Systemhjälmar

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Är det någon här som har koll på systemhjälmar (öppningsbara)?
Vill ha en av god kvalitet i glasfiber/komposit.
Min gamla helt oskadade Shoei XR800 skall få gå i pension nu... den är 10år gammal nu.
Anledningen till att jag vill ha en systemhjälm är det klassiska... jag har glasögon.

De hjälmar jag skulle vilja ha input om är:
BMW Systemhjälm 5
Shoei Syncrotec II
Schuberth Concept
Schuberth C2

Finns det några andra som man bör ha med i beräkningen?

Och innan någon annan påpekar det sä vet jag att en "vanlig" integralhjälm typ Arai/Shoei skyddar bättre.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Finns det verkligen ingen som har koll på dessa hjälmar?
Eller är det för att jag lagt tråden i en forumdel som ingen ids läsa (Nybörjarfrågor finns ju med i namnet)?

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
Maggy skrev:
2515649 Är det någon här som har koll på systemhjälmar (öppningsbara)?
Min gamla helt oskadade Shoei XR800 skall få gå i pension nu... den är 10år gammal nu.
Anledningen till att jag vill ha en systemhjälm är det klassiska... jag har glasögon.

BMW Systemhjälm 5
Shoei Syncrotec II
Schuberth Concept
Schuberth C2

Och innan någon annan påpekar det sä vet jag att en "vanlig" integralhjälm typ Arai/Shoei skyddar bättre.

Bogvisir är fult.

Dessutom känns det inte helt pålitligt att ha ett delat skal, experterna får säga att det är hur säkert som helst, jag kommer aldrig att sätta en sådan tingest på mitt huvud.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Satsa du på nån av märkeshjälmarna så får du bästa möjliga skydd.
Shoei
Arai
Är de som jag skulle tittat på i första hand.

Passformen är grymt viktig i alla skyddsammanhang, lita på en som testat skydd lite oftare än nödvändigt !!

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
Hade en Shoei Syncrotec II innan min nuvarande Shoei XR-1000 och rekommenderar dig verkligen att överväga om du verkligen behöver öppningsbarheten på hjälmen.

Nackdelarna med Syncrotec II framför XR-1000 är:

Syncrotecen är tyngre, har sämre aerodynamik, sämre ventilation och framför allt ett betydligt högre vindbrusljud.
Jag fick dessutom tätningslisten för visiretsnederkant att ligga an mot näsan när man kom upp lite fart och det blev lite lätt obekvämt.
Syncrotecen körde jag aldrig utan öronproppar men med Xr-1000 så händer det att jag struntar i öronpropparna.

Jobbar du som trafiklärare, trafikpolis eller möjligtvis övningskör så behöver man kanske öppningsbarheten men i övrigt tycker jag personligen inte att man ha någon större nytta av den.

Däremot är min erfarenhet att Syncrotecen har överlägsen kvalitetskänsla när man känner på andra öppningsbara hjälmar i butik. Låsmekanismen känns kraftig och välfungerande.

Som vanligt ska man köpa en hjälm som passar ens skallform. Passar Syncrotec på dig så passar och Xr-1000, som inte är öppningsbar men i övrigt är den enligt mig en både bättre och billigare hjälm.
Har inte saknat syncrotecen en enda sekund sedan jag bytte.

Jag brukar inte sällan ha solglasögon tillsammans med min nuvarande hjälm och det är inga problem. (bara man kommer ihåg att ta av glasögonen innan man tar av hjälmen. :huvet )

(För övrigt fungerar syncrotecen utmärkt om du ska ut och nicka bort fåglar ur din färdväg. :näsblod)

Utöver det finns det en diskussion om fördelar/nackdelar med att ha en öppningsbar hjälm vid en ev. olycka.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=107031

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Maggy skrev:
2515649 Är det någon här som har koll på systemhjälmar (öppningsbara)?

BMW Systemhjälm 5
Shoei Syncrotec II
Schuberth Concept
Schuberth C2

GUBBE! :skrattaåt

Xorf

Medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
Honda VFR750
Glasögon är väl ingen anledning att köpa jet-hjälm med överdimensionerat visir?!?!?

Testade en ett par gånger men var lika fan tvungen att ta av glasögonen för att montera hjälmen på huvet.

Nu har jag en riktig hjälm!

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Two stroke man skrev:

Du är äldre... :D

Jag har ju iofs kört med vanlig integral och glasögon i några år... typ alla jag haft hoj. Så visst kan man ha glasögon i hjälmen.
Får kanske bli en ny SHOEI då... den vet man ju att den passar bra.
Vad är det för skillnad på en Arai och en SHOEI i passform?
Passar en Arai bättre på folk med "oval" skalle eller?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Maggy skrev:
2527554 Du är äldre... :D

Jag har ju iofs kört med vanlig integral och glasögon i några år... typ alla jag haft hoj. Så visst kan man ha glasögon i hjälmen.

Men det är ju tydligt att vissa blir gubbe tidigare än andra... :D
Har du tänkt på att du är närmare 50 än 20?

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Maggy skrev:
2527554 Du är äldre... :D

Stoppa in huvvet i en Arai och avgör själv...liksom hos Shoei så varierar passformen mellan modellerna !

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Triggerhappy skrev:
2527571 Stoppa in huvvet i en Arai och avgör själv...liksom hos Shoei så varierar passformen mellan modellerna !

Får åka på semester till ett ställe där det finns en MC-affär med både Arai och Shoei att prova. Finns inga såna butiker i närheten här.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Var skall man beställa sig en hjälm?

Sökte på Shoei och Hjälm.... många träffar blev det.

Någon som har tips på webbutik/firma med najs price på SHOEI?

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Triggerhappy skrev:
2526997 Satsa du på nån av märkeshjälmarna så får du bästa möjliga skydd.
Shoei
Arai
Är de som jag skulle tittat på i första hand.

Passformen är grymt viktig i alla skyddsammanhang, lita på en som testat skydd lite oftare än nödvändigt !!
nu kör ju en viss tysk med hjälmen Schuberth så den kan ju inte vara helt kass:rolleyes:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
blom skrev:
2536237 nu kör ju en viss tysk med hjälmen Schuberth så den kan ju inte vara helt kass:rolleyes:

Nu sitter ju han skyddad i en bil och de betalar säkert kungligt för att han skall ha deras potta på skallen..

Nåja...jag säger INTE att andra hjälmar är dåliga men jag känner mig trygg i att tipsa om Shoei och Arai då båda tilllverkarna har ett grundmurat bra rykte. DOCK skiljer ju passformen då alla inte har identiska skallar så är det ju svårt att få en serietillverkad hjälm att passa Maggy lika bra som Fanta !!

Köp f-n inte i blindo....skall du lägga dessa pengar på en pryl med så viktig funktion så lär du ju lägga lite möda på att få det rätt !!

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Triggerhappy skrev:
2536278
Köp f-n inte i blindo....skall du lägga dessa pengar på en pryl med så viktig funktion så lär du ju lägga lite möda på att få det rätt !!

Det får bli en SHOEI... har "alltid" haft SHOEI (iallafall i 15 år)... de passar alltid... således kan jag beställa en sådan oprovad. Arai har jag aldrig testat.

Det lutar dessutom åt en XR 1000. Har ju lyckats med glasögon och integral i alla år hittills så vanan finns.

Frågan kvarstår... var köpa SHOEI hjälm?

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Triggerhappy skrev:
2536278 Nu sitter ju han skyddad i en bil och de betalar säkert kungligt för att han skall ha deras potta på skallen..
jag tror ialf inte att han sätter på sig skit när han ska ratta sin kärra i över 300kmh, vare sig dom betalar kungligt eller ej :)

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
blom skrev:
2536473 jag tror ialf inte att han sätter på sig skit när han ska ratta sin kärra i över 300kmh, vare sig dom betalar kungligt eller ej :)

Man kan väl tro att just hans hjälmar knappast e de sämsta som Schuberth klämt ur sin fabrik.

Återigen...jag säger INTE att det är dåliga hjälmar !

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!