 VÄLLINGBY

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Här i stan har vi Nisses Kylarservice. Men jag vet inte om han fortfarande håller på och hur bra han är på att laga kylare. Lite udda gubbe som tar på sig de flesta jobb som kommer åt hans håll. Mig hjälpte han att svetsa skyddsbågar på en hoj. Då stod han och svetsade samtidigt som han rökte mitt under en halvfull bensintank.

Dö smög jag ut ur verkstaden tills han hade svetsat färdigt... :hihi

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Nu har min far hämtat min kylare hos adamsky. Ny lagad, tvättad och dessutom nylackad... Priset då? 200 kronor.. Helt klart överkomligt...

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Nu har min far hämtat min kylare hos adamsky. Ny lagad, tvättad och dessutom nylackad... Priset då? 200 kronor.. Helt klart överkomligt...

Var var den trasig då? Min är ju paj på en av cellerna, där det är som svårast att laga. Blir ju en hel del i fraktkostnad, därför jag tänkte att man faktist kan åka dit (25 mil) om det är så att de hinner laga den under dagen.

Aero svets i vällingby har räddat polarens kylare ett par gånger.

Tel: 08-739 23 60

Adress:
Förrådsgränd 2
162 50 VÄLLINGBY

Trevligt, det ligger ju i närheten. Du vet inte om det är trasiga celler de har lagat, eller om det varit på kanterna där det är lite grövre gods?

Last edited:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Var var den trasig då? Min är ju paj på en av cellerna, där det är som svårast att laga. Blir ju en hel del i fraktkostnad, därför jag tänkte att man faktist kan åka dit (25 mil) om det är så att de hinner laga den under dagen.

Det billigaste kanske vore att prata snällt med någon som ska på bandag på gelleråsen snart.. Lämna in på morgonen och hämta på kvällen..

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Så där ungefär...

Stängde de cellerna eller lyckades de laga ändå? Min är ju knappt repad om man jämför med den där skadan. Ett litet hål i framkant på cellen är det på min.

Det billigaste kanske vore att prata snällt med någon som ska på bandag på gelleråsen snart.. Lämna in på morgonen och hämta på kvällen..

Jo jag började fundera så också, men det behöver inte bli så farligt dyrt att skicka med post. Emballage lånar man nånstans och med företagspaket kostar det väl nån hundring.

Ska ringa dem imorgon (efter att jag visat kylaren för den lokala killen, men troligtvis vill han väl inte försöka laga) och se vad de kan göra. Ska ju åka och dricka bärs på stranden en vecka, vore perfekt om den var hemma och hel när man kommer tillbaka :)

Skickar med en bild på skadan, bulan till höger har inget hål, men till vänster är det ett hål på 1mm samt ett pytte-pytte..

Bifogat

• IMG_2805_resize.jpg
    IMG_2805_resize.jpg
    103.1 KB · Visningar: 343

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Stängde de cellerna eller lyckades de laga ändå? Min är ju knappt repad om man jämför med den där skadan. Ett litet hål i framkant på cellen är det på min.

Skickar med en bild på skadan, bulan till höger har inget hål, men till vänster är det ett hål på 1mm samt ett pytte-pytte..

Det där kan inte vara några problem att fixa.. Han stängde inte cellen utan fixade till det ändå...

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Det där kan inte vara några problem att fixa.. Han stängde inte cellen utan fixade till det ändå...

Ska skicka kylaren till Adamsky idag, de var riktigt trevliga i telefon. Tack för tipset Simp.. Fick ju tipset från dig på ett annat forum flera dagar tidigare, tänkte inte förens idag på att det var samma "tipsare" :D

Han som bor här i närheten hade lagat ett par kylare tidigare, men han tyckte väl också det var bäst att skicka iväg, så slipper han pilla med det :rolleyes:

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...