Tänk efter innan du svarar! bemötande av dörrvakter?

Har du blivit så dåligt/våldsamt, av en vakt att det påverkat kvällen?

• Antal röstningar
    0

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Denna poll kräver att du ransakar dig själv och försöker vara ärlig och objektiv(nåja, försöka går ju iaf :hihi )

Då jag klantade mig när jag skrev frågan i pollen ser du den i sin helhet här:
Har du blivit så, obefogat dåligt/våldsamt, bemött av en dörrvakt att det
påverkat resten av din kväll?

Svara INTE "ja" för att en vakt förvisso överreagerat men haft rätt i att någon i sällskapet varit för full, stökig, högljudd, bråkig eller felaktigt klädd.

Svara endast JA om du ärligt kan säga att du och dina vänner INTE var för fulla och dessutom var anständigt klädda och artiga o.s.v men ändå blev väldigt illa bemötta.

Om det varit en situation där du/dina vänner varit packade och hamnat i en dispyt med vakten så räknas inte denna om det känns som att det hela är en bedömningsfråga.

Endast solklara fall.
Således:
"Nykter", välkammad och artig men ändå illa bemött/diskriminerad.

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Upp med pollen då! :mad:

Jag tänker verkligen svara JA!

Ädit: Vakterna jobbade på Valand i Göteborg, blev senare polisanmälda av mig.

Gabor

Guest
korvgubbe skrev:
Denna poll kräver att du ransakar dig själv och försöker vara ärlig och objektiv(nåja, försöka går ju iaf :hihi )

Således:
"Nykter", välkammad och artig men ändå illa bemött/diskriminerad.[/B]

Har "tror jag "aldrig haft problem med entrévärdar någonsin, tror de kallas så numera. Kan det bero på hur man beter sig när man ska in på en lokal för att ha trevligt.
Det man däremot ser , är något helt annat...jösse vilka,gäster det finns. Skönt att det finns renhållare som gör at man kan ha kul utan att behöva dras med drägg ute på krogarna...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
korvgubbe skrev:
Vad hände? Vad gjorde de?
Tja, en lång historia kort;

Vi anmälde två vakter, en manlig och en kvinnlig och åberopade "diskrimineringslagen". Detta p.g.a. att vi blivit särbehandlade och vakterna endast valt att släppa in tjejer.

Det förekom inget våld eller något sådant, bara starka ordväxlingar och uppenbara hot.

Kia

Guest
Att stå i dörren på krogen är en väldigt utsatt position. Alltid nån som blir missnöjd och tycker att man gjort en felbedömning när man nekar någon inträde. Hur man än vänder sig har man alltid arslet bak...

Tänk då lite på att vakten i dörren vet att släpper jag in nån som är för full, nån som verkar stökig osv osv så är det jag som får ta reda på det sen när det spårar ur därinne. Å därinne bland en massa folk är det så lätt hänt att stämningen hetsas och avvisandet blir våldsammare än om det sker redan i dörren.... Bara en tanke igen....

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag svarade "Ja". Fast det känns inte så vettigt för det har faktiskt bara hänt en endaste gång. Jag var på väg in på ett mindre dansgolv som snart skulle användas till ett uppträde. Det va inte avspärrat och det fanns fortf. andra flummare kvar just där. När jag hunnit ett steg in så kommer en vakt fram och puttar mig så jag trillar bakåt o slår ryggen i en trappkant. Hade jag varit nykter och de bara va vi där hade jag nog dratt till honom på käften o sprungit därifrån(vakten va inte musklig utan abra fet). Förövrigt tycker jag att jag blir OK behandlad varje gång. Ibland ser man ju fett övervåld dock, men på fyllan o villan så glömmer man det ganska snabbt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kia skrev:
Tänk då lite på .... Bara en tanke igen....

Absolut! Jag försöker inte svartmåla alla "Entrévärdar" :hihi utan uppmanar alla att rannsaka sig själva INNAN de svarar. Det handlar alltså om solklara fall och INTE om tillfällen då det hela är en bedömningsfråga som:
"- Jag var inte för full bara för att jag somnat i soffan vid black-jackbordet då den där djävla apan kastade ut mig"

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tenere 700
korvgubbe skrev:
Absolut! Jag försöker inte svartmåla alla "Entrévärdar" :hihi utan uppmanar alla att rannsaka sig själva INNAN de svarar. Det handlar alltså om solklara fall och INTE om tillfällen då det hela är en bedömningsfråga som:
"- Jag var inte för full bara för att jag somnat i soffan vid black-jackbordet då den där djävla apan kastade ut mig"

Entrevärdar är väl inte ordningsvakter? :va

Kia

Guest
A.C skrev:

Det behöver inte vara så... Men de allra flesta krogar väljer idag att ha en utbildad ordningsvakt i dörren också...För säkerhets skull. Entrevärdarna har inte på långa vägar samma utbildning som en ordningsvakt har.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
A.C skrev:

Jag har har egentligen ingen aning om vad som är vad. Det jag syftar på är de stora biffiga killarna med svarta skinnhandskar, öronsnäckor o.s.v. som man möter i dörren när man ska in på ett ställe... Om de kallas dörrvakter, entrévärdar eller ordningsvakter är alltså inte det intressanta...

Edit1: Min erfarenhet är ju att vakterna gör både och.. först ett par timmar i dörren, sedan någon timme inne och kasta ut stökiga fyllskallar eller avsomnade typer...

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tenere 700
Kia skrev:
Det behöver inte vara så... Men de allra flesta krogar väljer idag att ha en utbildad ordningsvakt i dörren också...För säkerhets skull. Entrevärdarna har inte på långa vägar samma utbildning som en ordningsvakt har.

En entrevärd har väl ingen utbildning alls?

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Hornet 600 (2004)
JA!

P.g.a könsdiskriminering.
Vi skulle lämna krogen och stod vid garderoben med min bricka ihanden. Jag väntade brevid vakten medans han stod och drägglade över en fjortis :tuttar som försökte smöra sig in. Så efter att jag väntat tålmodigt i 10 minuter påpekade jag att han kanske skulle intressera sig av andra kunder än fjortisbrudar. Han blev helt vansinnig och bokstavligen kastade ut mig så jag trillade i backen, självklart utan min jacka.

Vill påpeka att vi var nyktra, anledningen till att vi lämnade krogen var för att vi tröttnat på att bartendern endast servade fjortis :tuttar ...Droppen var när jag stod längst fram vid baren och en :tuttar stod och hoppade upp och ner bakom min rygg och försökte tränga sig fram...gissa vem som blev servad...

Vakten var självklart av typen "Belgian Blue".

Har totalt tröttnat att gå på krogen, nu är det pub som gäller eller så träffas vi hemma hos en polare och super + spelar poker istället.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kia skrev:

Vad krävs det för utbildning för att bli ordningsvakt?

Kia

Guest
A.C skrev:
En entrevärd har väl ingen utbildning alls?

De behöver inte ha det, nej. Men de krogar som väljer att ha entrevärdar i dörren har oftast haft nån liten utbildningsdag med dem och visat lite löjliga grepp å sånt... Ingen utbildning i konflikthantering alltså... :tummenupp

HanneZ skrev:
Vad krävs det för utbildning för att bli ordningsvakt?

Först ska man gå på väktarskolans väktar utbildningar, avlägga godkända prov, ha viss praktiktid osv.. Sen kan man bygga på den utbildningen med ordningsvakts utbildningar som också anordnas av väktarskolan.. (Så jag gjorde iaf.) Man läser massa rättskunskap, självskydd, första hjälpen, HLR, brandutbildning osv osv.. Sen igen avlägga godkänt prov och viss praktiktid.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kia skrev:
...

Först ska man gå på väktarskolans väktar utbildningar, avlägga godkända prov, ha viss praktiktid osv.. Sen kan man bygga på den utbildningen med ordningsvakts utbildningar som också anordnas av väktarskolan.. (Så jag gjorde iaf.) Man läser massa rättskunskap, självskydd, första hjälpen, HLR, brandutbildning osv osv.. Sen igen avlägga godkänt prov och viss praktiktid.

Hur lång tid tar det?

De "utbildade" vakter jag stött på missade nog föreläsningen om konflikthantering.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
HanneZ skrev:
Hur lång tid tar det?

JeteLåNg tid!

76 timmar!
http://www.polisen.se/inter/nodeid=18633&pageversion=1.html

:hihi
Edit:

För att bli polis måste man ju först ha 2 års utbildning, alltså lite drygt 3000 timmar..(därefter ett år "ute på fältet")

Det krävs alltså 2.5% av polisutbildningen att bli ordningsvakt.

Kia skrev:
Man läser massa rättskunskap

Ja, 20 timmar... Man får 8 timmars utbildning i "expanderbar batong"!
:rofl

Last edited:

Kia

Guest
korvgubbe skrev:

Nää, tycker också att själva utbildningstiden är alldeles för kort med tanke på vilka befogenheter man får som ordningsvakt...

Men sen är det ju lite upp till bevakningsföretagen också att vidareutbilda sina vakter inom just konflikthantering och såna saker. Å kanske ha lite koll på vilka de anställer. Muskelbergen som gillar jobbet för att man kan få slå lite på folk under ett arbetspass, om man har tur, hör inte hemma i branchen helt enkelt. Det är just såna som gör att hela branchen får ett jättedåligt rykte. Så helt klart att arbetsgivarna, bevakningsföretagen, ska ta sitt ansvar och städa upp lite bland sina anställda...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kia skrev:
Så helt klart att arbetsgivarna, bevakningsföretagen, ska ta sitt ansvar och städa upp lite bland sina anställda...

Absolut, där håller jag med. Jag försöker inte skylla allt på vakterna utan krögarna har ett väldigt stort ansvar. Framförallt bör man börja se till att det "allmänna utskänkningstillståndet" faktiskt innebär att man skänker ut till allmänheten... Jag förstår att det tänder till hos vissa mindre stabila när man nekas inträde till en krog enbart för att man inte tillhör någon "helig krets" trots att man är välklädd, "nykter" och artig och stället endast är halvfullt..

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...