Tändningslås Getz 2004 krånglar

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har en fråga som någon säkert kan svara på!?

Hade först problem med dörrlåset till min bil då den inte ville öppna trots insmorning,var till en bilmek som sprayade i någon form av rengöringsspray av CRC som gorde rent så det gick lätt öppna med nyckeln (han sa det blir massor av beläggningar med tiden så till slut går det inte att öppna trots man smörjer) sedan skulle man smörja in igen efter ca 30 minuter. Nu har jag fått problem med tändingslåset, stoppar i nyckeln, går knappt att vrida åt något håll alls, man kan testa vrida runt nyckeln och ibland fungerar det bättre ibland inte, ibland går det skitlätt direkt att vrida runt nyckeln andra gånger får man vrida, justera ut och in några mm på nyckeln.

Vet någon om denna smörjengöringsmedel fungerar i tändingslåset också och VAD denna smörja heter??? Kan jag ha något annat fel i tändinslåset?

Tack på förhand:)

Last edited:

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
kan ha varit oxide clean eller något från den gröna serien.
Kan också vara att låset är utslitet och då hjälper inget smörj.

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Tackar, skall försöka få tag i Oxide clean:) har man otur är det utslitet annars å :( Bilen har bara gått straxt över 10 000 mil och en ägare före mig, risk är ju för många men korta turer och evigt nötande på tändningslåset

Det var en crc röd burk det är jag 100% säker på :) Skall åka förbi nästa vardag till meken och höra vad det var för mirakelmedel.

Last edited:

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Fick tag på smörja igår kväll, gjorde ingen skillnad alls..skam den som ger sig!

Idag så testade jag igen, trög vrida runt nyckeln, men konstaderade när bilen varit igång och vrida mellan alla lägen då nyckeln var i så fungerade det lätt MEN när jag tar ut nyckeln och stoppar in den blir det trögt..

Jag tog ut nyckeln och började granska den och tycker den ser rätt sliten ut längst ut, hämtar reservnyckeln som har mer skarpa taggar där.

Problemet löst:tummenupp:):)Sån elementär sak att förbise att även nyckeln kan bli sliten, så det blir till att göra en ny bilnyckel på den funktionsdugliga!

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Sån elementär sak att förbise att även nyckeln kan bli sliten, så det blir till att göra en ny bilnyckel på den funktionsdugliga!
glöm inte att det sitter en sändare till immo i nyckeln, det är inte bara att fixa en ny nyckel i första bästa klackbar.