Tänder fyra gånger

Jorak

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Täby
Hoj
GSX750EF
Tjänare!

Min ögonsten har börjat strula. När jag trycker på tändningen hörs det att den tänder till fyra gånger men sen dör den! Om jag då väntar i 2-3 timmar kan jag få den att kort tända till igen men för att åter dö. Startmotorn drar däremot runt utan problem och låter hur pigg som hellst. Har bytt ut tändstift men problemet består. Har kontrollerat att det slår ”stora” gnistor från alla fyra.

Jag kan däremot springa igång den och då kan jag efter 10 miniters körande stänga av och sätta på den utan problem i ungefär en timme. Om jag ser till att parkera där det finns en nedförsbacke kan jag alltså åka och småshoppa om jag inte parkerar någon annanstans för länge.

Det är alltså inget mig veterligen problem med batteriet. Jag har haft i k-sprit i tanken för att göra rent men det hjälper inte. Förgasaren hade jag en ordentlig genomgång på för 2 månader sen och den ser fortfarande bra ut inuti. Alla slangar från motorblocket till bensinkran/förgasare är hela. Bensintanken är rengjord invändigt.

Nu funderar jag på att montera isär motorn och leta problem men jag undrar om det är värt besväret... Motorn har sedan länge ”andats” ut olja, inte så att det droppat men en tunn hinna bildas, och därför tänker jag att någon packning kanske är dålig. Cykeln har funkat perfekt förut! Suck...

Tacksam för tips? :va Plocka isär motorn är ju ett ganska ordentligt projekt...
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Är det samma problem om du ställer soppakranen i läge "PRI" (kopplar förbi vacuumventilen)?
 

Jorak

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Täby
Hoj
GSX750EF
Yex box. Hjälper inte. Jag tror inte det är soppatillförseln som är problemet. Eller har jag fel? Det kan ju bli kajk på fler sätt antar jag.

Det hjälper inte heller om jag först lägger i femmans växel och kör runt bakhjulet några varv för att pumpa in bensin. Men som sagt startar den på en femma om jag väl har varmkört den en liten stund innan.

Min modell är känd för att ha "elproblem" som uppräder förr eller senare men jag misstänker att det inte heller är felet. :huvet
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jorak skrev:
Tjänare!

Min ögonsten har börjat strula. När jag trycker på tändningen hörs det att den tänder till fyra gånger men sen dör den! Om jag då väntar i 2-3 timmar kan jag få den att kort tända till igen men för att åter dö. Startmotorn drar däremot runt utan problem och låter hur pigg som hellst. Har bytt ut tändstift men problemet består. Har kontrollerat att det slår ”stora” gnistor från alla fyra.

Jag kan däremot springa igång den och då kan jag efter 10 miniters körande stänga av och sätta på den utan problem i ungefär en timme. Om jag ser till att parkera där det finns en nedförsbacke kan jag alltså åka och småshoppa om jag inte parkerar någon annanstans för länge.

Det är alltså inget mig veterligen problem med batteriet. Jag har haft i k-sprit i tanken för att göra rent men det hjälper inte. Förgasaren hade jag en ordentlig genomgång på för 2 månader sen och den ser fortfarande bra ut inuti. Alla slangar från motorblocket till bensinkran/förgasare är hela. Bensintanken är rengjord invändigt.

Nu funderar jag på att montera isär motorn och leta problem men jag undrar om det är värt besväret... Motorn har sedan länge ”andats” ut olja, inte så att det droppat men en tunn hinna bildas, och därför tänker jag att någon packning kanske är dålig. Cykeln har funkat perfekt förut! Suck...

Tacksam för tips? :va Plocka isär motorn är ju ett ganska ordentligt projekt...

Detta kanske låter larvigt, men har du kollat så att choken funkar? vajern kanske är av eller dyl. Då borde den ju vara svårstartad när den e kall.
Min brukar vara ganska svår att få igång när den är kall om jag inte chokar i rätt "läge", dvs max nu när det är 5-10 grader och halvchoke när det är sommar.
Har man gammal bensin brukar den vara svårstartad också...
 

Jorak

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Täby
Hoj
GSX750EF
Själva chokevajern är hel för att fläppen (eller vad den nu heter) på förgasaren rör sig då jag rör på spaken på styret. Men det är sant... Det kanske kan ha kommit in något junk som sitter i vägen där. Måste ut i garaget och kontrollera.

Jag återkommer med rapport om ett tag. Skönt att det finns folk som kan hjälpa till då den egna fantasin inte räcker.
 

Firefighter

tokiga masar
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Björbo
Hoj
R1
kolla om det är ett filter i bensinkranen..........

det kan ju vara skit som ligger i det .........och när du sen springer igång den då plaskar skiten om kring så att det kommer ner soppa
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Går den igång m springstart tror jag på elproblem.
Knacka ihop stiften en bit, till .4 - .5 mm.
Mäta spänningen när startmotorn går.
Prova m bilbatteri o startkablar.
Köra startmotorn på bilbatteri o resten från hojbatteriet.
T.ex.
/u
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag hade ett liknande problem på min hoj nyligen. Startmotorn gnäggade, stiften tände men hojen gick inte. Med startkablar startade den utan att tveka det minsta. Gissa om jag blev glad att det inte var nåt värre fel! :) . Jag föreslår alltså att du testar med startkablar, bara för att vara säker på att det inte är batteriet ändå.
 

Jorak

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Täby
Hoj
GSX750EF
Nu kontrollerade jag om det satt någon gucka i de fyra hålen i förgasaren som öppnas om choken är på. Men så var inte fallet. Däremot var det lite, men ytterst lite vatten på sidorna på cylindrarna som åker upp och ner i förgasningskamrarna (eller vad de nu heter). Det var lite mäckigt att se ner i alla hålor i själva förgasaren och se, för jag fick inte bort den från motorblocket, men de två jag tittade i var väldigt rena och fina utan ens en gnutta fukt.

Förgasaren lossnade inte trotts att jag lossade på de enda skruvarna jag kunde hitta som verkade hålla fast den, dvs fyra slangklämmor som satt runt fyra vältigt korta tjocka och breda gummislangar som jag antar går till förbränningskamrarna. Den satt helt enkelt fett me fast. Jag känner mig lite dum när jag bejöver fråga: Vad gör jag fel?? Hur gör ni för för er att montera bort förgasaren?

Mmm... Jag har faktiskt inte prövat med startkablar för jag har ingen bil :’-( men en sån går det ju att skaffa. Sen så ligger hojjen i bitar nu men det går ju att sätta ihop igen. Får pröva det i morgon för idag är det lite sent, så får vi se hur det går. Jag återkommer med ännu en rapport.

Knacka ihop stiften? Vilka stift menar du Uffe? Kontaktytorna mellan batteriet och pluss-o-minus-sladdarna var det första jag gjorde rent. Finns det några andra kritiska ytor?

Tack tack för era inlägg :Bugar
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ulf menade tändstiftsgapet.
Inte får loss förgasarna? Hur har du då lyckats gjort rent dom? Släpp slangklämmorna och "jucka" ut hela bryggan så ska du se att det hjälper. En förgarase blir skitig i munstyckena, dom man brukar göra rent är dom som sitter inne i flotörhuset.
 
Last edited:

HanneZ

Guest
Gamla förgasare kan sitta hårt. Skruva upp slangklämmorna mot toppen och mot luftburken. Sen brukar dom gå att få loss genom att rucka upp o ner.

Tändstiftsgapet är olika för olika hojar samt att de kan va lite olika när du köper dom. Blad mått imellan och knacka lite lätt så får du rätt gap.

/ Hannes
 

Jorak

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Täby
Hoj
GSX750EF
Jasså tändstiften! Jo det står till och med i min handbok att det .6-.7mm:s mellanrum. Annars står det bara typ ”consult your suzuki dealer” överallt annan stans. Mina stift är ok för övrigt.

Idag skruvade jag ihop cykeln igen och prövade att dra startkablar först från en annan MC och sen från en bil. Ingen av den var igång samtidigt som jag försökte starta vilket kanske var dumt, men jag läste i en annan tråd att något kunde gå sönder om man hade starthjälp från en bil som hade motorn igång.

Sen försökte jag springa igång hojen igen (konka upp för en stor backe och rulla ner i väldans fart) två gånger men det fungerade inte. Den har ju fått stå still i någon månad nu så det kanske är det som är problem... Prövade både att starta på pri och res.

Sen mätte jag upp spänningen på batteriet under tiden jag körde startmotorn och den blev 9.0V då jag enbart hade mitt batteri inkopplat. Normalt eller för lågt?

Sen undrar jag om det inte är risk att bränna startmotorn om jag kopplar hjälpbatteriet direkt till den?

Nu får det bli att slita bort förgasaren och titta igen, fast på riktigt den här gången och inte bara kika in från ena luftfiltersingångarna.
 
Last edited:

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Det var rätt att inte ha bilen igång då den laddar 13,5-14,7V och det är inte säkert att din CDI box och regulator klarar det.
Men med ett bil batteri ska den sno länge och fort, startar den inte då så är det fel på något.

Det du säger att den startade på rull låter lite som ett bekymmer jag hade med en GPZ900 -84. Den hade brända ventiler, dom kan du kolla med komp prov eller cylinder läckage test.

Men har den stått länge så kanske den bara behöver en ordentlig rengöring av förgasare och ett nytt batteri.
Hur ser luftfilter ut? Den går ju inte bara på bensin :D .
Vet inte hur många bilar man har lagat åt folk som kommit bogserade, med att byta filter :banana .

Mvh Mathias
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Skulle förvåna mig mycket om hojelektroniken inte tålde bilspänningen.
Bilen har oxå elektronik plus att förmodligen är spänningsregleringen bättre
på bilen än hojens egen.

Men funkade det inte m fräscht bilbatteri så är den nog inte spänningen som
fallerar. Kompprov är ett bra förslag.
/u
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
ulf_lundin skrev:
Skulle förvåna mig mycket om hojelektroniken inte tålde bilspänningen.
Bilen har oxå elektronik plus att förmodligen är spänningsregleringen bättre
på bilen än hojens egen.

Men funkade det inte m fräscht bilbatteri så är den nog inte spänningen som
fallerar. Kompprov är ett bra förslag.
/u

I dag så kämpar bil branschen med svajig spänning igen ( förr var det dålig reglering, idag högre system spänning) och ser till att skydda elektronik på alla sätt. Kolla på te x nyare MB och Saab med H7 i strålkastarna, dom går som öl på en finnlandsfärja på grund av att spänningen inte ligger konstant.
Och tillverkarna inte "sett" felet. Dom kanske inte har något imot att sälja en och annan ny glödlampa. Då en H7á inte direkt är den biligaste lampan
Idag så är hojarn oxå bättre skyddade tack vare insprut osv.
Men det var en gammal hoj, Kommer ihåg i början när "elektroniken" letade sig in i bilar och dom inte var riktigt utvecklade. Då byttes det en massa delar efter en hjälpstart (en som går på 230V) då den hade för hög spänning ut.
Det jag menar Ulf är att hojen säker klarar 14,5-14,7V men det finns ingen anledning att ha så mycket då ett bilbatteri har mer och lite till i startampere att snurra en hoj tills den hoppar igång eller startmotorn dör av värme.
Så varför chansa.

Mathias
 

kawasakiOla

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Motala
Hoj
Kawasaki GPZ 900R -85
stulande kawasaki

tjenare!
hm... låter precis som min kawasaki!
ja har inte mät upp el-systemet på min än men ja tror att det är cdi boxen som är på g! min va exekt lika dan o till sist går det inte ens att rulla igång den....
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
min strula oså..öppnade förgasarn o hitta lösa mojänger o o ringar som va slut..den fick för mycke soppa hela tiden..inge sånt som de kan va :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Får inte den svarta lådan tillräckligt hög spänning vid startögonblicket vägrar elektroniken i den att funka. Typisk symptom på dåligt batteri, antingen utslitet eller kortsluten cell. Min B12'a t.ex. var väldigt kinkig på batterier, fast då körde jag med lite mer kompression än normalt så den fick jobba lite mer.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
kawasakiOla skrev:
tjenare!
hm... låter precis som min kawasaki!
ja har inte mät upp el-systemet på min än men ja tror att det är cdi boxen som är på g! min va exekt lika dan o till sist går det inte ens att rulla igång den....

Kolla startmotorn,om den inte är ok så drar den så helvetes med ström så att spänningen sjunker så lågt att det inte räcker till för att elektroniken (tändning och sprut) ska fungera.
Om man då provar med en hederlig springstart så hoppar det oftast igång dirEcKt.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top