syns du i trafiken?

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
tänkte kolla med er pojkar och flickor vad ni gör för att synas/inte synas i trafiken.
frågan gäller inte poooosers.. utan mer om att göra bilister uppmärksamma på att man kommer fräsande.
mången gång har bilister svägt ut framför en :mad: .... eller ja... några gånger iallafall. :rolleyes:

som bekant kan det vara bra om man syns i trafiken... när man kör motorcykel är man ju vanligen rätt liten.. om man nu inte kör guldvinge med sidovagn och husvagn :huvet

så... vad gör du för att synas? kör du med en stor vägkon på huvudsaken?
pastellfärgat ställ och hoj?
har du klisterreflexer över hela hojen?

eller gör du som jag brukar göra.. kör med helljuset på JÄMT!
ni kanske har bättre knep ändå?
//droopfy

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Använder blinkers nästan varje gång de ska användas. Helljus för det mesta, blåfärgat sådant. Ljus hjälm. Det är mina knep.

Sen att jag har en vit/rosa/grön hoj kanske inte gör saken sämre direkt :)

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
En snorgrön låda bak på hojen samt alltid helljuset tänt! iaf på budhojen
kan säga att ibland är det bra att man inte syns oxå! för förvirrade mottrafikanter kan göra bra mycket för att jävlas med en...

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
hållundan skrev:
Använder blinkers nästan varje gång de ska användas. Helljus för det mesta, blåfärgat sådant. Ljus hjälm. Det är mina knep.

Sen att jag har en vit/rosa/grön hoj kanske inte gör saken sämre direkt :)

mm... dedära med blinkers... och framförallt TYDLIGA sådana... det är ingen dum idé. visst är det snyggt med skitsmå blinkers... men dom syns ju inte. och även fast man kanske ofta kör en aning fortare än dom i bil så behöver det ju synas vart man ska. :fatta!

blåfärgat framljus?

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Efter 4 säsonger och 3000mil kan jag bara komma ihåg en gång någon varit på väg ut så jag fått bromsa (en lastbil på 50 sträcka)

Vet inte om det är mina färgglada hojar eller att jag sällan överskrider dubbla hastighetsbegränsningen som gör det.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Droopfy skrev:
mm... dedära med blinkers... och framförallt TYDLIGA sådana... det är ingen dum idé. visst är det snyggt med skitsmå blinkers... men dom syns ju inte. och även fast man kanske ofta kör en aning fortare än dom i bil så behöver det ju synas vart man ska. :fatta!

blåfärgat framljus?
Har mellanstora "miniblinkers" som både ser okej ut och syns då dom används... Tycker det är rätt vettigt faktiskt.

Blåfärgat H4ljus, ingen aning vad det är för en lampa. Satt där när jag köpte baugen. Lär jag väl ta reda på då den går i paj :)

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Droopfy skrev:
tänkte kolla med er pojkar och flickor vad ni gör för att synas/inte synas i trafiken.
frågan gäller inte poooosers.. utan mer om att göra bilister uppmärksamma på att man kommer fräsande.
mången gång har bilister svägt ut framför en :mad: .... eller ja... några gånger iallafall. :rolleyes:

som bekant kan det vara bra om man syns i trafiken... när man kör motorcykel är man ju vanligen rätt liten.. om man nu inte kör guldvinge med sidovagn och husvagn :huvet

så... vad gör du för att synas? kör du med en stor vägkon på huvudsaken?
pastellfärgat ställ och hoj?
har du klisterreflexer över hela hojen?

eller gör du som jag brukar göra.. kör med helljuset på JÄMT!
ni kanske har bättre knep ändå?
//droopfy

Orange hoj, svart/orange hjälm... :rolleyes: och så helljuset påslaget ute på krokväg, men ej i stan. Går väl inte göra så mycket mer, klistra SMC-flourosernade tejp på hojen gör jag INTE! :fakta Har tidigare kört med helsvart (hoj + hjälm), och funkar bättre med lite mer synliga färger nu, men folk (bilister) kör ändå ut framför mig, men betydlig mer sällan nu än när jag var "mörkare".

/B

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
hållundan skrev:
Har mellanstora "miniblinkers" som både ser okej ut och syns då dom används... Tycker det är rätt vettigt faktiskt.

Blåfärgat H4ljus, ingen aning vad det är för en lampa. Satt där när jag köpte baugen. Lär jag väl ta reda på då den går i paj :)

japp. jag håller med.

gör det stor skillnad på dedära blåfärgade ljuset eller?
hur påverkas reflektorn av den lampan? är de inte risk att det blir överhettat?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Droopfy skrev:
japp. jag håller med.

gör det stor skillnad på dedära blåfärgade ljuset eller?
hur påverkas reflektorn av den lampan? är de inte risk att det blir överhettat?
Det ser rätt ballt ut, det är väl fördelen. Ljuset är rätt okej också iofs. Ingen aning om reflektorns påverkan faktiskt. Det är ju en "vanlig" lampa, så det tror jag inte medför någon negativ effekt på grejerna...

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
hållundan skrev:
Det ser rätt ballt ut, det är väl fördelen. Ljuset är rätt okej också iofs. Ingen aning om reflektorns påverkan faktiskt. Det är ju en "vanlig" lampa, så det tror jag inte medför någon negativ effekt på grejerna...

okey... nä. iofs. bara inte lampan är för stark... det såg jag på bosse bildoktorn :3freak att de kunde skada reflektorn...

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
# Har ställt upp halvljuset, så att det blir så där lagom irriterande för bilisterna :hihi .
# Brukar hålla in ljusblinken när jag ser en bil som vill köra ut framför mig.

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
Roger_SWE skrev:
# Har ställt upp halvljuset, så att det blir så där lagom irriterande för bilisterna :hihi .
# Brukar hålla in ljusblinken när jag ser en bil som vill köra ut framför mig.

att blinka är inte så dumt... det är ju ännu tydligare än att ha på ljuset hela tiden... problemet är dock bara att man inte alltid ser vissa bilar vid kanten i så god tid. det är nog de enda problem jag kan se.

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
benkar skrev:
Orange hoj, svart/orange hjälm... :rolleyes: och så helljuset påslaget ute på krokväg, men ej i stan. Går väl inte göra så mycket mer, klistra SMC-flourosernade tejp på hojen gör jag INTE! :fakta Har tidigare kört med helsvart (hoj + hjälm), och funkar bättre med lite mer synliga färger nu, men folk (bilister) kör ändå ut framför mig, men betydlig mer sällan nu än när jag var "mörkare".

/B

så då är det nog ingen dum idé att lacka hojen kawagrön istället för som den nu är... svart.

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Jag märkte stor skillnad när jag fick på ett rejält system så hojen brölar mer..

Man ser att folk i bilar vrider på sig för att titta långt innan man hinner upp dom bakifrån. Det har blivit mycket mer sällsynt med bilar som kör ut framför mig i korsningar oxå.. Så det är ju rent livsfarligt att köra med laglig ljudnivå :kocko

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Helljus såklart. Tokgul färg på hojen, dock ganska diskret och mörkt ställ + hjälm, men det kompenserar jag med ett slipon och höga varv... :hihi

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Hahahaa kan se framför mig nån stackare som e tagen av sheriffen utan avgassystem och skyller på att det är för att bilisterna ska höra en.

Loud pipes saves lifes!!!

Snart är det sommar snart är det sommar snart är det sommar

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Johnsen skrev:
Loud pipes saves lifes!!!
Exakt. :yoparty

Själv gör jag inte så särskilt mycket för att synas bättre i trafiken. Och visst har det varit nära vid några tillfällen. Men ännu har inget inträffat iaf. :gnissla

Men den som tycker att t.ex. bilister har svårt för att se en mc bör ge sig ut en liten tur på en eu-moped. En sommar då jag körde 85 mil med firmamoppen så var det nära att smälla fler gånger än vad det har varit på sex säsonger med mc-kort. :gnissla :skrämd :kocko
(Enligt Moped-OLA inträffade 30 av 54 dödsolyckor med mopedister under åren 1997-2002 i korsningar. http://www.vv.se/filer/19556/djupstudierapport.pdf sidan 13.)

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
benkar skrev:
/B

För att inte glömma kameran i högsta hugg hela tiden :D , dom stackars bilisterna tror ju att du är en civilare :hihi

Snart sommar................................ :banana

Om inte annat hur är det med teorien att om man kör mycket fortare så svänger alltid bilarna ut bakom en.... :va :rolleyes:

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...