Tändstiftsnyckel, hylsa med mycket tunt gods?

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hej!
Ser att frågan varit uppe några gånger men någon kanske gjort lite nya rön.

Vill byta stift men har inget passande verktyg.
Har 18mm och jag köpte en sådan nyckel men den hade för tjockt gods, så den återlämnades. Det är djävulusiskt trångt!

Kan man hitta något som är ganska billigt i Göteborg? Typ biltema, mekonomen, jula?

Om inte får jag väl gå loss med vinkelslipen på en hylsa :3freak

Tacksam för svar!

Det finns tändstiftsnycklar gjorda av stålrör
hittade två modeller på biltema bl.a. art.nr.10-988
men ingen av dom hade någon 18mm-ände.

Men det borde ju finnas nånstans.....

hittade på Johans mc, sök på deras webshop

Last edited:
Japp precis, dessa borde ha så tunt gods som möjligt. Men jag lyckades heller inte hitta 18mm :(

Läst att originaltillbehöret ska vara bra men något sådant har jag inte och jag misstänker att man får köpa hela kitet för en saftig summa.

Ah, var inne och editerade mitt första inlägg medans du skrev ditt, skriver det igen.
Hittade 18mm på johans mc. Kolla i deras webshop johansmc.se
Billigt var det också! :tummenupp

Har du testat Biltemas vanliga långa hylsa? Dom är riktigt tunna i godset tycker jag. Måste vara snortrångt om du inte får i den.

Lyfter den här för nu är problemet löst :tummenupp
Letade på massa ställen i stan, slut överallt eller för tjockt gods.
Gick in på Hornbach, de hade inga långa hylsor alls. När jag skulle åka såg jag Autoexperten på andra sidan vägen. Värt ett försök tänkte jag.

Stooort utbud av Kamasa tools-hylsor. Hitta en klockren, 18mm tunt gods, inbyggd magnet. Men priset, 169:- :död

Men! Frågade försäljaren om de hade nån budgetvariant för jag tyckte den var lite dyr. Då sa han, ska vi se om vi kan göra något åt det. Så fick jag en ordentlig rabatt! Kunde inte låta bli :)

Dock dök något annat upp nu.
Stiften har olika färg.
Ett är sotigt = för fet blandning?
Det andra är hudfärgat (grå/rosa ungefär) = ok, eller för magert?

Ska luska lite hur man ska ställa förgasarna. Antar att det är där felet ligger.

Krånglat halva dagen med att hitta en hylsa som skulle passa till stiften, kom fram till att 18mm med tunnare väggar skulle sitta fint och då hittade jag mig hit!
Lånar den här tråden lite för att höra om någon vet vart man lämpligen kan inhandla en ( lång, tunn hylsa 18mm)?Har försökt hitta några återförsäljare för Kamasa Tools, kedjan autoexperten verkar ha men någon sådan butik finns inte riktigt i närheten av mig.

Tacksam för svar!

Krånglat halva dagen med att hitta en hylsa som skulle passa till stiften, kom fram till att 18mm med tunnare väggar skulle sitta fint och då hittade jag mig hit!
Lånar den här tråden lite för att höra om någon vet vart man lämpligen kan inhandla en ( lång, tunn hylsa 18mm)?Har försökt hitta några återförsäljare för Kamasa Tools, kedjan autoexperten verkar ha men någon sådan butik finns inte riktigt i närheten av mig.

Tacksam för svar!

Leta bland alla originalverktyg ni har till fordonen i grannskapet.
Hade samma problem häromveckan o hitta tillslut en passande i KTMens originalverktygsats.

Leta bland alla originalverktyg ni har till fordonen i grannskapet.
Hade samma problem häromveckan o hitta tillslut en passande i KTMens originalverktygsats.

Det har jag gjort och gör fortfarande för fullt, men ser inte så ljust ut ännu! Men tack ändå :)

Last edited by a moderator:
RK-Verktyg Sundsvall
Björneborgsgatan 70
854 62 SUNDSVALL

telefon: 060-641180

Alltså :banana

Tacksam för svar!

Nog måste det finnas handlare som säljer kvalitetsverktyg i Sundsvall. Jula kanske?

Det är nämligen så med verktyg att dom billiga verktygen använder sämre stål vilket kräver tjockare gods i hylsor mm för att dom inte ska gå sönder.
Det är en av anledningarna till att man ska hålla sig borta från Biltema mm när man handlar verkyg. Det är inte kul att stå med en hoj i delar på en lördagkväll och inte kunna skruva klart förrän måndag pga att Biltemaverktygen inte kommer åt.

RK-Verktyg Sundsvall
Björneborgsgatan 70
854 62 SUNDSVALL

telefon: 060-641180

Alltså :banana
Tack, men jag befinner mig nere i Hälsingland för tillfället och hade inte ork att åka upp :) Hur som helst ordnade det sig ändå, hittade en hylsa som fick modifieras en aning och nu rullar hojen fint igen :)

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick