"Svettband" till Bromsvätskehållare?

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
2009, Yamaha R6
Har sett att folk har typ "svettband" på sina bromsvätskebehållare för att dessa inte ska läcka frätande bromsvätska ifall man vurpar. Vart får man tag på dessa "svettband"

Behöver också en schysst tankpad till F800ST, några tips? :confused:
:va

Gauer

Medlem
Gick med
31 May 2010
Hoj
-86 Honda NS125F
vet inte namnet, men jag vet att de är till för att inte utsätta vätskan för solljus iaf :)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Detta var intressant. Utveckla.:va

Solljus får många saker att ändra färg och egenskaper.

När det gäller färgen så serman ju att den mörknar varefter den används och när den mörknat ordentligt är det dags att byta. Trist att byta för att solen fått den att mörkna i förtid.

Om bromsvätska oxideras av solljus vet jag inte men håller det för troligt och det är inte heller bra.

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.

När det gäller färgen så serman ju att den mörknar varefter den används och när den mörknat ordentligt är det dags att byta. Trist att byta för att solen fått den att mörkna i förtid.

Om bromsvätska oxideras av solljus vet jag inte men håller det för troligt och det är inte heller bra.

Har du någon källa till att den oxideras av solljus?
Tror du inte att tillverkarna skulle ha svarta behållare med någon nivåindikering istället?

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)

Alltså, det jag har fptt förklarat för mig är att bromsvätska drar åt sig fukt (vatten), exv när temperaturen växlar (kondens) och så vidare. Vatten i bromssystemet är inte bra och därför ska man byta bromsvätska, helst vartannat år.

Att bromsvätska skulle mörkna har jag aldrig hört talas om, och då var ändå bromsvätskan på min förra hoj typ 10 år gammal åtminstone :) Det var i och för sig orange svamp i vätskan :näsblod men den var ljus och fin som den dag den var ny. :tummenupp

Jag har också undrat varför folk har svettband på sina bromsvätskebehållare. Trodde mest det var så att de glömt ta dem av sig efter senaste löprundan och satte bandet på närmaste ställe...? :)

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
Aprilia Touno V4

Varför har man då ljusa bromsvätskebehållare det är ju väldigt korkat isåfall.

Annars kan det vara så att bromsolja härsknar när den får syre vissa oljor har inte den tillsatsen b.l.a vissa hydrauloljor dom blir alldeles kletiga när dom inte varit i ett slutet utrymme.

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Såld
Dyker upp nya trådar kring det här varje säsong, sök i forumet så kommer ni finna svaret.
Men jag drar mig till minnes att det har ett samband med banförare som använder de för att skydda behållaren vid ett möjligt nerlägg. För att därigenom slippa ytterligare förseningar på banan för att sopa upp hal bromsvätska när olyckan varit framme, samt att det förstör övrigt material på hojen.. Men rätta mig gärna om jag har fel.. :yoparty

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=221448&highlight=svettband

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=200888&highlight=svettband

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Jag har svettband på min. Den har ingen fördel alls. Jag tyckte det såg jävligt flummigt ut först. Men sen hittade jag en som det stod HRC på. Jag har den där enbart för utseendet.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Alltså, det jag har fptt förklarat för mig är att bromsvätska drar åt sig fukt (vatten), exv när temperaturen växlar (kondens) och så vidare. Vatten i bromssystemet är inte bra och därför ska man byta bromsvätska, helst vartannat år.

Att bromsvätska skulle mörkna har jag aldrig hört talas om, och då var ändå bromsvätskan på min förra hoj typ 10 år gammal åtminstone :) Det var i och för sig orange svamp i vätskan :näsblod men den var ljus och fin som den dag den var ny. :tummenupp

Jag har också undrat varför folk har svettband på sina bromsvätskebehållare. Trodde mest det var så att de glömt ta dem av sig efter senaste löprundan och satte bandet på närmaste ställe...? :)

Well jag har bytt flera gånger på min under 6500 mil efter att den mörknat(oxiderat pga värme/fukt och kanske solljus)

Varför har man då ljusa bromsvätskebehållare det är ju väldigt korkat isåfall.

Annars kan det vara så att bromsolja härsknar när den får syre vissa oljor har inte den tillsatsen b.l.a vissa hydrauloljor dom blir alldeles kletiga när dom inte varit i ett slutet utrymme.

Det är väl för att man skall kunna kolla den utan att lyfta på locket:tummenupp

Har du någon källa till att den oxideras av solljus?
Tror du inte att tillverkarna skulle ha svarta behållare med någon nivåindikering istället?

Inte vad det gäller specifikt bromsvätska men har egen erfarenhet av många andra vätskor.

För att man skall kunna kolla vätskan utan att lyfta på locket.

Snabb sökning gav

http://www.sportbikesolutions.com/motorcycle_brake_fluid.php?ssparms=articles/brake-fluid

och http://www.federalmogul.com/NR/rdonlyres/74243489-C79B-4258-8F4B-BA7E6DC1C8EA/0/DOT_4_Brake_Fluid_US.pdf Punkt 10

Last edited:

Kneedrag

Guest
Önska jag haft svettband på hojen då bromsvätska förstört display m,m på hojen efter en vurpa. :/

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Önska jag haft svettband på hojen då bromsvätska förstört display m,m på hojen efter en vurpa. :/

Det är i första hand därför jag också fått höra är orsaken till dem. Skydda behållaren något. skydda mot skvätt vid vurp.

Om bromsvätska var känslig mot ljus borde behållaren vara svart förutom en liten linje mot föraren där man ser nivån... Kanske dags att spreja behållaren svart förutom ett streck med maskeringstejp :O

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Svettbandet är ett på dataspråk s.k. "MFD - Multi Function Device".
- Skyddar bromsvätskan
- Skyddar lacken från bromsvätskan
- Coolt utseende
- Instant Insect remover
- Gynnar försäljarna av svettband
- Gynnar frottétillverkarna

Ja, listan kan göras lång.

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...