Täpp i näsan av öl?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Måste kolla om det kan vara så. Det har hänt så jävla många gånger genom åren att jag blir jäkligt täppt i näsan när jag varit ute och svirat eller varit ute och käkat och tagit nån öl. Kan det vara möjligt att jag måste hålla mig till sprit och man kan vara allergisk eller reagera mot nåt i ölet? Nån annan som har råkat ut för samma sak?

Jag käkade nyss sushi och drack en (1) japansk bärs och mycket riktigt. Täpp i näsan... Ruggigt störande. Samma sak förra helgen. Tog typ två bärs och några groggar och - täpp i snoken... Jag ska prova att hoppa över bärka nästa gång och se vad som händer.

EDIT, det verkar fan vara så. Vad har jag gjort för att förtjäna detta...

Allergisk mot öl?
Inskickat av: Jessica (2004-05-15, Ref.nr 8838)
Hej! Det är så att jag har på den senaste tiden blivit oerhört snuvig när jag har druckit ett par öl (spelar ingen roll vilken sort). Kan man vara allergisk eller överkänslig mot öl? Jag har aldrig hört talas om det innan. Jag blir även snuvig när jag bakar med mjöl kan detta ha något samband?

Pär Stjärne, docent, ÖNH-sjukdomar, svarar:
Hej Jessica,
Tack för Din fråga. Jo, det förekommer att man får symtom från luftvägarna (framför allt näsan) om man dricker öl. Detta beror på att öl innehåller sulfit (visserligen betydligt lägre nivåer än vin). Detta kan ha ett samband med att Du blir snuvig när Du bakar. Båda symtomen är säkert tecken på en overkänslighet i Dina slemhinnor (ingen allergi). Du kan möjligtvis pröva med ett antihistamin (typ Clarityn) ca 1 timme före Du tar Din bärs. Jag är inte säker på att det fungerar, men det skadar inte att pröva.
Hälsningar, Pär

EDIT2: fan det blir bara värre. Kan vara sprit också...

Alkoholhaltiga drycker
Man kan vara allergisk mot öl, vin och spritdrycker. De är långt ifrån så rena som många tror. I många tillsätts en lång rad av extra smakämnen från bland annat örter. Personer med speciella intoleranser eller allergier kan därför få oönskade reaktioner. Det kan vara nog med att bara smaka på drycken för att få en reaktion.

Last edited:
Tja, varför inte, jag känner ett par personer som börjar snora av vin.

Själv får jag ont i huvet av rött vin, inte dagen efter som av all annan alkohol utan typ 5minuter till en timme efter ETT glas...

Jevlar... och vin verkar ju vara värre om det är sulfit som jag reagerar mot. Det har faktiskt hänt många gånger att jag lagt ner i förtid och gått hem pga att det inte är skoj när man är kanontäppt och låter som Kalle Anka.

Jag är allergisk mot läder. De tre senaste gångerna jag somnat med skorna på har jag mått dåligt dagen efter!

Jag blir ofta snuvig av pilsner, ju mörkare desto snuvigare. Jag kan även bli snuvig om jag hinkar i mig för mycket singelmalt (och full såklart) så min teori är att jag är lite allergisk mot malt.

Jag hävdar, och någon medicinskt kunnig får gärna säga emot om jag har fel..att det är vasomotorisk rinit. Blodkärlen vidgas av alkoholen och mest märks det i näsan där man blir täppt eftersom det är mycket vaskulärt och ett mycket trångt område!
Drabbas av det själv och tycker det är asjobbigt..dricker nästan bara lättöl pga av det! Men det gör inget för nu tycker jag att det är godare (intressant va? :P)

Tja, varför inte, jag känner ett par personer som börjar snora av vin.

Själv får jag ont i huvet av rött vin, inte dagen efter som av all annan alkohol utan typ 5minuter till en timme efter ETT glas...

Det har jag hört kan bero på taninerna (?tannins på eng.) i vinet. Leta upp ett vin med mindre tanin (har hört att ekologiska viner har mindre halter av detta) men jag är ingen vinkännare och allt jag sagt ovan KAN vara skitsnack som jag gått på då andra har berättat det (utom riniten :))

Last edited:
Det har jag hört kan bero på taninerna (?tannins på eng.) i vinet. Leta upp ett vin med mindre tanin (har hört att ekologiska viner har mindre halter av detta) men jag är ingen vinkännare och allt jag sagt ovan KAN vara skitsnack som jag gått på då andra har berättat det (utom riniten :))

Ähh, lättast är ju att låta bli vinet, cheyerna kan behöva en hel BIB själva innan dom vill gå isäng med mig...

Först massa alkohol kvällen innan = mucho svett och snor (även vax om du provar att gräva i öronen dan efter, sen gör ölen att du pissar till förbannelse så du vaknar med vätskebrist = täppa?

Låter logiskt på ett okunnigt sätt :va

Jag blir ju alltså täpp rätt omgående under kvällen och har gått hem många gånger pga Kalle Anka-faktorn. Jag har lite kronisk täppa men innan idag och förra helgen hade jag inte varit täpp på 3 veckor (sist var pga 1 plusgrad i Sareks nationalpark).

Rinit där låter ju troligt men jag vill gärna få det till att det är nåt jag reagerar på och inte allmänt bara att alkoholen vidgar. Det skulle ju vara tråkigt ju :näsblod

Dom gånger jag varit täppt i snoken efter en ölkväll har det berott på pomfritten i fyllekäket på kvällen, dom passar perfekt i näsborrarna...

Nej, jag har inte haft såna besvär, dock kan jag bli bakfull efter 10 minuter och en öl, lite semikul sådär, not...
/Danne

Jag börjar ibland nysa hysteriskt av pilsner. Högst obra då dricka pilsner är en av mina favoritsysselsättningar. Snart blir jag väl allergisk mot skinnställ, playstation, brewdar och fint väder..

Last edited:
Jag blir ju alltså täpp rätt omgående under kvällen och har gått hem många gånger pga Kalle Anka-faktorn. Jag har lite kronisk täppa men innan idag och förra helgen hade jag inte varit täpp på 3 veckor (sist var pga 1 plusgrad i Sareks nationalpark).

Rinit där låter ju troligt men jag vill gärna få det till att det är nåt jag reagerar på och inte allmänt bara att alkoholen vidgar. Det skulle ju vara tråkigt ju :näsblod

Men jag tror att vasomotoriskrinit kan påverkas av många saker. Cigarettrök tex..om jag sitter i ett rum där folk bolmar rök så kommer jag vara täppt satan hela natten efteråt. Vet inte varför eller hur det funkar men så är det :näsblod
Iof lite bättre nu sedan dom brände bort några blodkärl i min snok så att det inte kan svälla så mycket! Mindre vaskulärt alltså.

Så går det när man dricker sånt där skit :mad: Jag blir aldrig snuvig av en bra "sour mash" men illamående bara av att lukta på en öl. Återigen, öl använder man när man lagar sjömans-biff, man ska inte dricka skiten!

Ha ha Trodde jag var ensam om det, själv kan jag tappa rösten efter mycket öl. Funkar riktigt bra som partytrick. Har annars kommit fram till att det är typ Budweiser och sånna fruktiga öl som inte passar mig. Måste vara mycket junk i dem.

Jag blir helt igensatt i snoken och börjar nysa okontrollerat av vin/spritintag. (jag dricker inte öl, det är för barbarer! :mad:)
Man får hålla åtminstone nästäppan i schack med hjälp av nässpray.

tror att du är för djupt i glaset om du blir täppt i näsan av öl :D :D

förlåt kunde inte hålla mig....:yoparty

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S