Ingen gnista KTM 660 '05
Tja! Har fått lite problem med gnistan. Ska berätta om symptomen först:
Efter att ha varit ute å kört hela dagen, så märker jag att framförvarande trafik beter sig lite konstigt; bilisterna saktar ner å går åt sidan, för att släppa förbi mig. Även på ställen där jag inte får/bör köra om. Tänker inte så mycket på det, tills ett mötande fordon blinkar frenetiskt med helljuset på mig.
Svänger då in på Statoil för att se om det är nåt fel. Så fort jag kom ner på tomgång dog motorn tvärt.
Gick inte att starta igen förrän den blev kall,
efter ca. en halvtimme. Kör vidare och en stund senare händer samma sak igen. Och igen. Och igen.
Dum som jag är fortsätter jag att köra. (Nyligen fått körkortet) Tillslut kommer jag till en korsning,
där den dör igen, och sen går den inte att starta ens när den är kall.
Alltså: Jag har (förmodligen) åkt omkring och blinkat med halvljuset när problemet uppstod.
Den dog när den var varm, på tomgång och gick inte att starta förrän den blev kall.
Inga tendenser till att dö under körning.
Nu har jag alltså ingen gnista alls!
Jag misstänker statorn, med tanke på symptomen.
Men innan jag kastar pengar på en ny stator, skulle jag vilja höra om någon har något annat förslag, med symptomen i åtanke.
Detta har jag gjort:
* Bytt tändstift
* Mätt Ohm tändhatt = OK
* Bytt tändkabel
* Mätt Ohm Tändspole = OK
* Mätt pickup: 100 Ohm OK
* Mätt belysning stator: (vit och gul) 0.3 Ohm, skall vara 0.16+/-20% Bra eller anus?
* Mätt från stator: (röd/svart röd/vit) 13,2 Ohm OK
* Mätt mellan jord och gul: 0.9 Ohm skall vara 0.65 +/-20% Bra eller anus?
* Mätt mellan jord och svart/röd och jord vit/röd: Inget utslag.
Värt att lägga till är att statorn har pajat en gång för förra ägaren.
OM det nu är så att den har pajat för mig också, blir då nästa fråga: VARFÖR?!
Är totalnoob när det gäller mek/el, så hjälp/förslag är mycket uppskattat!
Tack på förhud
Tja! Har fått lite problem med gnistan. Ska berätta om symptomen först:
Efter att ha varit ute å kört hela dagen, så märker jag att framförvarande trafik beter sig lite konstigt; bilisterna saktar ner å går åt sidan, för att släppa förbi mig. Även på ställen där jag inte får/bör köra om. Tänker inte så mycket på det, tills ett mötande fordon blinkar frenetiskt med helljuset på mig.
Svänger då in på Statoil för att se om det är nåt fel. Så fort jag kom ner på tomgång dog motorn tvärt.
Gick inte att starta igen förrän den blev kall,
efter ca. en halvtimme. Kör vidare och en stund senare händer samma sak igen. Och igen. Och igen.
Dum som jag är fortsätter jag att köra. (Nyligen fått körkortet) Tillslut kommer jag till en korsning,
där den dör igen, och sen går den inte att starta ens när den är kall.
Alltså: Jag har (förmodligen) åkt omkring och blinkat med halvljuset när problemet uppstod.
Den dog när den var varm, på tomgång och gick inte att starta förrän den blev kall.
Inga tendenser till att dö under körning.
Nu har jag alltså ingen gnista alls!
Jag misstänker statorn, med tanke på symptomen.
Men innan jag kastar pengar på en ny stator, skulle jag vilja höra om någon har något annat förslag, med symptomen i åtanke.
Detta har jag gjort:
* Bytt tändstift
* Mätt Ohm tändhatt = OK
* Bytt tändkabel
* Mätt Ohm Tändspole = OK
* Mätt pickup: 100 Ohm OK
* Mätt belysning stator: (vit och gul) 0.3 Ohm, skall vara 0.16+/-20% Bra eller anus?
* Mätt från stator: (röd/svart röd/vit) 13,2 Ohm OK
* Mätt mellan jord och gul: 0.9 Ohm skall vara 0.65 +/-20% Bra eller anus?
* Mätt mellan jord och svart/röd och jord vit/röd: Inget utslag.
Värt att lägga till är att statorn har pajat en gång för förra ägaren.
OM det nu är så att den har pajat för mig också, blir då nästa fråga: VARFÖR?!
Är totalnoob när det gäller mek/el, så hjälp/förslag är mycket uppskattat!
Tack på förhud
Last edited: