Tändspolar och Kondensatorer

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Hej long time so see??

Jag fick den rätt fin xs400 för ett tag sen som jag har plockat ihop men kan inte få att gå ordentligt.
Specsen för luft/bränsleskruven ska vara 1 1/2 varv ut men det funkar inte. Inte förrens uppåt 3-4 varv börjar den gå vettigt så att den håller tomgången bra.
Man tror att den ska rulla fint men när man kör iväg och gasar på så boggar den ner sig över halvgas ungefär.
Jag har gjort rent förgasarna och bränslekranen mycket noggrant och känner mig tämligen säker på att det inte är felet.(Det är original luftfilter)
Jag har börjat snegla på tändningen och läst lite om dåliga tändspolar. Jag har gnista på båda cylindrarna men vid något tillfälle när jag kontrollerade hade jag inte det till en början.
Jag har mätt på spolarna med multimeter. Jag har inte hittat vilket motstånd det ska vara i dom men jag får iaf samma värde på båda. Däremot är det motstånd i den ena tändhatten och inte den andra vilket verkar lite märkligt.
Med ovanstående info, vad skulle ni därute säga?

väl mött

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kolla på tändkablarna om de är torra och sprickiga.
Går det att byta tändhattarna och kablarna så gör det.

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Du har nog fortfarande beläggning i lågfartmunstycket, kolla noga och peta med nåt fint typ ett strå från en borste och titta igen.

janlundberg

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2022
Hoj
Märke och modell
Hej!

Jag tror att det är en föråldrad eller felaktig fördelningsplatta som är felet. Jag skulle rekommendera att du kollar fördelningsplattan och byter den mot en ny. Det är annars möjligt att det är problem med förgasaren eller fel med tändningen, så du bör också kolla den och se om det finns några läckor eller andra problem som kan försvåra prestandan. Om allt annat har kollats kan det också vara att du har en bristande förbränning, vilket inte är ovanligt efter att ha byggt om ett fordon.

Så, för att sammanfatta - jag ser ut att det är bäst att börja med att testa fördelningsplattan och sedan se om problemet kvarstår.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Hej!

Jag tror att det är en föråldrad eller felaktig fördelningsplatta som är felet. Jag skulle rekommendera att du kollar fördelningsplattan och byter den mot en ny. Det är annars möjligt att det är problem med förgasaren eller fel med tändningen, så du bör också kolla den och se om det finns några läckor eller andra problem som kan försvåra prestandan. Om allt annat har kollats kan det också vara att du har en bristande förbränning, vilket inte är ovanligt efter att ha byggt om ett fordon.

Så, för att sammanfatta - jag ser ut att det är bäst att börja med att testa fördelningsplattan och sedan se om problemet kvarstår.
Fördelningsplatta??

Är det här också ett AI inlägg eller bara resultat av slapp googling

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Tror att det är ett förgasarproblem.
En av dom mer kunniga på sporthoj föreslog nyligen i en annan tråd att tömma tanken och slå i Aspen. Om du kör på 95E10 kan munstycken behöva ökas cirka 10%.
Har hojen stått ett antal år kan en förnyad rengöring av förgasarna behövas. Inte fel att kolla nivån i flottörhusen heller. Är gummidetaljerna ok?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC