Tändningsproblem Husa 650

Pelon

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 -01
Halloj.

Härom veckan när jag skulle ut och prova isdäcken på Husan, så var det lögn i helv-te att få igång den.

Inte minsta tändning. Lossade stiftet och kollade, men fick ingen gnista.

Så nu undrar jag om det är nån som har en aning om vad det kan va för fel. Eller om ni känner till nån i Borås området som skruvar Husaberg?

MVH Pelle
 

Plupp

It can never be inough lubricant...
Gick med
4 May 2004
Ort
Östersund
Hoj
Husa 650 -08, Ducati hypermotard 1100
Pelon skrev:
Halloj.

Härom veckan när jag skulle ut och prova isdäcken på Husan, så var det lögn i helv-te att få igång den.

Inte minsta tändning. Lossade stiftet och kollade, men fick ingen gnista.

Så nu undrar jag om det är nån som har en aning om vad det kan va för fel. Eller om ni känner till nån i Borås området som skruvar Husaberg?

MVH Pelle


Prova å mät upp statorplattan och tändspolen för å kolla vart strömmen slutar å dyka upp.

På så vis kan du ju utesluta vissa delar. Kan ju va kass stift lr en kortslutning i nån kabel lr dylikt...
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
Pelon skrev:
Halloj.

Härom veckan när jag skulle ut och prova isdäcken på Husan, så var det lögn i helv-te att få igång den.

Inte minsta tändning. Lossade stiftet och kollade, men fick ingen gnista.

Så nu undrar jag om det är nån som har en aning om vad det kan va för fel. Eller om ni känner till nån i Borås området som skruvar Husaberg?

MVH Pelle

För att utesluta det enklaste, kolla så det inte är en jordning som gett upp under tanken. Kan gärna trilla av jordpunkten som ser ut som en majblomma. Mät sedan upp statorn enligt manualen ifall det är avbrott . Låna sedan en tändbox av en polare med Husa o kolla om det gnistar.

/Dave
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
David P. skrev:
För att utesluta det enklaste, kolla så det inte är en jordning som gett upp under tanken. Kan gärna trilla av jordpunkten som ser ut som en majblomma. Mät sedan upp statorn enligt manualen ifall det är avbrott . Låna sedan en tändbox av en polare med Husa o kolla om det gnistar.

/Dave
På årsmodellerna 2001-2003 ska det vara:

röd & svart = 3 kOhm ±10%
grön & svart = 168 Ohm ±10%
gul/gul & blå = <1,0 Ohm
 

Pelon

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 -01
Roger_SWE skrev:
På årsmodellerna 2001-2003 ska det vara:

röd & svart = 3 kOhm ±10%
grön & svart = 168 Ohm ±10%
gul/gul & blå = <1,0 Ohm

Jag provade att mäta upp kablarna nu i helgen och fick ingen respons mellan röd och svart. Vad kan det vara då? Är det statorplattan det är fel på då tro?
Nån som har en aning om vad en sån kan kosta???

MVH Pelle
 

Pelon

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 -01
Hejsan. Tänkte bara berätta hur det löste sig även om det var några månader sen:)

Jag bytte Statorplattan och svänhjulet och sen gick den igång på ett par kick. Gött som fan. Men det spelar ju ingen roll nu eftersom den blev stulen i sommar.

Men har skaffat en R1:a nu istället. Hoppas man får behålla den istället...

MVH Pelle
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top