tändningsfel

Paradis

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
crolle
Hejsan! Har problem med tändningen på en KTM 125cc med SEM tändsystem.
Det blir ingen gnista på stiftet. Först dog den bara, sen gick den igång korta sträckor tills gnistan dog. Numera verkar det inte ens vara någon gnista när hojjen är kall(som det var innan).

Jag har kollat runt tändspolen. Det går 2st kablar från statorn? till spolen. Jag testade de 2 kablarna med en testlampa och lampan lös till när jag kickade. Men ingen gnista.
Ganska logiskt att det är tändspolen som är trasig då va? :)

Har även försökt mätt upp ohmvärden på spolen, men man ser bara värdet 0.5 sekund, sen står det 1 ohm på instrumentet. Sen är man tvungen att skrapa på jorden på spolen, då ser man ett värde igen, men bara nån 0.5 sekund igen.
Värderna ligger allt från 1.3 till 1.9 ohm

Last edited:

Kung_olof

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2007
Hoj
...
Låter som att det är statorn som behöver lindas om. Jag håller på mycket med skotrar och när det är såna symptom är det nästan alltid statorn.
Men mät tändspolen och hör med en KTM ÅF vilka värden det ska vara på den.

EDIT: Vet dock inte om det är liknande tändsystem som på en skoter...
EDIT2: Mät värdet både från jord till tändhatt (alltså kabeln som går till tändhatt), kabeln som kommer från statorn till tändhatt, och statorkabeln till jord så borde du få fram ett riktigt värde.

Last edited:

Paradis

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
crolle
tjenixen igen. Var ute i garaget en sväng och mätte upp lite nu.
en bild :p http://www.flypicture.com/display/MTc4NzY3

Från statorkontakten --> tändhatt: inget värde
Jord --> tändhatt: 005
Dödarkontakten --> tändhatt: inget värde

hade multiinstumentet på 2000 ohm.

Något mer jag bör mäta? Eller är tändspolen trasig? Kan jag låna tändspolen från en Suzuki GSX och se om det ens blir gnista?

peace out

Kung_olof

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2007
Hoj
...
Kolla med en KTM ÅF vilka som är de rätta värdena, eller om det står någonstans på nätet, försökte leta men hittade inget igår.

Skulle inte rekomendera att ta spolen från en suzuki. Gissar att det är ett helt annat system?

Om du har någon snäll ÅF nära dig lånar dom säkert ut en spole så att du kan prova.

Paradis

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
crolle
Men det blir ju inga värden hur jag än mäter.
Från:

Om det nu är den tjocka kontakten som är till dödaren och de, och den lilla till statorn så är det.

Statorkabel till jord: Inget värd
Tjocka kabeln till jord: 200 ohm
Statorkabel till tändhatt: Inget värde
Statorkontakt på tändspole till tändhatt: Inget värde
Tändhatt till Jord: 0.05 ohm konstant, sen när jag gick ut igen så varje gång jag kom åt tändhatten gick den upp till 1-1.9 ohm. Och det är ju från tändhatten till jorden, där ska det väl knappast vara någon kontakt imellan?

Ska in till en KTM ÅF snart och se där också. Men är tacksam för svar ändå.

Paradis

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
crolle
Ny update!

http://www.flypicture.com/display/MjA3MDE2 Bild, info kommer under.

Från "Från statorn" till "dödaren (?)" 0,03 kOhm / 30 Ohm

Från "Jord" till "tändhatt" 5.8 kOhm / 5800 Ohm

Ser det ut som normala värden? Vill helst kolla upp det innan jag river upp och kollar statorn. MYCKET tacksam för hjälp!

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
Jag måller med 125_next. Jag har kört 2-t cross ett tag nu och det låter precis som att stiftet har gett sig. Testa byt stiftet innan du ger dig på något annat. Det enklaste är ibland det bästa

Paradis

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
crolle
Jag måller med 125_next. Jag har kört 2-t cross ett tag nu och det låter precis som att stiftet har gett sig. Testa byt stiftet innan du ger dig på något annat. Det enklaste är ibland det bästa

Det började med att ett stift pajja. När vi bytte det fungerade den igen. Men nu fungerar 2 stift, men samma fel igen. Nåja crossen är lite halvskum nu. Ska kolla vidare på den.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Det började med att ett stift pajja. När vi bytte det fungerade den igen. Men nu fungerar 2 stift, men samma fel igen. Nåja crossen är lite halvskum nu. Ska kolla vidare på den.

Kanske finns något glapp mellan tändstift och tändkabeln

Paradis

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
crolle
Kanske finns något glapp mellan tändstift och tändkabeln

Möjligt. Ska fylla på kylarvätska och ut och testa crollen snart.

Högtryckstvättar du svänghjulskåpan möjligen?

Nope, tog en vanlig trädgårdsslang och spola rent crossen med. Dessutom sitter det silikon där kablaget går upp från svänghjulskåpan (om det går någon skillnad).

pontan666

Attest
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Husaberg FE 450-05, Yamaha WR250 -07, Suzuki VL800 -04
Du ska mäta på kablarna från statorn(ohm-mäta)...
Men före cdi-boxen och inte efter(vid tändspolen)
Om du mäter mellan tändkabeln så ska ingen kontakt finnas med ingången på tändspolen finnas eftersom tändspolen är en transformator.

Men det enklast sättet är att använda en enkel voltmätare och kolla spänningen i kontaktstycket från statorn när du kickar....bör ligga på minst 150volt...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy