Svetsa på torsionsfjädring?

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Jag har eventuellt fått tag i ett väldigt billigt släp till hojen nu, problemet är bara att den fick nerslag på besiktningen pga rost i hjulaxeln.
För det första är jag lite osäker på om det är just hjulaxeln eller torsionsstaven som är rostig, och om det är torsionsstaven så har jag hört att det inte alls är bra att svetsa den.

MEN om det är så och jag bara vill ha ett besiktat släp som duger att frakta runt hojen i och svetsar dom ändå, vad är det som händer egentligen då?
Enbart sämre fjädring?
Finns det risk att den inte går igenom besiktningen?
Risk att staven går av pga att den inte kan vrida sig som den ska?

Sen får gärna nån som har lite mer koll berätta hur man ser vart själva stavarna går, har inte hittat nån vettig bild på google :/

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
går de inte o köpa ny axel? hörde om nån som sålde för ett par tusen nya.
tror inte de är torsionen som är rostig, den är ju inuti.
inget o svetsa, röret dom går i går väl o svetsa. och borde inte va nå problem,, kolla upp vad de är du ska göra först o fundera sen.

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Går gör det ju säkert, men smidigare att lämna den till nån som kan svetsa ihop det bara :)
Ok men det låter ju bra iaf, som sagt, vi vill bara få den genom besiktning och så den går att använda.

Menar du att torsionen är inuti hjulaxeln, eller vad?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Går gör det ju säkert, men smidigare att lämna den till nån som kan svetsa ihop det bara :)
Ok men det låter ju bra iaf, som sagt, vi vill bara få den genom besiktning och så den går att använda.

Torsionsfjädern är inne i balken som du ser. Inte direkt hjulaxeln för hjulen är ju på en annan axel.
Balken kanske kan få lite förlängd livslängd genom lite svetsning men frågan är om det är värt besväret när det väl blivit så pass rostig.

Torsionsfjädern är gjord i fjäderstål och svetsar du i den så påverkar du dess härdning så svaret är nej den kan inte svetsas. Men det finns säkert undantag där man med rätt metoder kan svetsa.

Tror det finns nya axlar att köpa för rimliga slantar om man söker lite. Hittar du så får du gärna länka för jag misstänker att jag själv snart måste ha en ny axel också.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Ibland är torsionen av gummi, då kan man svetsa om man har tur och är försiktig.

Men så värst poppis på bilprovningen är det inte.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Inte värt att hålla på med , det är som innan sagt ett rör med gummi i , samalas mycket kondens och skit i det efter ett par år vilket gör att det är oftast tokslut, är kärran fräsch i övrigt kanske det kan vara värt att byta axel annars är det nästan lika billigt att köpa en ny obromsad kärra.

En ny axel kostar mellan 3000-8000 beroende på om det är bromsat och vilken kvalitet man vill ha.

Det förklarar rätt bra hur det funkar, kanske tom en bra lösning ?
http://www.lindorstrand.se/runo_nord.html

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping