Tändningslås - Smörja med vad?

Punggren

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6, 03
Mitt tändningslås bråkar. Har svårt att få i styrlåset

Vilket medel ska man använda för smörjningen?
WD40 har jag hört men finns det nån som verkligen vet?

Alla verkar säga olika

Tacksam för svar
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
WD40 är bra mot fukt (WD= Water Displacement).
5-56 är bra om det börjat rosta.
Torrsmörja samlar inte på sig skit.
Men i ett lås skall det vara låsolja.
Eller möjligen valfett.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Mina lås brukar bråka ibland.

Dränk det i låsolja och ge det en blåsning tryckluft ner i låset så att oljan hittar dom vägar som gravitationen och kapilärkraften inte fixar, Hitta sen tappen som låser styrlåset och ge den samma behanding.
 

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Mörbylånga
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Avråder från att använda WD-40 samt 5-56 och liknande produkter som går under benämningen Rostoljor. Sammansättninger fräter, därav lämpligheten till "rostangripna" skruvar. Kommer på sikt att skada den legering som låscylinder-låskolv är gjorda av med "glapphet" som följd. Skall inte användas på vare sig MC - Bil eller Lås i fastighet mm. Bästa alternativet är det som görs med "dränkning" av olja eller oljedroppar på nyckeln. Använd gärna en ATF-olja. Pyssla sedan om låsen några gånger om året...
 

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Jag använder min kedjespraj eftersom den torkar.
Mitt lås är dock skadat från en krasch så det spökar oavsett.

//Nikel
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag använder min kedjespraj eftersom den torkar.
Mitt lås är dock skadat från en krasch så det spökar oavsett.

//Nikel

Klisterolja avrådes bestämt. :D
ASSA låsrengöring men det funkar nog med brakeclean och sen smörja upp med låsspray innehållandes grafitolja. Typ sånt man har till billåsen på vintern :hej
 

Täppas

Guest
5-56 är klockrent, har använt det i diverselås de senaste 30 åren utan problem så eventuell "frät effekt" tar god tid på sig :rolleyes:
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
5-56 är klockrent, har använt det i diverselås de senaste 30 åren utan problem så eventuell "frät effekt" tar god tid på sig :rolleyes:

Som det sig bör i "teknikdelen" så krävs det nog en källhänvisning på detta.

Mer än att utedasset inte kärvar mm.

55/6 ock annat skräp är skräp.
 

Täppas

Guest
Som det sig bör i "teknikdelen" så krävs det nog en källhänvisning på detta.

Mer än att utedasset inte kärvar mm.

55/6 ock annat skräp är skräp.

Såg inte att jag var i teknikdelen, sorry. Källhänvisningen är jag :rolleyes:

Låsolja är förstås bra till lås, men det kan finnas fler lösningar på ett och samma problem.. så det kan ju vara bra med alternativ :)
Om man tex bara skulle råka ha låsolja och kompressor hemma så finns det ett tips om det och skulle man råka ha 5-56 hemma så finns ett tips om det :krama
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har också använt 5-56 i alla möjliga lås så länge jag har kunnat hålla i en 5-56 flaska och det har fungerat perfekt.

Det man kan tänka sig är att om man får olja (inte bara 5-56) på kontaktytor där det gnistrar så skulle det möjligen kunna koksa men jämfört med korrosion och vägsalt är nog 5-56 bättre ändå.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag föreslår att alla som tror att WD40/556 är frätande läser innehållsförteckningen. Det är typ fotogen och mineralolja. Fotogenet driver bort vatten, avfettar och rengör, därefter dunstar det. Kvar blir mineralolja.....

CRC låsolja innehåller Glykol (löser ispropp) 2-propanol (alkohol som rengör,avfettar) samt mineralolja.

:glömdet:glömdet
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Fräter har jag inte påstått, och smöjer mina lås med assas låsolja i fortsättningen också oavsett hur du prisar 556.

Springer tillbaka till hörnet och tar för säkerhets skull på struten denna gång.
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Fräter har jag inte påstått, och smöjer mina lås med assas låsolja i fortsättningen också oavsett hur du prisar 556.

Springer tillbaka till hörnet och tar för säkerhets skull på struten denna gång.

ehm, om det inte fräter eller på annat sätt är skadligt för låset förstår jag inte varför du hävdar att man inte ska använda det..? :va
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
ehm, om det inte fräter eller på annat sätt är skadligt för låset förstår jag inte varför du hävdar att man inte ska använda det..? :va

Det är en gammal myt.
När låsoljor och liknande började säljas så slogs det på trumman för att det inte angrep packningar.
Ganska snart såg folk att det inte fanns några packningar att angripa.
Då svamlades det om att det skulle angripa mässing, koppar och brons.
Lite sanning är det eftersom de ofta har högre konduktivitet och därmed skyddar sämre mot galvaniska strömmar.

Men i verkligheten så duger universalspray gott.
De gör lite nytta på alla applikationer, även om specialoljor gör större nytta inom sitt område.
Nackdelen med oljor i lås är att de binder damm och skit, samt att de i känsliga mekaniska mekanismer kan göra att det går trögt i sträng kyla.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kedjespray, motorolja, 5,56,,,,,,,, eller nåt liknande, det viktigaste att man smörjer.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
ehm, om det inte fräter eller på annat sätt är skadligt för låset förstår jag inte varför du hävdar att man inte ska använda det..? :va

Av samma anledning som att jag inte smörjer kedjan med det... det är bättre än ingen smörja alls men inte bäst för ändamålet..

Nu verkar det ju som om det bara är tappen till styrlåset som strular men den som rivit ett lås ner till att ta ur ärgade stift och rostiga små små fjädrar inser kanske att det lönar sig att smörja med jämna mellanrum. oavsett om det är valfett, ister, 556 eller en olja som är till för just lås.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top