Svullna leder

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjohej, nu behöver jag lite hjälp o råd inför morgondagen. Ska jag söka vård?

Såhär är scenariot. Jag är mycket sällan sjuk... Dock har jag nu senaste 2 veckorna jobbat på industri och stått upp och lagt tryck på mina fossingar. Samt spelade bandy. Jag har fläktat runt mycket både ut o inne.

Lite bakgrund; för 3 år sedan kraschade jag på motorvägen i ett styrvobbel. Jag bröt inget, men det gjorde ont nog vid 180 att träffa asfalten (huvet först.. fast inte knäckvinkel). Jag gled o rulla o flög ut i ett dike, tydligen! Så jag reser mig upp varpå jag direkt faller ihop då jag inte kan gå. Båda mina fötter har vridit sig duktigt. 5 minuter senare äre rätt najs smärta i fötterna. Åker lite ambulans å det konstanteras att jag är frisk utöver 2 fötter som är oanvändbara... Så jag får 2 kryckor (jag kom typ ingenvart ändå)... kom till slut hem och upptäcker att det absolut inte går att ens använda kryckorna. Så jag får krypa... och det gjorde jag i 3 veckor tills jag kunde börja halta runt med kryckorna. Fick ha folk (läs Mamma) som kom hem till mig med grejer när jag behövde det, då jag inte kunde ta mig nånstans.

Första 2 åren kunde jag inte springa mer än aktivt i några minuter varpå jag fick lov att sluta då det bara kändes för mycket.

... Ok, hursomhelst... min högra fot .. som var värst "skadad" när jag kraschade har nu börjat göra skitont och jag kan typ inte gå på den utan att halta rätt ordentligt. Har detta och göra med att jag är påväg att bli sjuk? Eller har det med vädret och göra? Eller att jag stått mycket på sistone? Jag har inte varit mycket still under dagarna... ständigt nått o raska runt o göra.

När jag känner på foten så är det "intern" som det gör ont när jag börjar trycka lite. Det är inte utanpå utan hela innerdelen av foten/hälen.

Jag har tråkigt så jag skriver av mig lite för att starta en dialog mellan mig, som är helt ovetande om kroppens reaktioner (vet väl lite.. men inte konkret), och er som vet vad ni pratar om och kan få en uppfattning om vad som sker.

/nyser, ont i öronen, seg och sur som ett bi. :död

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Jag tror det bara finns 3 lösningar:

1. Ett stycke jök
2. Ett stycke brutalfylla
3. Två stycken amputationer

Dr. No-eyes

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Blir det bara väre så gå till doktorn för sjutton.
SH är kanske bra för mycket, men vi botar dig inte:)
Det kanske just är att din gammla skada har krypit fram igen pga att du belastar de delarna så mycket mer nu på jobbet.

spirre

Riders of Helsingborg
Gick med
16 May 2003
Hoj
Ducati 750 Sport -01 | KN Filter,Ducati Performance Kolfiberbössor - R.I.P. 2008-09-01
Gå till läkaren imorgon bitti !!!!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
spirre skrev:
Gå till läkaren imorgon bitti !!!!
du sa "gå"... jag får nog krypa. Känns det som.

Kan man linda in foten i nån sortsgrej för att ... ja.. lindra / förbättra?

Just nur är jag kall o ful. Det knakar om foten när jag vrider på den i vissa lägen.

Pellert

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
...jupp...en röd.
Mycket möjligt att det är den gamla skadan som kommit tillbaka pga högre belastning. Vet du om allt är läkt ok i foten? Min far pajade foten för ett antal år sedan men fick besvär först i sommras. Tydligen ett ben som inte läkt ihop rätt vilket gjorde att foten sjönk ihop och klämde ett par nerver. Efter en tripp till en ortoped gjöt dom sulor som stadgar hålfoten, det kanske är det du behöver?

Men som bla Silwer har sagt, kontakta en läkare och få det fixat.

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Mitt råd är att gå till doktorn......men jag vet att hade det vart jag så hade jag vilat, provat hur det känns imorn och sen om det inte verkar akut inte gått till doktorn...

säkert så att din redan slitna fot fått lite för mycket nu på slutet och säger åt dig att den vill vila lite, så lyssna på den nu så blir det nog bra ska du se!! :tummenupp

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
De röntgade mina fötter vid kraschen å sa att inget var fel. Inga brutna ben eller nått alls. :confused:

Pellert

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
...jupp...en röd.
Kan ju vara en mjukdelsskada, sånt kan ju vara svårt att se på röntgen. Oavsett hur du mår i morgon så anser jag att du bör kontakta en ortoped snarast. Det är ju trist om det kommer tillbaka om ett par veckor igen.

(Jag är absolut ingen expert så du ska nog inte lyssna för mycket på mig men ändå.:))

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
Kraschade själv för ett par år sedan och kunde inte gå eller springa på ett bra tag. Sedan när jag trodde det vart bra så började jag "sporta" igen och då kom kramperna i benen. Doktorn sa att det var för att jag började bygga upp mina muskler i benen igen och att det gick lite för fort vilket gjorde att muskel/leder vart stressade. Men efter lite vila och varsam träning blev allt bra och jag har inga men idag förutom "lite" snygga stygn..

Kan tilläggas att jag chokade läkarna en hel del då jag inte heller hade brutit någon, bara det att det fattades lite kött...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Magnetröntgen är väl den fiffiga grejen man använder för de mjukare delarna av kroppen.

Har du så ont att du lär ta smärtstillande, åk till Akuten, NU!

spirre

Riders of Helsingborg
Gick med
16 May 2003
Hoj
Ducati 750 Sport -01 | KN Filter,Ducati Performance Kolfiberbössor - R.I.P. 2008-09-01
Swedie skrev:
du sa "gå"... jag får nog krypa. Känns det som.
Man kan gå på många olika sätt... Händerna tex :)
Nää.. men allvar... kryp till läkaren så fort du har vaknat.. lär juh ta sin tid..
Be honom skriva ut ett recept på Naproxen som är mot värk & inflammation..
Vad du troligtvis har fått är säkert en muskelinflamation..
Jag utesluter dock inte att det kan ha ngt med kraschen att göra..

/Ej leg. Dr. spirre

Ps: Du MÅSTE uppdatera med vad läkaren har sagt... OK ??? :)

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Swedie skrev:
Tjohej, nu behöver jag lite hjälp o råd inför morgondagen. Ska jag söka vård?

Det finns egentligen en sak och bara en sak att göra;
Precis som en motorcykel behöver servas då och då, behöver kroppen vård oxå ibland. Ett sätt för kroppen och kommunicera med "ägaren" är att skicka signaler (som smärta tex) som talar om att nåt är inte som det ska vara. Och då ska man ta dessa signaler på största allvar och söka hjälp så fort som möjligt.
Nu kan man inte påstå att alla läkare vet vad de gör, men de vet en hel del mer än du och jag när det gäller kroppen.
När de röntgade dina fötter kan det ha funnits skador som inte har visat sig på bilderna. Skador som uppstår på ben och hårdare vävnader i kroppen syns bra på just röntgenbilder, men skador som kan finnas på mjukare vävnader som tex brosk syns tyvär inte, i de flesta fall. Finns det misstankar om skador på brosk (tex miniskskada) så brukar man rekomendera en MRI (Magnetic Resonance Imaging). Då kan läkaren ställa en fullständig diagnos. Tyvärr, för att kunna spara pengar, brukar sjukhusen skicka hem patienter utan att skicka de till just MRI, ibland.
I ditt fall kan det vara så att du har haft en skada på foten som inte har visat sig i bilderna, och det har bara blivit värre och värre med tiden. Du säger själv att du har belastat din kropp ganska mycket på sistone. Nu försöker din kropp att kommunicera med dig och tala om att allt är inte som det ska vara.

Ignorera inte dessa signaler och sök hjälp hos en läkare. Det är därför de finns där :)

Hoppas att det är inget allvarligt.

Krya på dig

Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Låter som en inflammation,finns en salva som heter orudis som e grymt bra,men du borde nog gå till en läkare för rätt diagnosgivning,leder e inget att leka med,kan komma surt efter.Kanske behöver en kortisoninjektion.

Skorpan

Guest
är ingen läkare men efter att ha krossat min häl så vet jag iaf lite
så här ligger det till:

hela foten är full med massa små rörliga ben,muskler,senor o nerver
det räcker med bara några veckor (som i ditt fall) att du inte använder lederna så stelnar dom och brosk kan bildas som som ligger o klämmer nåt i foten och då gör det ont - åk o gör en magnetröntgen så ser dom det direkt
kan vara det...

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Fi dong... det låter ju inte bra alls. :(

Seså... iväg till doktoren.. så att dom kan ställa diagnos.. o förhoppningsvis ge dig bot.

//M

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...