svingaxel verktyg?

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
nån som vet vart jag kan få tag i verktyget 09940-14970 som är till en gsxr600 1998.
vill skruva bort svingaxelen på min båge pga att jag ska byta sving, men den sitter som berget.

nån som har ett tips eller har en begagnad liggandes?

får nämligen inte bort specialmuttern på höger sida nämligen, har bankat och försökt lossa den, men den sitter som berget.

mvh bojan

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
hehe, lige trögtänkt just nu, har gett upp med bågen, kommer ingenstans utan specialhylsan så att säga.
du vet inte vart jag kan köpa en sådan?

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Nu vet jag ju inte riktigt hur muttern ser ut, men är man lite händig så ska det väl inte vara omöjligt å tillverka ett eget verktyg av en hylsa i lämplig storlek tex.

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
det är en mutter som är något spetsformad med 4st jack i, som sagt en suzuki special hylsa behövs.
provat å använda skruvmejsel och hammare och banka loss den men det går inte.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
det är en mutter som är något spetsformad med 4st jack i, som sagt en suzuki special hylsa behövs.
provat å använda skruvmejsel och hammare och banka loss den men det går inte.

Borde du inte kunna få låna/hyra den av någon liten mc-verkstad i närheten av dig? De brukar vara jälvligt hjälpsamma faktiskt

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
närmsta suzuki/mc firma har jag 3 mil till, bästa skulle va om jag hade en egen, vet aldrig när man kan behöva den, bra att ha.

hade hoppats på att nån vet här på sporthoj vart jag kan skaffa en sådan eller om nån har en begagnad till salu som dom ej behöver längre.

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
honda nsr125r -89
kan du ta kort på den är du snäll? jag har nog nämligen likadan mutter på min nsr :va det är en sån "lås mutter" med några hål i å en insekts skruv i själva axeln?

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
just precis, 4 jack i låsmuttern runt om, bara jag lossar den så kan jag ta axel med en vanlig hylsa.

har inte bästa kameran men här kommer ett foto på den, fotade axeln jag fick med den nya svingen som ska dit, ingen nytta av den om jag inte får av den gamla.likadan på hojen.

Bifogat

• PICT0013.JPG
    PICT0013.JPG
    24.4 KB · Visningar: 92
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
KM är det korekta benämningen på den typen av skalle.

Enklast är att göra ett kryss av något som passar och slipa ur mitten,Det finns hylsorna som passar dock kostar dom fläsk (1500:)

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Har gjort ett eget av en hylsa som slipades med vinkelslip på rätt ställe. Inget problem om du är händig nog att plocka bort svingen.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Som tidigare talare, KM-mutter alltså inget specifikt för just din mc.
Dock tror jag att man kan hitta hylsor betydligt billigare än fläsk, man måste inte köpa SKF, lyssna med din lokala maskinhandlare (momentum, tools eller likn.)

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
ok, ska in på tools här i stan på måndag å höra med dom, om det e för dyrt så ska jag nog försöka tillverka eget på jobbet.

med andra ord är jag ute efter en KM hylsa?

håller en vanlig hylsa verkligen om den slipas ur med vinkelslip?
kommer inte "tänderna" som slipats till från hylsan att gå av?

som sagt sitter det som berget hos mig, aldrig dänplockat så jag kommer nog att få använda ordentligt med kraft om jag ska få lossa den. risken är väl att det ger vika, hylsan dvs. eller?

Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
ok, ska in på tools här i stan på måndag å höra med dom, om det e för dyrt så ska jag nog försöka tillverka eget på jobbet.

med andra ord är jag ute efter en KM hylsa?

håller en vanlig hylsa verkligen om den slipas ur med vinkelslip?
kommer inte "tänderna" som slipats till från hylsan att gå av?

som sagt sitter det som berget hos mig, aldrig dänplockat så jag kommer nog att få använda ordentligt med kraft om jag ska få lossa den. risken är väl att det ger vika, hylsan dvs. eller?

Enl Luna så kostar KM hylsorna 1542 + moms :(

Visst härdningen kan gå ur den,men med tanke på priset så kan det ju vara värt att försöka.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Som sagt , En 27a hylsa som kuttas med vinkelslipen så att 2 tänder sparas

(180 grader) Funkar kanon , det har jag klarat mig med i flera år

Den passar även till motorfästes hylsorna i ramen på dessa hojar ( även busa)

Att köra med muttermaskin är att föredra , då man får rakare drag på så sätt

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
ok, ska slipa till en hylsa jag har hemma, men tror jag ska försöka å få så jag har 4 tänder å dra med.

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
ok, då gör jag så, ska ta mig till överskottsbolaget imorrn och köpa 2st 27mm hylsor, bra att ha nån i reserv ifall den skulle gå sönder.
enda affären som är öppen på en söndag.

får se hur det går men det blir snyggare med den nya svingen, ska sätta dit en sving från en gsxr750 -00:a på min gsxr600 -98.

dvs om jag får bort km muttern som gått mig på nerverna idag.

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
ok, då gör jag så, ska ta mig till överskottsbolaget imorrn och köpa 2st 27mm hylsor, bra att ha nån i reserv ifall den skulle gå sönder.
enda affären som är öppen på en söndag.

får se hur det går men det blir snyggare med den nya svingen, ska sätta dit en sving från en gsxr750 -00:a på min gsxr600 -98.

dvs om jag får bort km muttern som gått mig på nerverna idag.

Skiljer det nått på svingen mot den u har nu? Någon särskild anledning till att byta?

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
vill modernisera den bara så den ser nyare ut, billigare än att köpa ny båge, den nya har en extra liten balk förstärkning, det har inte min gamla.
kan lägga upp en bild.

fronten har jag byggt om så den gamla platta -98:an, ser ut som en -01:a nu i fronten.

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
lägger upp en bild, översta bilden är originalsvingen som sitter på utan förstärkningen, den nyare svingen från 750:n underst har förstärkningen, markerat med röda pilar, jag tycker det ser snyggare ut därför byter jag ut den osv.

Bifogat

• test.JPG
    test.JPG
    23.4 KB · Visningar: 83
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand