Systemkamera, vilken av dessa 3?

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Tjena. Kommer köpa mig en digital systemare i helgen, men undrar vilken som är värd pengarna mest.

Dessa tre är mest intressantast just nu.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=132341

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=160196

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=170685

Kanske att olympusen är mest intressant, pga inbyggd bildstabilisator, liveview samt dammfilter.
Det kommer bli min första dslr, så användarvänlighet är ju ett plus.

Kommer mest ha den till att fotografera barnen och motorcyklar med.

mvh
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Skulle också gått på Olympusen av dom tre. Annars kan jag tipsa om Sony DSLR-A100. Den var jag väldigt nära att köpa själv i somras.
Men det bästa är ju om du kan klämma på dom och känna hur dom ligger i handen, och om alla knappar sitter bra till för dig. Ergonomin är väldigt viktig. Det var därför jag sålde min Canon 350D, den låg inget bra i handen, och jag tryckte på fel knappar hela tiden av misstag, och jag förmodar att 400D är likadan. Plastig och eländig.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Har själv en 400D och är rätt skakig på handen, men har ej haft nå problem med det ändå den inte har nån bild stabiliserare.

400D har "dammborttagare" från linsen.

Näj jag köpte min för ca:1 år sedan så var det ingen som kunde mäta sig med denna, och vad jag vet i överlag så vinner den på det mesta grenarna i tester.

Kasta in denna fråga i "datacentralen" under tråd "digital fotografering" eller vad den nu heter så får du proffsiga svar istället
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Canon 400D helt klart.

Nikon går bort då 40modellen är avskalad på en massa funktioner man vill ha och samtidigt accepterar den inte alla Nikon objektiv. Skall du ha Nikon så leta upp en begagnad D50. Jag tycker för övrigt att Nikon är bekvämast i handen och har bäst menyer.

Olympus går bort då det är en olympus, där finns inte tillbehör/objektiv i tillräckligt stor utsträckning för dig att växa i. För rätt snart efter inköp kommer du att vilja handla batterigrepp och andra objektiv och då får du spader på att alla aftermarketobjektiv inte görs med olympusfattning.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Olympus går bort då det är en olympus, där finns inte tillbehör/objektiv i tillräckligt stor utsträckning för dig att växa i. För rätt snart efter inköp kommer du att vilja handla batterigrepp och andra objektiv och då får du spader på att alla aftermarketobjektiv inte görs med olympusfattning.

Det var lite min tanke också, därför jag tipsade om Sonyn. Som alla vet övertog Sony KonicaMinoltas DSLR-tillverkning. Dom behöll objektivfattningen, vilket betyder det finns mängder med objektiv som passar på begagnatmarknaden. Dessutom har den också bildstabilisering i huset, vilket gör att objektiven blir billigare.
Jag höll på i flera månader att kolla och jämföra kameror tidigare i år, och för mig gick både Canon och Nikons billigare kameror bort ganska snabbt. Det jag skulle kunna tänka mig är en begagnad Canon 20D. Polaren har en och det är nog den skönaste kamera jag nånsin hållit i. Det var efter att jag känt på den som jag sålde min 350D, plötsligt kände jag hur hopplös den var. Den får ha vunnit hur mycket utmärkelser som helst, jag tycker inte den är bekväm att hålla i, och då blev det att den mest låg hemma i hyllan även om bilderna blev bra.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Av de tre du länkade till skulle jag köpt 400D. Förklaring står ovanför mitt inlägg. ;)
Å andra sidan, om du inte kommer 'växa in' i fotorollen utan bara ska ha den till lite mer kvalitativa festbilder, brud... eh, barn, hojar och sånt så kommer Olympusen. Som Boris JR säger så vill du sen köpa till saker så kommer du antagligen vilja köpa en ny kamera istället. Syrran har den Olympusen och den är bra, helt ok om man är nöjd där.

Jag skulle dock satsat på en Nikon D80.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Det var lite min tanke också, därför jag tipsade om Sonyn. Som alla vet övertog Sony KonicaMinoltas DSLR-tillverkning. Dom behöll objektivfattningen, vilket betyder det finns mängder med objektiv som passar på begagnatmarknaden. Dessutom har den också bildstabilisering i huset, vilket gör att objektiven blir billigare.
Jag höll på i flera månader att kolla och jämföra kameror tidigare i år, och för mig gick både Canon och Nikons billigare kameror bort ganska snabbt. Det jag skulle kunna tänka mig är en begagnad Canon 20D. Polaren har en och det är nog den skönaste kamera jag nånsin hållit i. Det var efter att jag känt på den som jag sålde min 350D, plötsligt kände jag hur hopplös den var. Den får ha vunnit hur mycket utmärkelser som helst, jag tycker inte den är bekväm att hålla i, och då blev det att den mest låg hemma i hyllan även om bilderna blev bra.

Gluggarna till Sonyn billigare än Canon och Nikon? Tjöss mig!
Ett 70-200/2.8 IS till Canon 18900.-
Ett likadant fast i Sonys regi: 23690:- :rolleyes:

Nära nog 5000:- i skillnad

Jag hade valt Canon. (Inte bara för att jag kör Canon själv)
Som "vanlig" användare så kommer du att ha en kamera länge. Det hänger på om du kan klara dig med det mindre huset. D40X är oxo väldigt liten. Canonen mår bra av ett batterigrepp.

Ska du BARA gå på känslan i att hålla kameran, ja då vinner Olympusen....men det blir dyrt i längden då beg.markn och eftermarknadssaker är vääääääääldigt begränsat på gluggar t.ex.

Jag skulle dock satsat på en Nikon D80.

...eller en beggad Canon 30D ;)
 
Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Nikon D40X har ju vunnit över alla dessa i tester...bättre exponering, bättre display.
Nikon D40X...hade ju jag valt!
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Olympusen säger jag! Har själv E-500.

När du ska köpa tillbehör finns det mesta ända till du vill ha det bästa, och då är det ändå bättre idé att köpa nytt kamerahus.
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Tänker inte ge mig på att rekomendera nån viss modell men lite tips kan jag ge iaf!

Själv var jag inne på en 400D när jag köpte i höstas men efter att ha hållit i både den och Nikon D80 slutade det med en Nikon! Om man som jag har ganska stora händer ligger den mycket bättre i handen tycker jag iaf!

Det man också ska tänka på är att kamerahuset är ganska billigt jämfört med bra objektiv! Exempelvis är objektivet som följer med 400D:n är ganska trist, inte särskilt ljusstarkt och brännvidden lämpar sig mest för inomhusfoto, att fota motorcyklar på lite avstånd är lönlöst!

Vad gäller automatisk dammborttagning så är ju det bra om man byter objektiv ofta och exponerar sensorn för ev. damm, men för en hobbyanvändare som oftast kör med ett enda objektiv är det inte så mycket värt, är heller inga större problem att rengöra sensorn själv om man skulle få nåt dammkorn på den.

Skaksensor är ju förstås också en bra funktion. Men många moderna objektiv med lite längre brännvid har inbyggd vibrationsreducering.

Skulle jag rekomendera marknades bästa kamera för tillfället blir ju det då förstås Nikon D3 men den hamnar nog lite utanför budget :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har olympus E500.
Bra kamera.
Dyra tillbehör och dåligt urval.
Skulle satsa på en Canon.
Särskilt som nybörjare - Man vet ju inte riktigt vad man vill ha egentligen.
Funderar du om ett "riktigt teleobjektiv" vore något för dig?
1500 på blocket, så kan du prova.
Med en Olympus finns inget begagnat (4/3 fattning), nytt kostar flis och tar en evighet att få fram!
Köpte ett 135-400 från cyber photo.
Tog över ett halvår innan jag fick det..
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Hej!

Tänk inte för mycket på just modellen utan även objektiv, blixt osv när du vill växa. Välj istället efter märke är mitt tips. Tips 2 är att fundera på begagnat också som antytts ovan också. 20D, 30D, D80 är mycket bättre. Har själv bytt från 350D till 30D.

Skillnaden är nästan som om jag jämför min gamla FZR1000 -89'a jag en gång hade med den R1-03'a jag har nu. Främst blir autofokusen snabbare och säkrare. Har betydelse vid MC-foto.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Nikon D40x har ingen intern autofokusmotor så för mig går den bort. Har en D50 själv och är riktigt nöjd med den!
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Nikon D40x har ingen intern autofokusmotor så för mig går den bort. Har en D50 själv och är riktigt nöjd med den!

Fast det spelar ju mindre roll numera...de flesta bra glasen har ju inbyggd motor. Antar att kamera rookien inte lär handla 85/f1,4 eller sånna gluggar i morgon...Näe satsa på en D40x...en 18-135 och en 70-300VR, enjoy!


Sålde min D2x förra veckan och väntar att D300´n kommer nästa vecka...D3 får vänta ett halvår om inte firmabonusen blir godis innan dess.
Min AF-S28-70/2,8 kanske får ge vika för AF-S 24-70 snart åsså ;)
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Fast det spelar ju mindre roll numera...de flesta bra glasen har ju inbyggd motor. Antar att kamera rookien inte lär handla 85/f1,4 eller sånna gluggar i morgon...Näe satsa på en D40x...en 18-135 och en 70-300VR, enjoy!

;)

Ja det kanske är sant. Kan man gaffla med D40x förresten?


.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Canon 400D alla dagar i veckan och 2 ggr på Söndag. :nicka

1) Bäst utbud vad gäller gluggar.
2) Den är inte för liten (helt oförstående för de som tycker att den är liten).
3) Det är en Canon!


Tjöp 400D-huset (5-6k) samt ett Tamron 17-50mm/f2.8 (4k) (tot. ca 10k) så har du bra mycket kamera för pengarna! Vill du snåla lite så går du på Sigmas 17-70 för 3 papp ist.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Canon 400D alla dagar i veckan och 2 ggr på Söndag. :nicka

1) Bäst utbud vad gäller gluggar.
2) Den är inte för liten (helt oförstående för de som tycker att den är liten).
3) Det är en Canon!


Tjöp 400D-huset (5-6k) samt ett Tamron 17-50mm/f2.8 (4k) (tot. ca 10k) så har du bra mycket kamera för pengarna! Vill du snåla lite så går du på Sigmas 17-70 för 3 papp ist.

Eller varför inte testvinnaren Sigma 18-50 2.8? Nävisstja, den finns ju inte till Canon med HSM-motor... ;) Får köpa D40x istället då! Hihi!

Men med tanke på vad Zee punktar upp i nummer 2). Kläm lite på modellerna och bilda dig en egen uppfattning! Jag och Zee delar ju inte uppfattning om storleken men vi delar kanske inte din storlek på kroppsdelarna heller...

PS2. Glöm inte att objektivets kvalitet är ap-viktig! Du kan köpa en skitbra kamera men inte förstå det eftersom objektivet som följer med är dåligt...



.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top