Tävla 2013, ekonomi, sponsorer, förväntan...

Smagatusk

Guest
Tjena, alla!

Det var tänkt som så att jag skulle satsa inför 2011 års Rookiesäsong genom att köra som bara attans 2010. Men hojen strulade och halva säsongen försvann. Våren 2011 var hojen fit for fight igen, men då höll huset på att ramla över oss, så pengarna och målsättningarna inför 2012 försvann återigen. Nu är det full rulle och jag vill tävla 2013. Vet dock inte vad det blir, ERF eller Rookie 1000.

Men nu är det så att jag har lyckats skaffa mig tre sponsorer, en som hjälper mig med lack och dekaler för att kunna visa upp en respektabel gammal zx10r på banan, de två andra bidrar med reda pengar. Mina frågor till Er som sysslar med detta eller kanske sponsrar själva är dessa:

1: Vad kostar låt säga en racehelg i Rookie 1000 med däck, träningavgifter, anmälningavgifter och dylikt?
2: Ni som kör, hur ser era hojar ut rent dekalmässigt, procentuellt sett med dekaler från huvudsponsorn etc...
3: Vad förväntar sig de som sponsrar Er? Min tanke var att skicka ut något slags nyhetsbrev hur allt ligger till under tidens gång. Två av mina sponsorer är tämligen ointresserade av motorsport (vilket får mig att undra varför de hjälper mig), medans den tredje kommer att följa mig race till race.
4: Hur kasserar Ni in degen? Fakturerar Ni eller betalar era sponsorer åt Er?

Mycket tacksam för svar då jag är i stort behov av sponsorer. Jag kommer inte att fixa detta utan dem, och vill ge dem så mycket som möjligt för deras pengar.

Vänlig hälsning
Mange

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Börjar svara lite.

1.
Fredagsträning ca 600 kr
Anmälningsavgift ca 3200 kr
1 set däck ca 4000 kr
utöver det kommer resa till och från banan, ev. boende, bensin till hojen, mat mm.
2.
Svårt att säga en "regel" här. Huvudsponsorn bör ju få mest utrymme och ett exepmel kan ju vara att man lackar hojen i huvudsponsorns färger och har stora färg-dekaler. De mindre sponsorerna får mindre dekaler och kanske i 1-färg. Kolla runt lite på RR-hemsidor så får du lite idéer.
3.
Väldigt olika vad de förväntar sig, men nyhetsbrev är väl en bra idé. Sedan kan du ju bjuda ut dem till banan när det är tävling. Vill du vara seriösare kan du t.ex. ställa ut din hoj om/när de har något evenemang på firman/mässa och eventuellt hålla ett litet föredrag om dig och roadracing. Bara fantasin sätter gränser där.
4.
Jag registrerade mig för reklamskatt som privatperson för något år sedan. Då kan du dra in 20 000 kr på "reklamplats" på hojen utan att skatta för det. Tjänar du mer än 20 000 kr får du skatta 8% på allt. Vet inte om det är helt vattentätt, en ring och fråga skatteverket eller kolla på deras hemsida det finns mycket att läsa där. Dock skall det redovisas helst 1 gång/månad och hänger inte ihop med den vanliga deklarationen så lite mer jobb är det.
Annars kan man ju få sponsorerna att betala saker åt en. Däck, bensin/diesel, olja, reservdelar mm Däck kanske är det lättaste för firmor att köpa och det är en stor utgift om man skall ha nya däck varje tävling.

Last edited:

Smagatusk

Guest
Börjar svara lite.

1.
Fredagsträning ca 600 kr
Anmälningsavgift ca 3200 kr
1 set däck ca 4000 kr
utöver det kommer resa till och från banan, ev. boende, bensin till hojen, mat mm.
2.
Svårt att säga en "regel" här. Huvudsponsorn bör ju få mest utrymme och ett exepmel kan ju vara att man lackar hojen i huvudsponsorns färger och har stora färg-dekaler. De mindre sponsorerna får mindre dekaler och kanske i 1-färg. Kolla runt lite på RR-hemsidor så får du lite idéer.
3.
Väldigt olika vad de förväntar sig, men nyhetsbrev är väl en bra idé. Sedan kan du ju bjuda ut dem till banan när det är tävling. Vill du vara seriösare kan du t.ex. ställa ut din hoj om/när de har något evenemang på firman/mässa och eventuellt hålla ett litet föredrag om dig och roadracing. Bara fantasin sätter gränser där.
4.
Jag registrerade mig för reklamskatt som privatperson för något år sedan. Då kan du dra in 20 000 kr på "reklamplats" på hojen utan att skatta för det. Tjänar du mer än 20 000 kr får du skatta 8% på allt. Vet inte om det är helt vattentätt, en ring och fråga skatteverket eller kolla på deras hemsida det finns mycket att läsa där. Dock skall det redovisas helst 1 gång/månad och hänger inte ihop med den vanliga deklarationen så lite mer jobb är det.
Annars kan man ju få sponsorerna att betala saker åt en. Däck, bensin/diesel, olja, reservdelar mm Däck kanske är det lättaste för firmor att köpa och det är en stor utgift om man skall ha nya däck varje tävling.

Tack för ditt utförliga svar! Mycket uppskattat!

Jag har aldrig gett 100 % vid körningarna hittills, så jag vet inte vad däcken klarar. Kör du ett set däck på träningarna och ett friskt set till tävlingsdags?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Tack för ditt utförliga svar! Mycket uppskattat!

Jag har aldrig gett 100 % vid körningarna hittills, så jag vet inte vad däcken klarar. Kör du ett set däck på träningarna och ett friskt set till tävlingsdags?
Det beror lite på vilka ambitioner man har. När du är varm i kläderna och har fått upp farten vill du ha nya däck till kval och race men det är de få som har råd med (4 set).

Jag brukade ångra mig varenda gång jag körde race på däck som gått på kvalet men man skiter ju inte pengar.

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Jag brukar köra 1 nytt set per tävling.
Beg. på träningen och första kvalet. Nya till race 1 och om man orkar så kränger man på ett beg bakdäck till kval 2 för att spara det "nya" till race 2. Vill man lyxa så är det ju 1 fram och 2 bak-däck per tävling. Framdäcken håller så pass bra att det räcker gott och väl med 1 framdäck per helg.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Som "nyfiken" på att börja med samma sak så undrar jag lite hur du bar dig åt för att fixa sponsorerna?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag brukar byta framdäck när det är för risigt, dvs det går några kval, träningar och race, bakdäck brukar det bli ett nytt till lördagskvalet, sen vänder jag det på lördag kväll och sen får det gå resten av helgen. Med mitt tempo så kvittar det liksom :hihi

Smagatusk

Guest
Det beror lite på vilka ambitioner man har. När du är varm i kläderna och har fått upp farten vill du ha nya däck till kval och race men det är de få som har råd med (4 set).

Jag brukade ångra mig varenda gång jag körde race på däck som gått på kvalet men man skiter ju inte pengar.

Jag brukar köra 1 nytt set per tävling.
Beg. på träningen och första kvalet. Nya till race 1 och om man orkar så kränger man på ett beg bakdäck till kval 2 för att spara det "nya" till race 2. Vill man lyxa så är det ju 1 fram och 2 bak-däck per tävling. Framdäcken håller så pass bra att det räcker gott och väl med 1 framdäck per helg.

Skönt att veta att man är i gott sällskap, ekonomiskt sett. Begagnade däck är man van vid... :D

Jag har fått för mig att alla som tävlar skiter pengar när de kränger däck som gått en tävling som jag kör ytterligare tre träningar på...

Smagatusk

Guest
Som "nyfiken" på att börja med samma sak så undrar jag lite hur du bar dig åt för att fixa sponsorerna?

Jag har haft lite tur. Killen som erbjöd sig att hålla min hoj proper är en som jag har anlitat sen tidigare. När jag betalade för ett lackjobb bad jag om några dekaler från firman att klistra på hojen. Mest för att det såg coolt ut...
Han gav mig en trave klistermärken tillsammans med orden "kraschar du så fixar vi skadorna över en helg".

Den andra som kommer att följa mig på nära håll är en underentreprenör som vi anlitar genom vårt företag. Den tredje är i sin tur hans kompis och hur han är inlurad har jag ingen aning om.

Så kortfattat... genom kompisar och kontakter.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Jag har haft lite tur. Killen som erbjöd sig att hålla min hoj proper är en som jag har anlitat sen tidigare. När jag betalade för ett lackjobb bad jag om några dekaler från firman att klistra på hojen. Mest för att det såg coolt ut...
Han gav mig en trave klistermärken tillsammans med orden "kraschar du så fixar vi skadorna över en helg".

Den andra som kommer att följa mig på nära håll är en underentreprenör som vi anlitar genom vårt företag. Den tredje är i sin tur hans kompis och hur han är inlurad har jag ingen aning om.

Så kortfattat... genom kompisar och kontakter.

Så är det sponsring fungerar, genom kontakter!

Har man inte det så krävs det fruktansvärt mycket arbete!

Magnus det kan vara bra att säga vilka däck du kör!

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Jag satte på ett Dunlop 753 fram från 2010 i april och det har jag kört Fiver 2 dagar på torpet, SM på torpet, 2 dagar Mantorp med AP, långlopp på Falken och SM på falken hitills, men nu funderar jag faktiskt på att byta, fästet är fortfarande bra men jag tycker att hojen börjar bli lite svårstyrd och det hämmar tiderna lite.

Bak har jag kört med ett Dunlop 8838 nytt till varje race och vänt på det till dag 2, lite sämre fäste dag 2 men man satsar ju som sagt efter kostnaden, och däcket höll ungefär i 2 timmar den dagen när vi körde långlopp.

Min taktik kanske inte är den bästa men den är billig :)

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Dyrt gift som inte ger mer än ett namn på ett papper. Å en pokal som du kan köpa för 50kr.
Personligen lägg pengar på körning på ngn ruskigt schysst GP bana.
ERF var kul 2008 med 60lag till start i Rec på Anderstorp.
....

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Personligen lägg pengar på körning på ngn ruskigt schysst GP bana.
ERF var kul 2008 med 60lag till start i Rec på Anderstorp.
....
Vill man tävla och se vad man kan prestera är väl inget av de två alternativen något bra tips, även om jag själv gärna hade åkt på någon GP-bana.

Lagsporter hittade man väl på för att de som inte var så duktiga också skulle få vara med :hihi

Smagatusk

Guest
Tack så mycket för alla svar! Nu har jag blivit lite klokare på vad det handlar om.

/Mange

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Ett bra tips (som funkat för mig) är att ta kostnaden man räknar med & sen multiplicera med Pi, då kommer man rätt nära sanningen när man sitter i racebussen på väg hem :hihi

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Ett bra tips (som funkat för mig) är att ta kostnaden man räknar med & sen multiplicera med Pi, då kommer man rätt nära sanningen när man sitter i racebussen på väg hem :hihi

Du glömde att ta det i upphöjt till 2 också. ;) E=mc2

När jag började köra frågade jag också om kostnaderna och en vis man sa, det kostar alla pengar du har och inte har.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati