Tändstift byte Yamaha R1-04

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Vid vilket miltal ska de bytas? Tänkte på att Yamaha väl inte ens har ventilkontroll förrän 4000 mil.

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Gsxr
Neutral skrev:
Vid vilket miltal ska de bytas? Tänkte på att Yamaha väl inte ens har ventilkontroll förrän 4000 mil.

Hört talas om 2000mil men är inte helt hundra på det! Brukar alltid serva och gå igenom hojen innan sommaren!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tändstift är en av de saker som man inte behöver byta innan man får problem med att de är slitna vilket troligen inträffar lååångt efter det att manualen rekomenderar byte. Moderna iridiumstift (de där svindyra) går lätt 12000 mil i bilar och ungefär hälften så långt på motorcyklar, att byta innan dess är bortkastade pengar för du får inte bättre gnista.

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Gsxr
Fotrally skrev:
Stor skillnad mot dom äldre R1:eek:rna?[/QUOTE

Nja!! Har aldrig skruvat i dom äldre. Allt är så jä....kompakt
Man måste ta bort kylaren. Om inte gör som jag gjorde och tog bort tanken och gick den vägen. Gick jätte bra. Men man måste vara försiktig när man drar fast tändstiften så man inte sabbar gängan! På gammel gixxern drog man 10nm. När det känns som man har dragit för lite, så är det bra.
Någon annan som har bytt tändstift, Hur gick ni tillväga?

R1 racer skrev:
Iridium stift,byte 2400 mil på hoj enligt en leverantör men visst dom säger säkert olika med vem man pratar med.

Sitter inte iridium originalt! I min satt det NGK CR9EK

Fotrally skrev:
Stor skillnad mot dom äldre R1:eek:rna?

Man måste ta bort kylaren. Om inte gör som jag gjorde och tog bort tanken och gick den vägen. Gick jätte bra. Men man måste vara försiktig när man drar fast tändstiften så man inte sabbar gängan! På gammel gixxern drog man 10nm. När det känns som man har dragit för lite, så är det bra.

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Draco Dorminens skrev:

Jag kollade tändstiften på min tidigare i veckan och då gjorde jag iaf som dig vinklade upp tanken, sen tog jag bort luftburken och tändspolarna.

Skitsmidigt.. tog en kvart. Att ta lös kylaren måste juh vara en helt idiotisk ide iaf!

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Gsxr
Fotrally skrev:
Jag kollade tändstiften på min tidigare i veckan och då gjorde jag iaf som dig vinklade upp tanken, sen tog jag bort luftburken och tändspolarna.

Skitsmidigt.. tog en kvart. Att ta lös kylaren måste juh vara en helt idiotisk ide iaf!

Kollade du på länken! står att man ska införskaffa sig plåster innan man börjar :skrämd

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...