svetskurs

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
sxv550 - 450crf
Ingen som vet om någon svetskurs i stan?

Har letat en massa men inte hittat något.

Jag kan (på hobbynivå) lite av vartannat, kan köra rostfritt hyfsat med tigen men vill lära mig på riktigt o köra aluminium.... är ibland ganska behändigt har jag märkt!!:confused:

mickelin

Guest
Jag tror jag kan fixa ngt, intresselista i tråden? Det är en bra idé...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det låter väldigt intressant! Fast det känns som att jag är på alldeles för låg nivå :( Jag kan med nöd och näppe få ihop två plåtbitar med pinnsvets :gnissla
Grundkurs och påbyggnad kanske? :)

mickelin

Guest
Det låter väldigt intressant! Fast det känns som att jag är på alldeles för låg nivå :( Jag kan med nöd och näppe få ihop två plåtbitar med pinnsvets :gnissla
Grundkurs och påbyggnad kanske? :)

Tänkte en något mer teoretisk kurs med inslag av praktik. Ska kolla, vi är tre st, det borde kunna gå. Återkommer...

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
sxv550 - 450crf
Tänkte en något mer teoretisk kurs med inslag av praktik. ...

precis, det är inställningar o etc. som jag är ute efter gällande alu. Styrka gällande godstjocklek och hur matrialet beter sig. Rostfritt är ganska enkelt då man kan vänta ganska länge med att tillföra svetsmaterial efter det att materialet börjat bete sig som "spegel" då det är dags att doppa. Har hört att alu. är mer flyktigt av sig o att det gäller mer på att få optimala inställningar för att få det att funka.

:yoparty :yoparty

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Det skulle ju vara nyttigt förstås.

Som 18-åring började jag på en svetskurs på AMU. Det slutade med att jag smälte ned min silverring när jag skulle löda ihop den & sätta eld i overallen när jag stod med skärbrännaren :D

Efter ca två månader, ett hundratal svetsloppor innanför tröjan & i skorna, tackade jag för mej. The END of the career :D

mickelin

Guest
Det skulle ju vara nyttigt förstås.

Som 18-åring började jag på en svetskurs på AMU. Det slutade med att jag smälte ned min silverring när jag skulle löda ihop den & sätta eld i overallen när jag stod med skärbrännaren :D

Efter ca två månader, ett hundratal svetsloppor innanför tröjan & i skorna, tackade jag för mej. The END of the career :D

Det är aldrig försent!!! Det börjar bli en del folk, ska prata med min kontakt imorgon. Om han inte vill har jag en plan B...

mickelin

Guest
Vilken grad utav migning vill ni lära er?
Bara alu eller rostfritt osv med?

Kan bara utgå från mig själv men jag har svetsat lite grann med mig men inte hållit på med alu. Tänkte läraren kan kolla läget första gången och sedan utgå från det. En riktlinje är väl att vi siktar mer på teori än praktik....

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Har tillgång till en fin verkkstad o en duktig svetsare men det kommer nog att kosta lite fjäsk o mat o lite whiskey men jag kan höra med honom.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
När vill alla svetsa!?
Vanlig mig/mag kurs känns onödig det kan nästan alla hålla på med.
Men tigning utav alu o RF e ju lite bökigt vad vill uppnås!?
Hur mycket får det kosta vad mer vill ni få ut?
Materiallära, legeringar osv....(Finns 20k olika legeringar i alu RF vill jag ej tänka på):huvet
Jag kan hålla en svarv o fräs kurs på sidan om med:D

mickelin

Guest
När vill alla svetsa!?
Vanlig mig/mag kurs känns onödig det kan nästan alla hålla på med.
Men tigning utav alu o RF e ju lite bökigt vad vill uppnås!?
Hur mycket får det kosta vad mer vill ni få ut?
Materiallära, legeringar osv....(Finns 20k olika legeringar i alu RF vill jag ej tänka på):huvet
Jag kan hålla en svarv o fräs kurs på sidan om med:D

Personligen anpassar jag mig till när övriga kan. Mest sugen på alu. Kostnad un der tusenlappen, helst under femhundringen med. Teori är väl det jag tycker att man kan förvänta sig, blir för avancerat annars... Svarv och fräs är ett utmärkt komplement!

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Personligen anpassar jag mig till när övriga kan. Mest sugen på alu. Kostnad un der tusenlappen, helst under femhundringen med. Teori är väl det jag tycker att man kan förvänta sig, blir för avancerat annars... Svarv och fräs är ett utmärkt komplement!

Har pratat med en herre på samma verkstad han kan hjälpa till skapligt med instälnningar osv för olika legeringar.
Inte jätte mycket teori utan mest kör o prova!
Han e billig 1st flarra virre o någon bärs.
Men det e väl basic kunskaperna ni vill åt?
Material med olika legeringar o leka med kan jag skaffa.
Teorin om skärhastigheter och cnc programmering vill du nog slippa! (Om du inte har någon månad över)
Jag har måttot när det låter illa öka matningen:yoparty

mickelin

Guest
Jag är på! Intresselista?

Har pratat med en herre på samma verkstad han kan hjälpa till skapligt med instälnningar osv för olika legeringar.
Inte jätte mycket teori utan mest kör o prova!
Han e billig 1st flarra virre o någon bärs.
Men det e väl basic kunskaperna ni vill åt?
Material med olika legeringar o leka med kan jag skaffa.
Teorin om skärhastigheter och cnc programmering vill du nog slippa! (Om du inte har någon månad över)
Jag har måttot när det låter illa öka matningen:yoparty

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping