Svetsa om bensintank? Vem kan?

manneman

Guest
Jag kom över en bensintank apbilligt och som är helt original.
på Off the road http://www.off-the-road.de/XT-660/OT...am=fuel tank finns det en glasfibertank som går lös på 10 papp...

Min tanke var att betala någon vettiga pengar för att svetsa om originaltanken på 15 liter till något i trakterna kring 30 liter?

Är det någon som känner någon som kan eller kan själv så finns det en slant att tjäna!
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
vad exakt ska svetsas?
och vad hade du tänkt dig att lägga på svetsen( dvs kronor)
 

manneman

Guest
vad exakt ska svetsas?
och vad hade du tänkt dig att lägga på svetsen( dvs kronor)

Du menar vad jag skulle lagt på jobbet? Ingen aning, den som gör jobbet bör väl kunna ta betalt själv?

Originaltanken ska byggas ut snyggt för att kunna komma upp i en kapacitet om 30 liter helt enkelt.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Du menar vad jag skulle lagt på jobbet? Ingen aning, den som gör jobbet bör väl kunna ta betalt själv?

Originaltanken ska byggas ut snyggt för att kunna komma upp i en kapacitet om 30 liter helt enkelt.

tänkte mer på att du var glad över att komma över en tank billigt med att svetsa om den så kommer inte bli gratis.
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Du menar vad jag skulle lagt på jobbet? Ingen aning, den som gör jobbet bör väl kunna ta betalt själv?

Originaltanken ska byggas ut snyggt för att kunna komma upp i en kapacitet om 30 liter helt enkelt.

näst med mig och löd sen med silverlod, busenkelt.
 

PerBonneville

Kör gärna snabbare än Triumphen vill
Gick med
22 Oct 2011
Ort
Karlskoga
Hoj
2001 Triumph Bonneville.1964 Piaggio Gl150
Vad menar ni?Jag kanske är pantad...Att trådskaparen vill ha hjälp försår jag iaf...Jag kan svetsa,har inga bra grejor att forma plåt med dock.Bor i Karlskoga.Kniper det får du hojjta till:fyllisar
 

manneman

Guest
tänkte mer på att du var glad över att komma över en tank billigt med att svetsa om den så kommer inte bli gratis.

Nu är det inte så att jag förväntar mig något billigt...

http://www.off-the-road.de/XT-660/O...60.html?listtype=search&searchparam=fuel tank

Om man följer länken så hittar man en glasfibertank för 10.000 spänn och med den resan jag skall företa i var jag ska köra ifrån Smygehuk till Nordkap och åter så är det viktigt att grejorna håller vid en eventuell vurpa och tanken som det länkar till hade jag inte tvekat en sekund om att köpa OM det inte hade varit för att den är gjord i glasfiber vilket dels inte pallar en rejäl klotning, dels blir väldigt skört i extrem kyla.

Jag har inte möjlighet att chansa på att det kommer en bensinpump längre fram mitt i natten som inte tar mitt kort eller är stängd och därför är det bättre att satsa på en större tank i plåt som jag vet att jag kan lita på.
Tanken måste svetsas ihop utan de porer som det kan bli vid lödning samt att kanterna måste dubbelvikas för att helt eliminera risken för läckage vilket gör mig fullt medveten om att en ombyggd tank även den kommer att springa iväg rejält i kostnad.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har jag förstått detta rätt så vill du ha en mer eller mindre helt specialbyggd tank, med kapacitet på ca 30 liter, som både håller tätt och fungerar bra och inte nödvändigtvis ser ut som fan. Hur du än gör så kommer det kosta rätt bra med pengar. Allt det där extrajobbet med dubbelvikta kanter kommer bara det innebära rätt mycket.

Går väl att höra med nån duktig plåtslagare om att få nån form av prisuppskattning.

9000 kronors tanken börjar vara en bra deal tror jag.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Går lätt en arbetsdag på att bygga om en tank. Speciellt om det varit bensin i den innan.

Så 3k om det är relativt lätt jobb med mörka pengar.

DÅ kan det ju vara värt det för all del.

Ljusa pengar och lite mer komplext och räkna med material. JA. Värt alla ggr och ta den färdiga för 9k.

Det enklasta sättet att få ner kostnaden är ju att nästa själv ihop något som man tycker duger och lämna till någon som är säker på en finsvets. Sedan är det ju bra att provtrycka tanken. Ha inte för hårt tryck bara så att tanken ger med sig. En del svetsare kör med vatten utan tryck för att se om det läcker. Det räcker inte. Bensin tycks ofta ha en benägenhet att leta sig ut.

Jag har byggt ett par tankar men är det alu så överlåter jag gärna slutsvets åt en bra kontakt.

Har jag förstått detta rätt så vill du ha en mer eller mindre helt specialbyggd tank, med kapacitet på ca 30 liter, som både håller tätt och fungerar bra och inte nödvändigtvis ser ut som fan. Hur du än gör så kommer det kosta rätt bra med pengar. Allt det där extrajobbet med dubbelvikta kanter kommer bara det innebära rätt mycket.

Går väl att höra med nån duktig plåtslagare om att få nån form av prisuppskattning.

9000 kronors tanken börjar vara en bra deal tror jag.
 
Last edited:

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Jag hade övervägt att bygga en extratank från scratch, antagligen något som monteras bakom dynan om det går få till det på något bra sätt. Då skulle man öven kunna kombinera den med en egen version av pakethållare på den så det går få på annan packning på ett bättre sätt - ger du dig ut på en resa där du vill ha 30 liter soppa i hojen utgår jag från att det ska vara med så mycket packning hojen kan bära också.

Med dubbla tankar har man fördelen att en läcka på den ena inte nödvändigtvis behöver vara ett problem, man får köra på den andra och se till att hitta mackar lite oftare tills man lyckats laga läckan bara.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Min erfarenhet av att bygga bränslelösningar för ökenrally är att skippa hembyggen i stål/alu och satsa på en färdig lösning i plast/fiber om du inte har någon som är väldigt duktig på att designa tankar. Jag känner en del killar som bygger tankar till Dakar-moppar men där snackar vi priser som är betydligt högre än vad den färdiga tanken du länkade till kostar. Finns lite för många exempel på metalltankar byggda av icke experter som börjar läcka även vid normalt grusbus för att inte tala om problemen att de blir platta när man vurpar på dem.

Vill du ha en budgetlösning så är en 10L baktank från Aqualine som du sedan får anpassa till din moppe en bra lösning. Finns gott om andra baktankar man kan få att passa utan allt för omfattande moddar.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Kolla om du hittar en skrotad Teneretank - dom är ju på 23 liter och nästan samma hoj så atagligen är det bolt on på ramen iaf.

Sen enkelljuddämpare och en extratank av nått enkelt bonnmek på andra ljuddämparens plats
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Nu är det inte så att jag förväntar mig något billigt...

http://www.off-the-road.de/XT-660/O...60.html?listtype=search&searchparam=fuel tank

Om man följer länken så hittar man en glasfibertank för 10.000 spänn och med den resan jag skall företa i var jag ska köra ifrån Smygehuk till Nordkap och åter så är det viktigt att grejorna håller vid en eventuell vurpa och tanken som det länkar till hade jag inte tvekat en sekund om att köpa OM det inte hade varit för att den är gjord i glasfiber vilket dels inte pallar en rejäl klotning, dels blir väldigt skört i extrem kyla.

Jag har inte möjlighet att chansa på att det kommer en bensinpump längre fram mitt i natten som inte tar mitt kort eller är stängd och därför är det bättre att satsa på en större tank i plåt som jag vet att jag kan lita på.
Tanken måste svetsas ihop utan de porer som det kan bli vid lödning samt att kanterna måste dubbelvikas för att helt eliminera risken för läckage vilket gör mig fullt medveten om att en ombyggd tank även den kommer att springa iväg rejält i kostnad.

Vill du lägga upp en bild på din tank och kanske hur du tänkt den skulle modifieras?
 

moddlaren

Guest
Usa baserade clark tank tillverkar desert tankat till i princip allt ca 250 dollar, där finna extra tankar som du fäster på framskärm, bakskärm, sidokåps tankar, extra jätte stora globetrotter tankar, polaren har en sådan på sin xt600 rymmer ca 34 liter.
tror det går att komma upp till runt 50-60 liter med clarks alla tankar på en gång.

Sedan har IMS i princip samma antal tankar i lite annorlunda design, där är till o med kylar vingarna tankar:yoparty

sedan finns tyska goetz dom har grymt mycket till alla hojar.

obs alla tankar är godkända plast tankar av samma typ som är på cross hojar o dom pallar rediga vurpor.

mvh
 

manneman

Guest
Tack för alla svar och goda råd!
Jag tog det säkra före det osäkra då jag såg att samma säljare som jag beställde originaltanken av hade en beggad Tenerétank så jag la till några hundringar och bad att få den istället vilket gick bra.
 

Bifogat

  • tenere.JPG
    tenere.JPG
    4 KB · Visningar: 749
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top