Tävla enduro med Lv-reg..?

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Tjena

Har fått för mig att börja köra å småtävla lite enduro.

Har fått nys om en Lv-reggad hoj till rätt pris, men undrar lite hur det funkar på tävlingar. Om den hade varit E-regg så har man ju vissa dispenser osv.

Om jag ska köra en tävling med en Lv-reggad, måste jag då ha blinkers, hastighetsmätare och allt det andra under transportsträckorna?

Nån som vet och kan?

Ha de gött
 

MC Doktorn

Guest
Går alldeles utmärkt.E reg hoj kräver Enduro licens och att du är med i svemo ansluten klubb.
En e-reg hoj har ju dispan på att slippa blinkers osv.

Alla enduro hojar är numera LV reggade, garanterat är det ingen som har blinkers på i spåret.
 
Last edited:

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Ta av första rakt fram i svängen
Hoj
Busa 650-08 & superduke
Lånar denna tråd lite.

Jag och ett gäng kompisar har tänkt att vi ska börja åka lite enduro, man jag tycker det är så svårt att hitta bra objekt. Därför undrar jag hur mycket det skiljer på en cross och en enduro hoj.

Kan någon även rekomendera en bra hoj som är driftsäker och bra, det är nog 250 vi har tänkt oss. Vilket är bäst, 2 eller 4t?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Skall ni åka enduro så skall ni åka endurohoj, det är mycket lättare att köra endurobåge på crossbanan, än crosshoj i skogen, men är det ett snällt spår så visst fungerar det.

Fjädringen är största problemet, crossarna studsar gärna fram bland stengärdena.
Utväxling och motorkaraktär kan vara ett problem med, men är lösbart med tyngre svänghjul och byte av drivpaket.

2t är svårare än 4t för en nybörjare, mycket svårare till och med skulle jag vilja påstå, men det är mindre meck, mindre slantar att laga efter ett ras, och mindre saker som kan gå fel.

En enduro 250 4-t är en optimal nybörjarbåge, snäll, och snabb nog att åka alldeles för fort i skogen med, men det är en ren raceendurospecialare, mjuka sandcrossbanor och fullväxta förare blir sådär skoj den dagen man börjar komma underfund med hur det fungerar.

Att hitta bra objekt bland fyrtaktsenduro tycker jag är rätt simpelt, men lägg hellre lite mer pengar, än köp ett söndermeckat, ovårdat lik, det slutar på samma pengar ändå i slutändan, jag skulle inte handla under 30' - och sikta på 04 och nyare.
Kika inte på plasten, sådant kostar fikapengar att byta ut - kolla över bromsar, ekrar, fälgbanor, lager...ja, det viktiga helt enkelt.

Se till att handla lv-reggat (skippa enduroreggat) om ni ändå skall handla, det är inte dumt att ta sig en liten fin tur ut på någon grusväg eller lite lagomt vid sidan av...

/J
 

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Ta av första rakt fram i svängen
Hoj
Busa 650-08 & superduke
Skall ni åka enduro så skall ni åka endurohoj, det är mycket lättare att köra endurobåge på crossbanan, än crosshoj i skogen, men är det ett snällt spår så visst fungerar det.

Fjädringen är största problemet, crossarna studsar gärna fram bland stengärdena.
Utväxling och motorkaraktär kan vara ett problem med, men är lösbart med tyngre svänghjul och byte av drivpaket.

2t är svårare än 4t för en nybörjare, mycket svårare till och med skulle jag vilja påstå, men det är mindre meck, mindre slantar att laga efter ett ras, och mindre saker som kan gå fel.

En enduro 250 4-t är en optimal nybörjarbåge, snäll, och snabb nog att åka alldeles för fort i skogen med, men det är en ren raceendurospecialare, mjuka sandcrossbanor och fullväxta förare blir sådär skoj den dagen man börjar komma underfund med hur det fungerar.

Att hitta bra objekt bland fyrtaktsenduro tycker jag är rätt simpelt, men lägg hellre lite mer pengar, än köp ett söndermeckat, ovårdat lik, det slutar på samma pengar ändå i slutändan, jag skulle inte handla under 30' - och sikta på 04 och nyare.
Kika inte på plasten, sådant kostar fikapengar att byta ut - kolla över bromsar, ekrar, fälgbanor, lager...ja, det viktiga helt enkelt.

Se till att handla lv-reggat (skippa enduroreggat) om ni ändå skall handla, det är inte dumt att ta sig en liten fin tur ut på någon grusväg eller lite lagomt vid sidan av...

/J

Tack för ett kanon svar:tummenupp

Något märke att rekomendera? och vad dom heter om man ska söka efter dom (exc och liknande)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
KTM EXC (de har 2-taktare som heter exc med), Husaberg FE (bara fyrtakt, och som minst 450 med 380-kit), Husqvarna TE (fyrtakt, och 250 som minst, vill minnas 2-taktarna heter WR) - det är någon av de jag skulle kika på, en 450 är inte för mycket om man kan behärska sig, men en KTM EXC 250 fyrtakt är kanske det snällare man kan veva ut med i skogen. :)

Husaberg är fynd om man hittar rätt hoj, handla 04 eller nyare bara. :)

/J
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag gråter en skvätt varje gång jag tänker på att jag såled min Yamaha WR250F. Där har du en kanonhoj!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...fasen, glömde ju Yamaha... :D De är klart bland de bättre bågarna de med. WR250/450 är slitvargar.
Kanske lite mindre race än säg Husa, men mer pålitliga istället.

/J
 

pyle

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 07a Suzuki DRZ 400 SM 07a
Lånar denna tråd lite.

Jag och ett gäng kompisar har tänkt att vi ska börja åka lite enduro, man jag tycker det är så svårt att hitta bra objekt. Därför undrar jag hur mycket det skiljer på en cross och en enduro hoj.

Kan någon även rekomendera en bra hoj som är driftsäker och bra, det är nog 250 vi har tänkt oss. Vilket är bäst, 2 eller 4t?

klart du ska ha en yamaha WR :tummenupp
 

Kenpro

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Åtvidaberg
Hoj
aprilia
För en amatör som vill ha en driftsäker cykel med väl utprovade komponenter skulle jag rekommendera någon av japanarna. De flesta andra märken är mycket bra de med, men japsarna har varit med så länge så tex en Yamaha wr250 bara tuffar o går, perfekt för skogen. Har själv kört mycket KTM o nu en dräpare Aprilia RXV 550. O alla cyklar har fungerar klockrent för mig, men den gedigna känslan i japsarna är något bättre. Även om Européerna är läckrare att titta på.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Lånar denna tråd lite.

Jag och ett gäng kompisar har tänkt att vi ska börja åka lite enduro, man jag tycker det är så svårt att hitta bra objekt. Därför undrar jag hur mycket det skiljer på en cross och en enduro hoj.

Kan någon även rekomendera en bra hoj som är driftsäker och bra, det är nog 250 vi har tänkt oss. Vilket är bäst, 2 eller 4t?

Kolla med Ec2bme han har en KTM till salu GRYMT billigt. Hälsa från mig:tummenupp

http://www.blocket.se/vi/18166035.htm?ca=15_s
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag kan starkt rekomendera en större tvåtaktsenduro. Bara för att det är tvåtakt så är dom inte svårkörda för det. Har själv en gasgas ec300 och den har register nästan som en fyrtaktare, väldigt lätt, liten och smidig. Fungerar grymt bra i skogen och har ändå bra med effekt för sandtag mm. Även fast hojen legat upp och ner i en halv minut så startar den senast på tredje kicken.

Den enda sjukdomen jag känner till på med gasgas fram till 06 är den otroligt klena bakramen samt att man kan få vänta ett tag på vissa delar. 07 och framåt har mkt stabilare bakram. Da silva racing i Uppsala är stora på gasgas.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
KTM EXC (de har 2-taktare som heter exc med), Husaberg FE (bara fyrtakt, och som minst 450 med 380-kit), Husqvarna TE (fyrtakt, och 250 som minst, vill minnas 2-taktarna heter WR) - det är någon av de jag skulle kika på, en 450 är inte för mycket om man kan behärska sig, men en KTM EXC 250 fyrtakt är kanske det snällare man kan veva ut med i skogen. :)

Husaberg är fynd om man hittar rätt hoj, handla 04 eller nyare bara. :)

/J

Jag har en Husaberg Fe450e från 04. Den var Jens på Husabergs hoj tidigare och jag har ägt den i 2.5 år. Den är lite kittad vilket betyder att det sitter en VM ram på med ändrad svinginfästning och modifierat styrhuvud. Skapar bättre grepp och svänger lite finare. Sitter även en 41mm förgasare och titanventlier som är lite större än original vilket skapar lite mera drag.
Den är reggad och jag får snart en ny så vill någon köpa den så kan ni få den för 26000kr med en smal och fin alutank. Eller 25000kr som den står.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag kan starkt rekomendera en större tvåtaktsenduro. Bara för att det är tvåtakt så är dom inte svårkörda för det. Har själv en gasgas ec300 och den har register nästan som en fyrtaktare, väldigt lätt, liten och smidig. Fungerar grymt bra i skogen och har ändå bra med effekt för sandtag mm. Även fast hojen legat upp och ner i en halv minut så startar den senast på tredje kicken.

Den enda sjukdomen jag känner till på med gasgas fram till 06 är den otroligt klena bakramen samt att man kan få vänta ett tag på vissa delar. 07 och framåt har mkt stabilare bakram. Da silva racing i Uppsala är stora på gasgas.

Jag har provat (och är rookie med lite över ett år på geggmoppar) - nej till tvåtakt i krångligare endurospår och på gata/grus - nej, nej, nej. :)

Jag hade ju en spritt ny KTM 300 EXC-E -08, trevlig hoj, men betydligt klurigare att ta sig fram med än min nuvarande Husa, som jag direkt åkte raskare med i skogen, redan på första rundan ut.

/J
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag har provat (och är rookie med lite över ett år på geggmoppar) - nej till tvåtakt i krångligare endurospår och på gata/grus - nej, nej, nej. :)

Jag hade ju en spritt ny KTM 300 EXC-E -08, trevlig hoj, men betydligt klurigare att ta sig fram med än min nuvarande Husa, som jag direkt åkte raskare med i skogen, redan på första rundan ut.

/J
Vad är det som säger att gasgasen är dålig för att kåtten är det. ;)
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top