tänka på vid köp av zx7r?

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Oslo
Hoj
zx7r
Ja topic säger väl allt.. något speciellt man behöver tänka på eller kolla upp vid ett köp av en zx7r 96-98? antar att miltalen för de här årsmodellerna är runt 3000-4000 men motorn lär väl vara det minsta problemet vid den åldern på en japanare?

ja som sagt lite generella tips på vad man ska tänka på vid ett ev köp :)
 

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Naim skrev:
2505275 Ja topic säger väl allt.. något speciellt man behöver tänka på eller kolla upp vid ett köp av en zx7r 96-98? antar att miltalen för de här årsmodellerna är runt 3000-4000 men motorn lär väl vara det minsta problemet vid den åldern på en japanare?

ja som sagt lite generella tips på vad man ska tänka på vid ett ev köp :)

Vad har du tänkt betala?
Har kört min 2 säsonger, och kan ärligt säga att jag är väldigt positivt överraskad. Inget strul alls. Lämnat den på service 2 ggr, köpt nya däck (dom var slut sedan tidigare) samt synkat förgasarna.. Sen har det bara varit att vrida om nyckeln o köra.. Kanonhoj!

Hade mer strul med både R1:an och Ducce monstret som jag hade tidigare..

Lycka till!
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Naim skrev:
2505275 Ja topic säger väl allt.. något speciellt man behöver tänka på eller kolla upp vid ett köp av en zx7r 96-98? antar att miltalen för de här årsmodellerna är runt 3000-4000 men motorn lär väl vara det minsta problemet vid den åldern på en japanare?

ja som sagt lite generella tips på vad man ska tänka på vid ett ev köp :)

Motorerna är skottsäkra ( Om inte ngn missskött den ) . I övrigt är det som med vilken hoj som helst!. Hade en ZXR-750 89 tidigare som hade gått över 8K när jag sålde den. Den rullar än idag i stan o killen har inte haft problem med den dom senaste 3-åren! :tummenupp
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
sidetrack

Kan inte så mycket om 7:an men som helhet är det väl nästan samma sak att köpa en fin zx6r. 7:an har ca 15 hk mer men den väger också ca 30 kg mer. Sen tror jag 7:an är svårare att sälja vid ett senare skede.

Kan vara bra att veta om du nu inte helt begränsat dig till just 7:an.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Zee skrev:
2505321 Kan inte så mycket om 7:an men som helhet är det väl nästan samma sak att köpa en fin zx6r. 7:an har ca 15 hk mer men den väger också ca 30 kg mer. Sen tror jag 7:an är svårare att sälja vid ett senare skede.

Kan vara bra att veta om du nu inte helt begränsat dig till just 7:an.

Så du menar att sexan upplevs lite vassare än sjuan?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
enchanter skrev:
2505329 Så du menar att sexan upplevs lite vassare än sjuan?


Nej, absolut inte. Jag menar att 7:an säkert är strået vassare, men att det kanske inte är så himla stor skillnad. Kanske t.o.m minimal skillnad? Någon som kört båda hojarna och kan informera? Om man nu vill ha fler köpobjekt att välja från så tycker jag att det var värt att notera trådstartaren. 6:an är ju, vad jag förstått, om möjligt ännu mer skottsäker än 7:an. 6:an är väl en av Kawas skottsäkraste och driftsäkraste hojar.

Vill tillägga at jag inte kört 7:an, som en brasklapp. Bara ett tips till trådstartaren.
 

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Zee skrev:
2505355 Nej, absolut inte. Jag menar att 7:an säkert är strået vassare, men att det kanske inte är så himla stor skillnad. Kanske t.o.m minimal skillnad? Någon som kört båda hojarna och kan informera? Om man nu vill ha fler köpobjekt att välja från så tycker jag att det var värt att notera trådstartaren. 6:an är ju, vad jag förstått, om möjligt ännu mer skottsäker än 7:an. 6:an är väl en av Kawas skottsäkraste och driftsäkraste hojar.

Vill tillägga at jag inte kört 7:an, som en brasklapp. Bara ett tips till trådstartaren.


Tycker nog min 96 e rätt mkt rappare än en 99ans zx6r.. Min e iofs inte orginal, men redan innan så tyckte jag det var hyffsad stor skillnad.

En sak som en del verkar ha lite strul med, är packboxarna. Så det kan vara värt att kolla.. ingen stor kostnad direkt, men ändå.

Annars så kan jag bara hålla med dom andra. Motorn är tamigtusan skottsäker.. :tummenupp
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Zee skrev:
2505355 Nej, absolut inte. Jag menar att 7:an säkert är strået vassare, men att det kanske inte är så himla stor skillnad. Kanske t.o.m minimal skillnad? Någon som kört båda hojarna och kan informera? Om man nu vill ha fler köpobjekt att välja från så tycker jag att det var värt att notera trådstartaren. 6:an är ju, vad jag förstått, om möjligt ännu mer skottsäker än 7:an. 6:an är väl en av Kawas skottsäkraste och driftsäkraste hojar.

Vill tillägga at jag inte kört 7:an, som en brasklapp. Bara ett tips till trådstartaren.
Sjuan är, naturligt, lite tyngre än lillebror sexan.

När jag köpte min sexa var det enbart avsaknaden av pengar som gjorde att det inte blev en sjua. Provkörde en sådan och föll pladask för världens i särklass grymmaste hoj. Men, som sagt, det blev en sexa istället.

Min kontenta är iallafall att de kan, och bör inte jämföras som "lika" hojar... Visst, de har vissa likheter, men om trådstartaren vill ha en sjua, kan han inte "kompromissa" till en sexa vad gällande prestanda, utseende, känsla osv. Däremot om det rör sig om ekonomi, då är en sexa ett bättre val. Garanterat.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
hållundan skrev:
2507763 Sjuan är, naturligt, lite tyngre än lillebror sexan.

När jag köpte min sexa var det enbart avsaknaden av pengar som gjorde att det inte blev en sjua. Provkörde en sådan och föll pladask för världens i särklass grymmaste hoj. Men, som sagt, det blev en sexa istället.

Min kontenta är iallafall att de kan, och bör inte jämföras som "lika" hojar... Visst, de har vissa likheter, men om trådstartaren vill ha en sjua, kan han inte "kompromissa" till en sexa vad gällande prestanda, utseende, känsla osv. Däremot om det rör sig om ekonomi, då är en sexa ett bättre val. Garanterat.


Tack Hållis för en jämnförelse! :tummenupp

Nej, det är vi nog alla överens om att 7:an är snyggare (mycket desutom) och vassare spis. Därmed inte sagt att 6:an blir lämnad långt efter, särsklit med tanke på vanlig gatkörning.

Mitt tips var som sagt mest om han inte helt snöat in sig på just 7:an. Det finns ju endel 7:eek:r, men säkert lika många om inte fler 6:eek:r till salu. Då kanske det är lättare att fynda så här års. Sorry om tråden sidetrackade lite. Ville bara tipsa dig lite. Min avsikt var inte att flejma alla 7-ägare. :)
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Man får väl lämna en kråka..


Har inte haft några problem med min som kan skyllas på hojen i sig,
är nog inga problem om du skaffar en sån :)
 

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Oslo
Hoj
zx7r
Kan ha missat det om zx7r, men har den en agressivare körställning jämfört mot sexan och nian? efter att ha provkört en måste jag säga att den var väldigt obekväm i hastigheter under 100 minst. Kändes i handlederna efter bara 10-15min. Nu har jag dock inte världens största erfarenhet av andra r hojjar men hur är zx7r jämfört mot gsx-r t.ex eller kanske r6, cbr?
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Zee skrev:
2505355 Nej, absolut inte. Jag menar att 7:an säkert är strået vassare, men att det kanske inte är så himla stor skillnad. Kanske t.o.m minimal skillnad? Någon som kört båda hojarna och kan informera? Om man nu vill ha fler köpobjekt att välja från så tycker jag att det var värt att notera trådstartaren. 6:an är ju, vad jag förstått, om möjligt ännu mer skottsäker än 7:an. 6:an är väl en av Kawas skottsäkraste och driftsäkraste hojar.

Vill tillägga at jag inte kört 7:an, som en brasklapp. Bara ett tips till trådstartaren.

Men sjuan är ju så grym :tummenupp ..

Visst är sexans motor ok om man bortser från dom ständiga ventiljusteringarna :huvet
 

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
660 SMC
Naim skrev:
2527497 Kan ha missat det om zx7r, men har den en agressivare körställning jämfört mot sexan och nian? efter att ha provkört en måste jag säga att den var väldigt obekväm i hastigheter under 100 minst. Kändes i handlederna efter bara 10-15min. Nu har jag dock inte världens största erfarenhet av andra r hojjar men hur är zx7r jämfört mot gsx-r t.ex eller kanske r6, cbr?
Jag har haft en ZX6R -00 och polaren kör en 7:a -98, som givetvis har testats. I fallet mellan dessa två hojar tycker jag att 6:an har en betydligt bättre sittställning, 7:an har som du säger en ganska aggresiv körställning medan 6:an är något av en sport-touring i jämnförelese. Skulle det börja svänga är det säkert mest på föraren det hänger, men 7:an är som det nämndes bra mkt tyngre och bredare mellan benen. Sedan tycker jag att feedbacken från styret var lite mindre på storebrorn, men å andra sidan så var det en helt ny ram på ZX6R -00. I motorn skiljer det 11 kusar, men vridet märker man av mest.

Dessutom låter 7:an lite extra gott, åtminstonde i mina öron.

Inte riktigt on topic, men snacket gick ju ändå.

Se bara till att du skaffa en grön ninja. Du är väl inte blyg?
 

Kawaski

Kawasakiprintad hjärna
Gick med
27 May 2005
Ort
Falun
Hoj
Kawasaki ZX9R-00, Kawasaki1200 Voyager XII -87
Naim skrev:
2527497 Kan ha missat det om zx7r, men har den en agressivare körställning jämfört mot sexan och nian? efter att ha provkört en måste jag säga att den var väldigt obekväm i hastigheter under 100 minst. Kändes i handlederna efter bara 10-15min. Nu har jag dock inte världens största erfarenhet av andra r hojjar men hur är zx7r jämfört mot gsx-r t.ex eller kanske r6, cbr?

7:an har en agressivare körställning än 9:an, tror den har det mot 6:an också i samma årskull. Jag körde 7:a förut och det gällde bara att hitta rätt körställning (häng inte på styret), sen klarade man sig minst 20 mil utan stopp. Det kan ju också bero på att man inte kör under 100 så ofta. 9:an känns för mig nu som en touringhoj :(
Annars så var 7:an problemfri för mig (packboxar fick jag byta).
 

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Oslo
Hoj
zx7r
mer kommentarer om körställningar på de olika hojjarna tack....

ja jag vet shameless bump... :p
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
enchanter skrev:
2528212
Visst är sexans motor ok om man bortser från dom ständiga ventiljusteringarna :huvet

Hur ofta ska 7:an ventilkollas då? 6:an ska kollas vart 1200:e mil.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Zee skrev:
2531488 Hur ofta ska 7:an ventilkollas då? 6:an ska kollas vart 1200:e mil.

Sjuan vet jag inte men sexan ska som du säger kollas vart 1200 mil vilket är dubbelt så ofta som det brukar vara. Inte så ballt när det kostar som det gör :(

Synd på en annars trevlig hoj
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
enchanter skrev:
2505329 Så du menar att sexan upplevs lite vassare än sjuan?



Ja det tycker jag. Man sitter mer "uppe på" på 6an och effekkicken gör det hela lite roligare. betyyyydligt smidigare
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top