Har efter knappt 2000 mils körande med R6:an börjat uppleva att den blivit något... kinkig. Den startar inte alltid lika lätt som förr (förut behövde man inte ens använda choken), och ibland dör den på tomgången när den är kall(utan choke).
Har även upplevt att den ibland tappat på vissa av cylindrarna på lägre varv, även när motorn är varm.
Kort och gott, den verkar inte gå lika bra som förr. Jag minns tillbaka till 125:an, som kunde ha liknande karaktär när tändspolen var dålig(spottade och gick dåligt innan den blivit varm), men vet också att tändstiften kan bli kassa efter ett tag. Jag har varken justerat förgasare eller ventiler under den tid jag haft den, och jag tvivlar på att den "hederliga" firman jag köpte den av för 4 år sen faktiskt hade tittat på nåt sånt innan de sålde den, och med 12 år på nacken så är jag osäker om någon, nånsin har gett hojen denna kärlek den nu verkar behöva.
Kommer åka till garage och mäta ventilspelet idag och ev. justera förgasare, men då det är ett relativt vanligt problem som folk antagligen har förhållandevis ofta, så lägger jag upp frågan här:
Om man dömer utefter symptomen, hur skiljer man på om det är tändstift, tändspole, förgasare eller ventiler som behöver översyn? Utförliga svar för allmänheten uppskattas!
Har även upplevt att den ibland tappat på vissa av cylindrarna på lägre varv, även när motorn är varm.
Kort och gott, den verkar inte gå lika bra som förr. Jag minns tillbaka till 125:an, som kunde ha liknande karaktär när tändspolen var dålig(spottade och gick dåligt innan den blivit varm), men vet också att tändstiften kan bli kassa efter ett tag. Jag har varken justerat förgasare eller ventiler under den tid jag haft den, och jag tvivlar på att den "hederliga" firman jag köpte den av för 4 år sen faktiskt hade tittat på nåt sånt innan de sålde den, och med 12 år på nacken så är jag osäker om någon, nånsin har gett hojen denna kärlek den nu verkar behöva.
Kommer åka till garage och mäta ventilspelet idag och ev. justera förgasare, men då det är ett relativt vanligt problem som folk antagligen har förhållandevis ofta, så lägger jag upp frågan här:
Om man dömer utefter symptomen, hur skiljer man på om det är tändstift, tändspole, förgasare eller ventiler som behöver översyn? Utförliga svar för allmänheten uppskattas!