Svingbult - Gängstång.

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Fanken man börjar få några trådar till samlingen nu. :näsblod

Har en fråga ang. svingbult eftersom jag ska ha bur på min sporthoj, och behöver en längre svingbult... Så undrar om det kanske går att ersätta med gängstång?

Jag själv både tror på det och inte. Känns som det borde funka eftersom det inte borde bli så mycket påfrestning där(Kanske blir det ändå?) Men känns ändå som det inte ska hålla :va
 
Tänk på att en gängstång ofta har lägre hållfasthet/hårdhet. Det kan ställa till problem!
 
det är väl mest skjuvbelastning på svingbulten, med tex rostfritt så borde det inte vara några problem hållfasmässigt.
Däremot ska det ju vara sugpassning på axeln, annar lär det ju glappa och ev bli glappare och glappare. (är några anliggande delar av aluminium, tex ram lär ju gängorna äta sig in i den)
Vad tusan ska du ha bur för?
http://news.motorbiker.org/blogs.nsf/dx/wtf-of-the-week-motorcycle-cage-patent.htm ? :näsblod
 
Ja, tänkte om man kanske skulle ha gått till IT linjen på skolan, men är inte säkert att dom kan göra en. Men vet inte om dom kan, och en riktig verkstad tar väl mycket för att göra en? Och en student har inte tillgång till mycket pengar :näsblod
 
Ja, tänkte om man kanske skulle ha gått till IT linjen på skolan, men är inte säkert att dom kan göra en. Men vet inte om dom kan, och en riktig verkstad tar väl mycket för att göra en? Och en student har inte tillgång till mycket pengar :näsblod

Ring och fråga det brukar inte vara så dyrt allt från bullpåse till ett gäng hundringar.
 
Är inte svingaxeln ihålig? Då borde det väl gå att lösa med gängstång innuti

Beror på typ av hoj. Moderna sporthojar har i regel ihålig axel, andra har dock ofta bara en stång med gänga i ena ändan och en sexkantsskalle i andra.

Jag hade helt klart fått en ny tillverkad om det inte finns några alternativa fästpunkter för buren.
 
Jag hade aldrig använt en gängstång som svingbult, mer eller mindre livsfarligt. Belastningen läggs ju rakt på gängorna och i längden innebär det bara onödigt slitage! Ursäkta men du är rent dum om du använder en gängstång :gnissla
 
Håller med Thorped.
Svingaxeln är en påkänd precisionsdetalj, ofta i verktygstål och rundslipad.
Så här ser den tex ut på ZX 750.
zx 750 89-90.jpg
Gängstång är mao helt förkastligt både vad gäller hållfasthet och passbild.

Ngn skrev ovan att rostfritt stål är lämpligt. Det är också fel, rostfritt och syrafast stål har tvärtom oftast lägre e-modul och brottgräns än vanlig handelsstål. Därtill ofta sämre utmattningsegenskaper pga deformationshärdning. Ska därför undvikas i påkända förband med växlande belastning som dessa.

Sätt fast buren i ngt annat än svingaxeln är mitt råd.

Gällande säkerhetsrelaterade frågor som dessa påminner jag om att läsa reglerna för teknikforumet innan man skriver inlägg med råd. Inga gissningar utan att noga ange att man gissar eller tror.
 
Last edited:
Har tagit bort min svingbult och inspekterat lite nu. Och den är ihålig men det är bara ett hål på ungefär 5mm. Så har en liten fundering. Har gjort en liten ritning på hur jag funderar på att göra.

svingbult.png

Det röda är alltså hålet, och då undrar jag om det går att kapa av bulten och svarva till en bit som har två "piggar" som går in i bulten och sedan svetsa ihop med 2 fogar. Någon som vet om det kan funka? Ska självklart lämna in bulten så någon med svarv och svets erfarenheter får göra det.
 
Har tagit bort min svingbult och inspekterat lite nu. Och den är ihålig men det är bara ett hål på ungefär 5mm. Så har en liten fundering. Har gjort en liten ritning på hur jag funderar på att göra.

View attachment 375294

Det röda är alltså hålet, och då undrar jag om det går att kapa av bulten och svarva till en bit som har två "piggar" som går in i bulten och sedan svetsa ihop med 2 fogar. Någon som vet om det kan funka? Ska självklart lämna in bulten så någon med svarv och svets erfarenheter får göra det.

Det är väl ett alternativ.

Min tanke är att borra och gänga upp ändarna på svingbulten till t.ex M8-M10. Inte alltför djupt utan kanske bara 10 mm gänga max. Det gör du enklast i svarven.

Svarva till distanser med lagom längd (kanske även med en ansats som stöd mot axeln).

Så slår du dit långa bultar och fäster i svingaxeln bara. Enklast, stadigast och bäst? För inte behöver väl buren ha kraftigare fäste än M8-M10 så länge den har stor anläggningsyta mot svingbult / distans / burfäste?
 
Kapa axeln mitt på å skarva håller säkert bara det blir riktigt gjort. Men å få den riktigt rak så du inte behöver slägga får å få den på plats igen är nog svårare. På skallsidan kan du ju svetsa fast en mutter utan problem. Andra sidan är ju inte lika lätt. Borra å gänga går ju. Men det beror ju lite på hur mycket material som blir kvar. Diam på axeln?
 
Det är väl ett alternativ.

Min tanke är att borra och gänga upp ändarna på svingbulten till t.ex M8-M10. Inte alltför djupt utan kanske bara 10 mm gänga max. Det gör du enklast i svarven.

Hade faktiskt en fundering på det medans jag hade bulten i näven förut. Ska kika lite mer på det. :tummenupp

Borra å gänga går ju. Men det beror ju lite på hur mycket material som blir kvar. Diam på axeln?

Den är skapligt grov, så har säkert runt halva godset kvar om jag borrar upp och gängar med M8 :banana
 
Sorry för dubbla inlägg, men har varit och mätt nu. Bulten är 20mm och hålet är redan 8mm men på änden där skallen är så är den 26mm. Så att borra och gänga för m10 är då inga problem i mina ögon. Tror det blir perfekt :yoparty

Men rätta mig om jag har fel :crash
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top